جمعه، 10 فروردین 1403| 29 March 2024

آفتاب ایلام |مدیرکل حفاظت محیط زیست ایلام گفت: ۲۴۹ قطعه پرنده مهاجر زنبورخوار (سبزقبا) توسط زنبورداران استان مسموم و تلف شده اند.

به گزارش آفتاب ایلام ،غلامرضا ابدالی روز یکشنبه اظهار داشت: سه فقره پرونده تخلف زیست محیطی در این مورد از زنبورداران تشکیل و به مراجع قضایی ارجاع شده است.

وی افزود: این پرونده ها متعلق به زنبورداران متخلف شهرستان ایلام یک فقره و شهرستان چرداول ۲ فقره است که تحویل مراجع قضایی شده اند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست ایلام یادآور شد: در پرونده مروبط به شهرستان ایلام ۱۳۷ قطعه پرنده سبز قبا و در شهرستان چرداول در یک مورد ۱۲ قطعه و در مورد بعدی ۱۰۰ قطعه پرنده زنبورخوار مسموم و تلف شده اند.

ابدالی اضافه کرد: میزان ضرر و زیان وارده به محیط زیست توسط زنبورداران هنوز مشخص نیست و پرونده این افراد برای بررسی بیشتر در دست مقام قضایی قرار دارد.

وی یادآور شد: باید با همکاری سازمان جهاد کشاورزی برنامه های آموزشی و ترویجی برای زنبورداران برگزار شود تا آنها به جای مسموم کردن پرندگان، راه های دیگر را جهت فراری دادن این پرندگان انتخاب کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست ایلام گفت: هرگونه اقدام در مورد کشتن و از بین بردن پرندگان زنبورخوار جرم محسوب شده و با افراد خاطی برخورد قانونی صورت می گیرد.

به گزارش ایرنا، بنا بر نظر کارشناسان، زنبورداران باید به جای استفاده از سم و مسموم کردن طعمه پرندگان از روش های دیگری برای فراری دادن آنها استفاده کنند که استفاده از مترسک، نصب بادکنک و بادبادک بزرگ در ارتفاع زیاد، پرندگان شکاری بزرگ تربیت شده نظیر شاهین و قرقی، استفاده از ضبط صوت با پخش صدای مهیب حیوانات و پرندگانی که زنبورخوارغذای آنها است از جمله این روش هاست.

انتهای پیام/



نویسنده: وجیهه فتاحی
همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

کلیه حقوق این پایگاه متعلق به وب سایت خبری آفتاب ایلام است و استفاده از اخبار و محتوا با ذکر منبع مجاز است
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان