جمعه، 31 فروردین 1403| 19 April 2024

آفتاب ایلام |نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی گفت: ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای رفع مشکل و ارتقای تصفیه خانه آب ایلام اختصاص یافت.

به گزارش آفتاب ایلام،علی اکبر بسطامی روز پنجشنبه در دیدار با معاون وزیر نیرو در امور آبفا و برخی از مسوولان اظهار داشت: همچنین رفع مشکل آب در شهرهای ایلام، ملکشاهی، چوار، هلیلان و دهلران و تعویض خط انتقال آب چشمه گل گل  به ایلام به طول ۲۳ کیلومتر نیز مورد بررسی قرار گرفت.

وی افزود: تکمیل و راه اندازی تصفیه خانه آب شهرستان ملکشاهی، رفع مشکل آب شرب شهرستان های چوار و هلیلان به صورت ویژه با اختصاص ۱۰ تانکر آبرسان به صورت سیار، پیگیری رفع مشکل فاضلاب پایانه مرزی مهران، تکمیل تصفیه خانه فاضلاب شهری در دست بهره بهرداری سرابله، دره شهر، دهلران و مهران و تخصیص اعتبار ردیف ماده ۲۳ جهت تصفیه خانه فاضلاب در شهرستان‌های ملکشاهی چوار نیز تصویب شد.

بسطامی در بخش دیگری از سخنانش به منطقه هفت چشمه اشاره کرد و گفت: منطقه هفت چشمه سال‌ها است که در منطقه گرمسیری نی‌پهن و پاچاله در حوزه صالح‌آباد از طریق دامداری و در فصول پرآب با کشاورزی امرار معاش می‌کنند و به منظور حفظ تعادل بین دام و مرتع در راستای اقتصادی نمودن منطقه اقدام به کاشت گونه‌های اقتصادی سازگار با منطقه نموده و موفقیت و صرفه اقتصادی این طرح که بدون پشتوانه مالی دولت به اجرا در آمده و باعث اشتغال پایدار و مهاجرت معکوس، مقابله با ریزگردها و جلوگیری از فرسایش خاک شده است، لزوم بهره مندی اراضی این منطقه از طرح بزرگ سامانه گرمسیری را آشکار می کند.

نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: دستور بهره مندی ۲۰۰هکتار از اراضی این منطقه از سامانه گرمسیری توسط معاون وزیر نیرو صادر شد.

بسطامی به نقش کم نظیر سد مخزنی گدار خوش در رونق اشتغال و توسعه و مهاجرت معکوس در منطقه مرزی شهرستان مهران اشاره کرد و افزود: اعتبار پیش بینی شده در پیوست  بودجه ۱۴۰۱  پاسخگوی نیاز واقعی این پروژه نیست و در راستای فرامین مقام معظم رهبری مبنی بر تسریع در مهار حداکثری آب‌های زیرزمینی، دستور تامین اعتبار مورد نیاز طرح از محل تهاتر نفت و یا از منابع دیگر صادر و شروع اقدامات اجرایی و برگزاری مناقصه در اسرع وقت در دستور کار قرار گرفت.

وی به پیگیری های مکرر در خصوص لزوم تسریع در تملک اراضی و مستحدثات موجود در محدوده سد سیمره اشاره کرد و گفت: شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایزان به عنوان کارفرما طرح سد و نیروگاه سیمره بخش عمده ای از اراضی و اعیان روستاهای موجود در مخزن سد سیمره را در محدوده استان ایلام تملک نموده و مطالبات مهم و چندین ساله مردم را پرداخت نکرده است و عمده باغات و اراضی مرغوب کشاورزی این مردم در محدوده دریاچه مستغرق شده و درآمد آن‌ها نیز از بین رفته است که مقرر شد با توجه به تصمیمات و اعتبارات در نظر گرفته شده، موضوع با جدیت توسط وزارت نیرو پیگیری شود تا مردم این روستاها به خواسته چندین ساله خود دست پیدا کنند.

بسطامی افزود: تکمیل طرح بزرگ سامانه گرمسیری که مورد تاکید مقام معظم رهبری است و در سفر اخیر رییس جمهور نیز مورد بازدید قرار گرفت، متوقف شده است.

وی ادامه داد: در استان ایلام به ویژه در بین مرزنشینان محروم مناطق گرمسیری مهران و دهلران این مطالبه به حق ایجاد شده و مردم این شهرستان‌ها منتظر تحقق وعده های مکرر مسوولان هستند و حسب دستور معاونت مقرر شد با توجه به اعتبارات سال جاری اقدامات سریع و ضرب الاجلی جهت از سرگیری و تکمیل این پروژه انجام گیرد.

رییس مجمع نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی گفت: اعتباراتی که طی سالیان اخیر در بودجه های سنواتی برای شروع به کار سد چناره در نظر گرفته شده به صورت قطره چکانی بوده و اقدام موثری جهت تسریع در روند اجرایی آن صورت نگرفته و در این نشست دستور لازم جهت تخصیص اعتبار کافی برای تکمیل سد چناره صادر شد.

 این نشست با حضور نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی، معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا و مدیرعامل شرکت مدیریت آب کشور، مدیرعامل آب و فاضلاب کشور، معاون فنی حوزه آبخیز کرخه و مدیر سامانه گرمسیری غرب کشور برگزار شد.

انتهای پیام/



نویسنده: وجیهه فتاحی
همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

کلیه حقوق این پایگاه متعلق به وب سایت خبری آفتاب ایلام است و استفاده از اخبار و محتوا با ذکر منبع مجاز است
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان