پنجشنبه، 09 فروردین 1403| 28 March 2024

آفتاب ایلام آنچه شورای فرهنگ عمومی در استان ایلام خوانده می‌شود، یک نام ناشناخته است. به‌رغم حضورش در استان ایلام آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی از سر و کول ایلام بالا می‌روند.

 

درحالی‌که وظیفه این شورای «توجه به موضوعات فرهنگی و آسیب‌های اجتماعی» است. شورای فرهنگ عمومی در استان ایلام گرفتار فضای انتزاعی در فضایی «از بالا به پایین» است، فضایی که کوته اقدامش نیز شکل فانتزی و رفع تکلیف به خود می‌گیرد و خروجی آن نه‌تنها اصحاب فرهنگ را ترغیب به فعالیت بیشتر نمی‌کند بلکه آنان را دلسرد نیز می‌کند.

 

نمونه این اقدام برگزاری مراسم نکوداشت خادمان فرهنگی اربعین» در ایلام است که با حضور قائم‌مقام شورای فرهنگ عمومی کشور برگزار شد.

 

در برگزاری این مراسم به‌وضوح برخورد یک بام و دوهوای برگزارکنندگان آن محرز و ناتوانی دیگر بر ناتوانی‌های شورای فرهنگ عمومی در وظایف محوله را عیان کرد.

 

این شورا با نادیده گرفتن واقعیت‌ها، انتخاب‌های فرمایشی بدون راستی آزمایی عملکرد، تحت تأثیر قرار گرفتن نفوذ لابی‌ها و بیان معیارهای غیرقابل‌پذیرش که بیان آنان خنده‌دار است رسانه‌های دخیل در اربعین 98 و 97 را از دم‌قیچی نفوذ، لابی‌گری و ... گذراند و حق معنوی آنان را نادیده گرفت.

 

مصداق این سخن حذف حقوق معنوی رسانه‌ای با تولید محتوی 200 خبر، گزارش، تحلیل، فیلم و نشست خبری است که طرف مدت 10 روزه اربعین در سطح کشور انتشار و مستندات آن موجود و قابل‌ارائه به مراجع بررسی‌کننده است.

 

متولیان برگزارکننده مراسم نکوداشت «خادمان فرهنگی اربعین» در ایلام بدانند که اقدام فانتزی و نادیده گرفتن حقوق معنوی مستحقان نه‌تنها تأثیرگذاری برای ارتقای اقدامات فرهنگی ندارد بلکه عیار آن در ناتوانی برگزاری مراسم عیان کرده و می‌کند.

 

انتظار آن است که در برنامه‌های آتی به‌جای تفکرات ناپسند گزینشی، لابی‌گری و نفوذ حق را به حق‌دار داده و چنین اقداماتی منجر «ارتقا فرهنگی مراسم اربعین»، «برنامه ارتقا فرهنگ زیارت و گردشگری مذهبی» نخواهد شد و خوش‌باورانِ منتظر این «ارتقا» نباشید که اقدام شما متولیان برگزارکننده مراسم عامل این نگاه منفی است.

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

کلیه حقوق این پایگاه متعلق به وب سایت خبری آفتاب ایلام است و استفاده از اخبار و محتوا با ذکر منبع مجاز است
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان