شنبه، 01 اردیبهشت 1403| 20 April 2024
یاداشت اختصاصی آفتاب ایلام

من سرِ این شبنامه نویس جَلَب رو می خوام

۱۴۰۱/۰۱/۱۶ ۱۷:۵۷ چاپ کدخبر: 17676

آفتاب ایلام | مصاحبه یکی از مقامات فرهنگی مبنی بر "سامان رسانه" و آغاز کلام رادیکالی‌اش و خط و نشان کشیدن برای حاضران فعال فضای مجازی یادآور این دیالوگ قسمت هشتم سریال جیران است که " صدر اعظم می‌گوید؛ فقط سر بریده است که طعنه و صدا نداره. من سرِ این شبنامه‌نویس جَلَب رو می‌خوام. اینجا توی همین ایوان."

هرچند که گوینده سخن ناخواسته تاج کیانی بر سر گذاشته و [مدیر] شده است اما گذشت آن زمان که  در حریم همایونی طلب سر بریده " شبنامه‌نویس جَلَب" را کرد.

 چر اکه در زمانه "رایانش ابری" و در نهایت رشد و حرکت به سمت" بیگ دیتا" و نرم افزارهای مختلف و خاصه فعال در حوزه پیام [رسانه]  که جهان را بلیعده چنین سخنی از عجایب امروز منصوبان بر تخت نشسته جدید است.

شایسته نیست، منصب نشین فرهنگ  از "ساماندهی"، "برخورد"، "عدم همکاری" و در لفافه نقش "پلیس" را برای برخورهای رسانه  پیش بینی کند و " نقد جامعه مبتنی بر اصول دموکراتیک" را به بهانه ساماندهی "مجوز" یا "بی مجوز" تهدید کند.

چرا که حوزه عمومی عرصه فکر، گفت وگو، استدلال و زبان است و متولی احیای این عرصه نیازمند تدبیری است تا بکوشد " هیچ حد و حدودی بر فعالیت آن وضع نشود" هیچ فرد یا گروهی نتواند در خارج از این حوزه مدعی شناخت بهتر خیر و صلاح آن  باشد.

متولی فرهنگ  بداند که " آزادی، عدالت، برابری، عقلانیت تنها در حوزه عمومی هر جامعه ای ممکن می شود و مورد پذیرش و باور قرار می‌گیرد و نتیجه گرانبهای آن نظارت بر دولت و شفاف کردن تصمیمات سیاسی و اداری خواهد بود و این یعنی تحقق شفافیت  و رسیدن به هداف و خواست های معقول و  تحقق دولت و سیاست  عقلانی.

اگر متولی فرهنگ در صدد دخالت در حوزه عمومی  بر آید یکی از ستون های حکومت های اقتدارگر را پی ریزی می کند که امکان گفت وگو و تعقل آزاد را در استان خواهد گرفت.

ختم کلام آن که به نظر "هابرماس هسته وجودی و اصلی عقلانیت ارتباطی، اختیاری و سبب نوعی وحدت و اجماع در گفت وگوی دوطرفه است. انسان ها با شرکت در یک مباحثه است که از دیدگاه های هم آگاهی می یابند، مباحثات تضمین کننده مشارکت برابر و آزاد است؛ برای جست وجوی جمعی حقیقت."

وهابرماس معتقد است که " که دخالت دولت، سیاست های حزبی و دستکاری رسانه های جمعی حوزه عمومی را تضعیف می کند .

با این وصف امید نگارنده این یاداشت بر آن است که مسئولان فرهنگی در صدد" تضعیف نظارت بر دولت و شفاف کردن تصمیمات سیاسی و اداری توسط رسانه به معنای عام اعم از مجازی و غیرمجازی به بهانه مجوز نباشند.



نویسنده: رضا میرزاد
همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

کلیه حقوق این پایگاه متعلق به وب سایت خبری آفتاب ایلام است و استفاده از اخبار و محتوا با ذکر منبع مجاز است
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان