شنبه، 01 اردیبهشت 1403| 20 April 2024
یاداشت اختصاصی آفتاب ایلام

منطقه آزاد مهران و چالش های پیش رو

۱۴۰۱/۰۲/۱۷ ۲۱:۱۵ چاپ کدخبر: 17874

آفتاب ایلام |هدف از ایجاد و توسعه مناطق آزاد؛ افزایش و توسعه صادرات، ایجاد اشتغال، جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی و انتقال تکنولوژی، افزایش درآمدهای عمومی، افزایش توریسم، ارتقای جایگاه اقتصادی کشور و بهره مندی از اقتصاد رقابتی است.

گذشته از همه این ها ایجاد یک منطقه آزاد می تواند همچون دریچه ای به جهان خارج، آزادی مبادلات تجاری را تامین کرده و موجب جذب برخی تخصص های فنی و سرمایه مورد نیاز جریان توسعه صنعتی کشور شود. همچنین از نظر توسعه منطقه ای ایجاد مناطق آزاد عاملی برای تحرک بخشیدن به اقتصاد نواحی مجاور و حرکت سرمایه، نیروی کار و توان مدیریتی به مناطق محروم باشد.

ایجاد  فضای مناسب  جهت گسترش سرمایه گذاری های سودده با همکاری شرکای خارجی، بهره مندی از  تکنولوژی تولید صنعتی، بازاریابی در کشورهای دیگر، اصلاح سیاست ها و تقویت توان اداری-فنی برای توسعه صنعتی، فراهم سازی زمینه عرضه محصولات جدید در فضایی کاملا رقابتی،

نیز از دیگر مزایای مناطق آزاد تجاری و صنعتی عنوان شده است و سیر ایجاد و توسعه مناطق آزاد تجاری در جهان نشان دهنده تاثیر شگرف این مناطق در توسعه کسب و کار و در ابعاد وسیع تر، رونق اقتصادی نقاطی است که مناطق آزاد تجاری در آن ها ایجاد شده است.

منطقه آزاد تجاری و صنعتی مهران نیز از این امر مستثنی نیست . تاثیر آن  بر توسعه اقتصادی انکارناپذیر است. می تواند علاوه بر ایجاد اشتغال و کاهش بیکاری،  توسعه صادرات و افزایش درآمد ارزی را برای کشور نیز داشته باشد.

جاذبه‌هایی تاریخی، طبیعی، مذهبی و تجاری استان ایلام نیز به اهمیت این منطقه خواهد افزود و تاثیر آن را در عرصه صادرات، واردات، ترانزیت کالا و خدمات، جذب گردشگری و توریست درمانی و.. خواهد افزود.

اما تجربه و بررسی مناطق آزاد تجاری و صنعتی در ایران نشان از آن دارد که مناطق آزاد ایران در مقایسه با دیگر مناطق آزاد در کشورهایی همچون چین و امارات متحده عربی، کارایی چندانی ندارند.و تاکنون مناطق آزاد کشور ایران به ایجاد زیرساختهای اساسی توسعه دست نیافته‌اند،  آسیبهایی از جمله عدم شفافیت ضوابط و مقررات کاربری زمین، عدم همخوانی تصمیمات مقطعی با برنامه های بلند مدت، عدم توجه به اصول زیست محیطی و ابعاد دیگر زیستی ، عدم رعایت سلسله مراتب ها در تصویب طرح شهرها واقع درمناطق  آنان را گرفتار خود کرده است و تنها نتیجه بسیاری از این مناطق فقط  توسعه فیزیکی و گسترس اسکان غیر رسمی  بوده است.

به عبارتی بسیاری از  مناطق آزاد تجاری کشور  تأثیر تبعات منفی  داشته و نتیجه آنان پیدایش و یا گسترش سکونتگاه های غیر رسمی بوده است .

از طرفی هرچند  ایجاد اشتغال برای اقشار مختلف از اهداف مناطق آزاد تجاری است  اما در بیشتر مناطق آزاد کشور و  میزان اشتغالزایی در حد متوسط بوده است.

لازم  به ذکر است که بخشی از اشتغالزایی منطقه آزاد‌های کشور در بخش غیر رسمی (دلالی، دستفروشی و ...) بوده است. همچنین میزان تأثیرگذاری منطقه آزاد درگسترش شبکه ارتباطی و خدمات زیربنایی در حد متوسط بوده است.

بعلاوه ، در  مناطق آزاد نیز آمارها بیانگر این واقعیت است که گردشگری در این مناطق  با توجه به پتانسیل عظیم گردشگری و تجاری مناطق تجاری مستقر در طی سال‌های فعالیت ، تغییر ناچیزی داشته‌است.

ذکر این موارد به منزله تاثیر مناطق آزاد تجاری و صنعتی در توسعه و افزایش صادرات و ارز آوری و اشتغال و... نیست اما به بانیان منطقه آزاد مهران در برنامه ریزی و سیاست گذاری با بهره مندی از تجارب مناطق آزاد موفق کشور الگوی مناسب که تاثیر گذاری این منطقه را افزون کند در ملاحظات خود داشته باشند.

لازمه موفقیت منطقه آزاد تجاری مهران استفاده از توان، تخصص و تجربه مناطق موفق و نیروی انسانی متخصص در فن مناطق آزاد خواهد بود  در غیر این صورت منطقه آزاد مهران نیز جایگاه واقعی خود را نخواهد یافت.

منطقه آزاد مهران زمانی نقش و اهمیت  خود را خواهد یافت و   موجب تحول در استان و منطقه و کشور خواهد شد که با مدیریت صحیح و تخصصی بر آن امورات این منطقه  به طور عملی با مدیریت صحیح و تخصصی دنبال شود، روابط اقتصادی و سیاسی ایران با عراق با جدیت بیشتری دنبال شود و  قرابتهای فرهنگی و قومی با منطقه نیز لحاظ شود.

معرفی "نورالدین رحیمی" بعنوان مدیر اجرایی این منطقه  در گام اول نشانی از توجه به مدیریت صحیح و تخصصی است که امید است گام‌های بعدی به تحقق سایر مولفه‌های مناطق موفق در منطقه آزاد مهران شود.

انتهای پیام/



نویسنده: رضا میرزاد
همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

کلیه حقوق این پایگاه متعلق به وب سایت خبری آفتاب ایلام است و استفاده از اخبار و محتوا با ذکر منبع مجاز است
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان