جمعه، 10 فروردین 1403| 29 March 2024
تحلیل سیاسی

طرح شفافیت در ابهام

۱۴۰۰/۱۲/۱۱ ۰۷:۱۲ چاپ کدخبر: 17439

آفتاب ایلام |طرح شفافیت آراء نمایندگان مجلس شورای اسلامی علی رغم اینکه امروز به یک مطالبه عمومی تبدیل شده است، ماه هاست که در راهروهای بهارستان معطل مانده و سرنوشت در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است.

آفتاب ایلام| طرح شفافیت آرای نمایندگان مجلس شورای اسلامی فراز و نشیب‌های فراوانی را پشت سر گذاشته است. این طرح سرانجام بهمن سال گذشته به صحن علنی رسید و به‌رغم رای اکثریت نمایندگان مردم در بهارستان و در حالی که نیاز به دوسوم رای موافق نمایندگان بود، با ۱۵۳ رای موافق، ۶۳ رای مخالف و ۱۲ رای ممتنع حائز کسب دو سوم از آرای نمایندگان نشد و به کمیسیون آیین نامه داخلی مجلس ارجاع داده شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی مهرماه امسال با بیان اینکه در هفته‌های آتی بررسی مجدد طرح شفافیت آرای نمایندگان در دستور کار مجلس قرار خواهد گرفت، اظهار کرد: اگر این طرح تصویب شود مجلس در مقایسه با تمام دستگاه‌های اداری کشور در عرصه شفافیت روندها و فرآیندها فاصله غیرقابل مقایسه‌ای پیدا خواهد کرد.

وی افزود: امیدوارم نمایندگان محترم نیز به این طرح مهم و ضروری رأی دهند و اگر هم نظر اصلاحی داشته‌اند در بررسی جزئیات طرح نظرات‌شان را پیگیری کنند و با رأی خود، مجلس را در عرصه شفافیت، پیشتاز نهادهای قانونی کشور سازند.

با تمام این اوصاف اما کماکان گمانه‌زنی‌ها درباره سرانجام طرح شفافیت آرای نمایندگان ادامه دارد. در آخرین اظهارنظر درباره سرانجام این طرح سمیه محمودی سخنگوی کمیسیون تدوین آیین‌نامه گفت: این طرح یکی از نخستین طرح‌هایی بود که در مجلس یازدهم تدوین و به کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی مجلس به‌عنوان کمیسیون تخصصی ارجاع شد.

به گفته محمودی، کمیسیون تدوین بلافاصله به طرح ورود کرد اما به دلیل اینکه طرح مذکور نواقصی داشت، کارگروهی با حضور کارشناسان برای ارزیابی طرح تشکیل شد که در نهایت گزارش کمیته مربوط در کمیسیون بررسی و تصویب و به جلسه علنی ارجاع شد.

نماینده شهرضا در مجلس تاکید کرد که در نهایت پس از جمع‌بندی در کمیسیون، طرح برای در دستور کار قرار گرفتن تقدیم هیات‌رئیسه مجلس شد؛ البته چند هفته است طرح شفافیت آرا از سوی هیات‌رئیسه در دستور کار هفتگی قرار می‌گیرد اما در دستورکار روزانه قرار نگرفته است.

در حال حاضر این طرح بیش از هر زمان دیگر در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است و انتظار می‌رود بعد از بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۱، طرح شفافیت آرای نمایندگان مجلس در دستور کار صحن علنی قرار گیرد زیرا عدم تصویب طرح شفافیت آرای نمایندگان در مجلس یازدهم می‌تواند به اعتبار بهارستان در افکار عمومی ضربه وارد کند.

شفافیت آرای نمایندگان از جمله مطالبات اصلی مردم است
محمدصالح جوکار نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی در این باره به خبرنگار ایمنا می‌گوید: طرح شفافیت آرای نمایندگان مجلس شورای اسلامی پس از تصویب در کمیسیون آئین‌نامه اکنون در نوبت صحن علنی قرار گرفته است؛ امید است بعد از بررسی بودجه در دستور کار مجلس قرار گیرد.

به گفته وی ُ، در صورتی که لایحه بودجه تا پیش از نوروز تصویب شود، احتمال می‌رود که این طرح در ماه پایانی سال ۱۴۰۰ به سرانجام برسد.

این نماینده مجلس معتقد است که شفافیت آرای نمایندگان مجلس شورای اسلامی از جمله مطالبات اصلی مردم است. قطعاً شفافیت آرا باعث می‌شود نمایندگان نسبت به لوایح و طرح‌ها نظرات کارشناسی بیان کنند.

جوکار یادآور شد: شفافیت آرای نمایندگان مجلس شورای اسلامی در تصمیم‌گیری‌های مهم مجلس از جمله پیوستن به توافقات بین‌المللی، قطعاً تأثیر به‌سزایی خواهد گذاشت.

اکثر نمایندگان موافق طرح شفافیت هستند
حجت السلام و المسلمین محمد تقی نقدعلی نماینده مردم خمینی شهر در مجلس شورای اسلامی در این باره به خبرنگار ایمنا می‌گوید: باتوجه به اینکه این روزها به دلیل عدم تصویب طرح شفافیت آرای نمایندگان مجلس مورد هجمه قرار گرفته است، انتظار می‌رود در زمانی که بودجه به شورای نگهبان ارجاع می‌شود طرح شفافیت در صحن علنی مطرح شود.

به گفته وی، مجلس انقلابی با شعار شفافیت رای آورد و امروز نیز اکثریت نمایندگان مجلس شورای اسلامی موافق این طرح هستند.

این نماینده مجلس معتقد است که قطعاً تصویب این طرح باعث افزایش اعتماد مردم نسبت به قوه مقننه و نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواهد شد.

طرح شفافیت بعد از بودجه در صحن علنی بررسی می‌شود
محمدحسن آصفری نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی در این باره به خبرنگار ایمنا می‌گوید: طرح شفافیت آرای نمایندگان مجلس شورای اسلامی پس از تصویب در کمیسیون آئین‌نامه داخلی در نوبت صحن علنی قرار گرفته است. در این بین تعدادی از نمایندگان نیز طی نامه‌ای به هیئت رئیسه خواستار بررسی این طرح در صحن علنی شدند.

به گفته وی، امیدواریم بعد از بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۱ در صحن علنی مجلس شورای اسلامی طرح شفافیت آرای نمایندگان در دستور کار صحن قرار گیرد.

این نماینده مجلس معتقد است که مجلس شورای اسلامی طرح شفافیت آرا را ابتدا از خود شروع کرده است. امروز لازم است طرح شفافیت آرا در قوه قضائیه، هیئت وزیران، شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز اجرا شود.

جزییات طرح شفافیت نیازمند اقدامات کارشناسی است
اصغر سلیمی نماینده مردم سمیرم در مجلس شورای اسلامی در این باره به خبرنگار ایمنا می‌گوید: کلیات طرح شفافیت آرای نمایندگان مجلس شورای اسلامی مورد قبول است اما جزییات این طرح نیازمند اقدام کارشناسی بیشتر است.

به گفته وی، در بسیاری از مباحث امنیتی شفافیت آراء نمایندگان به صلاح نیست، در این راستا لازم است طرح شفافیت به تمامی ابعاد توجه ویژه ای داشته باشد.

این نماینده مجلس معتقد است که شفافیت آراء می‌تواند باعث شود ُبرخی از نمایندگان علی رغم نظر خود رای دهند برهمین اساس باید طرح شفافیت پخته‌تر شود.

انتهای پیام/



نویسنده: خبرگزاری ایمنا
همرسانی کنید:
برچسب‎ها : سلامت

نظر شما:

security code

کلیه حقوق این پایگاه متعلق به وب سایت خبری آفتاب ایلام است و استفاده از اخبار و محتوا با ذکر منبع مجاز است
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان