جمعه، 10 فروردین 1403| 29 March 2024

آفتاب ایلام |مدیر‌عامل آب منطقه‌ای استان ایلام گفت: با تزریق اعتبار جدید به "سامانه گرمسیری" ‌ایلام شاهد تکمیل این طرح در ۱۸ ماه آینده هستیم.

علی پوراحمد شامگاه سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار آفتاب ایلام، کمبود اعتبار را عامل کُند شدن سامانه گرمسیری در استان ایلام عنوان کرد و اظهار داشت: سامانه گرمسیری جز طرح های بزرگ و منحصر به فرد کشور بوده که استان ایلام نیز از این طرح منتفع شده است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان ایلام گفت:  این طرح 280 میلیون متر مکعب آب از طریق سامانه گرمسیری اراضی استان ایلام در شهرستانهای جنوبی استان را تحت پوشش قرار می‌دهد.

پوراحمد یادآور شد: با بهره‌برداری از این طرح مهم شاهد بهبود آبیاری 18 هزار هکتار از اراضی دیم و  همچنین 17 هزار هکتار از اراضی  آبی خواهیم بود.

وی در ادامه جدا از آب مورد نیاز کشاورزی اهداف احداث این طرح را اهمیت در افزایش نرخ اشتغال عنوان کرد و گفت:  از اهداف این طرح ایجاد اشتغال، تامین بخشی از آب شرب و صنعت در شهرستان های دهلران و مهران در افق بلندمدت است.

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان ایلام گفت: این طرح جزو اولویت‌های سفر رئیس جمهور به استان بوده و با توجه به تاکید وی به سرعت‌بخشی این طرح  در صورت تخصیص اعتبار لازم این پتانسیل وجود دارد که در مدت
18 ماه این طرح به بهره‌برداری می‌رسد و مردم استان از مزایای آن بهره‌مند می‌شوند.

کاهش ۴۶ درصدی بارندگی در استان ایلام

علی پور احمد گفت: در حال حاضر خشکسالی گسترده بر مساحت ۲٠ هزار کیلومتر مربعی استان حادث شده و متاسفانه از هلیلان تا دهلران درگیر این پدیده هستند.

وی افزود: کاهش بارندگی علاوه بر تاثیر سو بر طبیعت استان، سبب افت شدید منابع آب های سطحی و زیرسطحی شده و به تبع آن صنعت، کشاورزی و محیط زیست را به شدت تحت تاثیر قرار داده و طبیعتا در ادامه امنیت غذایی و معیشت مردم نیز دچار مشکل خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای ایلام گفت: استان از لحاظ بارش ها بسیار نگران کننده  و خشکسالی پیاپی استان را در وضعیت بحرانی قرار داده است.

وی ادامه داد: میزان بارش های سال زراعی جاری در ایلام تاکنون ۱۸۱ میلیمتر بوده که این میزان نسبت به بلند مدت ۴۶ درصد و نسبت به سال گذشته که خشکترین سال نیم قرن گذشته نامگذاری شده ۴۲ درصد کاهش نشان می دهد.

پور احمد خاطر نشان کرد: دوسال پیاپی خشکسالی منابع آبی استان را تحت تاثیر قرار داده که ماحصل آن کاهش رواناب رودخانه ها بعضا تا ۸۲ درصد، کاهش محسوس آبدهی چشمه ها، افت سطح تراز آب زیر زمینی و کاهش حجم سدهای استان به حدود ۴۶ درصد بوده است، که با شروع فصل گرم و افزایش تبخیر و از طرفی افزایش مصرف این ناترازی بین منابع و مصارف بیشتر خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای ایلام عنوان کرد: تغییر اقلیم و بروز سیکلهای مکرر خشک سالی و ترسالی و همچنین عدم توزیع مناسب مکانی و زمانی بارشها و توپوگرافی خشن استان ما را ناگزیر به اجرای سدهای مخزنی برای مهار روانابها و استفاده از آن در زمان کم بارشی و خشک سالی خواهد نمود.

کشت محصولات پر آب در ایلام ممنوع است

پوراحمد اضافه کرد: به منظور عبور از شرایط بحرانی موجود و بر اساس مصوبات کارگروه ملی و استانی سازگاری با کم آبی، کشت محصولات پر آب بر همچون هندوانه، برنج و یونجه در سطح استان ممنوع اعلام شده است.

وی تصریح کرد: به دلبل کاهش بارندگی کشت تابستانه در پایین دست سد ایلام و دویرج دهلران انجام نمی شود. همچنین با توجه به ذخیره ده درصدی سد گلال احتمال اینکه تامین آب پتروشیمی ایلام با مشکل مواجه شود وجود دارد و لاجرم می بایست از سایر منابع آبی موجود استفاده شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای ایلام با بیان اینکه صرفه جویی به منزله رعایت الگوی صحیح مصرف است، افزود: سرانه مصرف اب در شبانه روز برای هر نفر در کشور ۲۰۰ لیتر است در حالیکه این میزان در ایلام حدود ۵۰۰ لیتر است.که بخشی از آن مربوط به پرت شبکه توزیع و انتقال است و بخشی نیز به لحاظ عدم رعایت الگوی مصرف و برداشتهای غیر مجاز است.

وی افزود: از هم استانیهای عزیز خواهش میکنیم ما را در مدیریت مصارف آب کما فی سابق یاری نمایند و به موازات بهسازی خطوط انتقال و شبکه توزیع نیز باید در اولویت کاری شرکت آبفا قرار گیرد.

انتهای پیام/



نویسنده: وجیهه فتاحی
همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

کلیه حقوق این پایگاه متعلق به وب سایت خبری آفتاب ایلام است و استفاده از اخبار و محتوا با ذکر منبع مجاز است
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان