شنبه، 01 اردیبهشت 1403| 20 April 2024

آفتاب ایلام |مرز بین‌المللی مهران در غربی‌ترین نقطه کشور یکی از فعال‌ترین مرزهای زمینی ایران طی سال‌های گذشته بوده به طوری که سال گذشته با صادرات بیش از ۲ میلیون تن کالا، این مرز نقش دوباره خود را در رونق تجارت خارجی به خوبی ایفا کرده است.


به گزارش آفتاب ایلام، تجارت مرزی به ویژه صادرات و حتی واردات هدفمند، امروزه جزو مهمترین مولفه‌های اقتصادی در دنیا به شمار می‌رود و همواره دولت‌های مختلف به دنبال افزایش سهم صادراتی و واردات هدفمند در کشور خود هستند و برنامه‌ریزی‌های ویژه‌ای را در این خصوص تمهید می‌کنند.

مرز بین‌المللی مهران در ۸۵ کیلومتری ایلام و در دوران حکومت رژیم بعث عراق به عنوان یک تهدید برای کشورمان محسوب می‌شد و جای جای این سرزمین در دوران جنگ تحمیلی زخم‌هایی از حملات ددمنشانه صدامیان را بر تن خود جای داده است.

با سقوط رژیم بعث عراق، پنجره جدیدی در روابط سیاسی و مبادلات تجاری و بازرگانی میان ایران و عراق باز شد و مرزهای ۲ کشور که زمانی محل تقابل نیروهای نظامی بود به محلی برای توسعه هرچه بیشتر مناسبات اقتصادی تبدیل شد.

مهران یکی از مرزهایی است که در این میان از موقعیت بسیار ویژه و راهبردی برخوردار است و این مرز سال ۱۳۸۲ با پیشنهاد وزارت امور خارجه کشورمان از سوی سازمان ملل متحد به عنوان مرز بین‌المللی شناخته شد.

پس از این تاریخ زیرساخت‌های مورد نیاز برای برقراری صادرات و واردات کالا در این منطقه جانمایی شد و با استقرار گمرک روند ترخیص کالا در این خروجی مرزی رونق گرفت و هر سال بر ارزش دلاری و وزن کالاهای صادراتی و در کنار آن تنوع کالاها نیز افزوده می‌شود.

این وضعیت به خوبی در جریان بود بطوریکه سال ۹۵ بیش از ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار انواع کالاهای ایرانی و ترانزیتی از این نقطه به عراق ارسال و باعث شد مهران به عنوان گزینه و انتخاب نخست تجار و بازرگانان برای ارسال کالا به این کشور با توجه به مسافت کوتاه تا شهرهای مرکزی عراق و امنیت بسیار مطلوب آن برگزیده شود.

اما این روند با فراگیر شدن ویروس کرونا و بسته شدن مرز مهران و محدودیت‌های اعمال شده در بازه‌های زمانی مختلف از سمت طرف عراقی تا حدودی مختل شد و میزان صادرات کاهش یافت.

اما سال ۱۴۰۰، سال رکورد زنی صادرات کالا از مرز مهران بود، در این مدت بالاترین وزن صادراتی در پنج سال اخیر در مرز بین‌المللی مهران ثبت شد که حاکی از رشد صادرات و توسعه مراودات مرزی در این مرز بوده و نویدبخش روزهای بهتر برای تجارت استان می‌دهد.

یک میلیارد و ۱۶۱ میلیون دلار کالا سال گذشته از مرز مهران صادر شد

مدیرکل گمرک استان ایلام گفت: یک میلیارد و ۱۶۱ میلیون دلار انواع کالا سال گذشته از طریق مرز بین المللی مهران به عراق و سایر کشورها صادر شده است.

به گزارش آفتاب ایلام روح الله غلامی اظهار داشت: این میزان کالا با وزن ۲ میلیون و ۲۷۰ هزار تن از طریق مرز بین‌المللی مهران به عراق صادر شده است.

مدیرکل گمرک استان ایلام یادآور شد: کالاهای صادراتی شامل سنگ ،کاشی ، سرامیک ، آهن آلات ، محصولات فلزی ، تره بار ، محصولات پتروشیمی ، سنگ آهن ، کلینکر سیمان ، محصولات پلاستیکی ، شیشه و محصولات آن ، خودرو و قطعات آن را شامل می شود.

غلامی بیان کرد: در این مدت(سال گذشته) تعداد ۱۰۳ هزار کامیون و تریلر وارد مرز بین المللی مهران شده که رشد ۱۰۶ درصدی نسبت به مدت مشابه سال ماقبل آن داشته است.

وی ادامه داد: همچنین در این مدت تعداد چهار هزار کامیون ترانزیتی و به وزن بیش از ۱۰۰ هزار تن کار تشریفات قانونی آن انجام شد که رشدی ۱۶۵ درصدی را نشان می دهد.

مدیرکل گمرک استان ایلام اضافه کرد: طی پنج ماهه آخر منتهی به اسفند ماه مجموع صادرات هر ماه بیش از ۱۰۰ میلیون دلار بوده که اوج آن در اسفندماه با بیش از ۱۵۵ میلیون دلار رکورددار سال ۱۴۰۰ است.

غلامی تاکید کرد: درآمد کل سه سال اخیر گمرک استان ایلام ۶ برابر درآمد ۱۶ ساله منتهی به سال ۹۷ است که رقم قابل توجهی را نشان می دهد.

صادرات ۲۴۸ هزار تن محصولات کشاورزی از مرز مهران به عراق

مدیرکل گمرک استان ایلام گفت: سال گذشته، ۲۴۸ هزار تن انواع محصولات کشاورزی (صیفی جات) به ارزش ۷۴ میلیون دلار از مرز بین المللی مهران به عراق صادر شده است.

غلامی اظهار داشت: روزانه کامیون های حامل کالای صادراتی و بازرگانی از مرز بین المللی مهران پس از تشریفات گمرکی به کشور عراق صادر می شوند که تمامی این کامیون ها قبل از خروج از مرز بازرسی شده در صورت برخورد با موارد مشکوک این موضوع در دست بررسی قرار خواهد گرفت.

وی از صادرات یک میلیارد و ۱۶۱ میلیون دلار انواع کالا طی سال گذشته از طریق مرز بین المللی مهران به عراق و سایر کشورها خبر داد و افزود: این میزان صادرات کالا نسبت به مشابه سال ماقبل آن از لحاظ ارزشی ۱۱۶ درصد و از نظر وزن ۱۲۱ درصد رشد داشته است.

مدیرکل گمرک استان ایلام یادآور شد: عمده کالاهای صادراتی شامل سنگ ،کاشی ، سرامیک ، آهن آلات ، محصولات فلزی ، تره بار ، محصولات پتروشیمی ، سنگ آهن ، کلینکر سیمان ، محصولات پلاستیکی ، شیشه و محصولات آن ، خودرو و قطعات آن را شامل می شود.

۸۳ میلیون دلار کالا فروردین ماه سال جاری از مرز مهران صادر شد

مدیرکل گمرک استان ایلام گفت: ۸۳ میلیون دلار انواع کالا در فروردین ماه سال جاری از طریق مرز بین المللی مهران به عراق و سایر کشورها صادر شده است.

غلامی اظهار داشت: این میزان کالا با وزن ۲۴۸ هزار و ۴۸۰ تن از طریق مرز بین‌المللی مهران به عراق صادر شده است.

وی افزود: این میزان صادرات کالا نسبت به مشابه سال ماقبل آن از لحاظ ارزشی ۵۶ درصد و از نظر وزن ۷۹ درصد رشد داشته است.

مدیرکل گمرک استان ایلام یادآور شد: عمده کالاهای صادراتی شامل سنگ ، کاشی ، سرامیک ، آهن آلات ، محصولات فلزی ، تره بار ، محصولات پتروشیمی ، سنگ آهن ، کلینکر سیمان ، محصولات پلاستیکی ، شیشه و محصولات آن ، خودرو و قطعات آن را شامل می شود.

۴۹ هزار تن محصولات کشاورزی از مرز مهران به عراق در فروردین ماه صادر شد

مدیرکل گمرک استان ایلام گفت: ۴۹ هزار تن انواع محصولات کشاورزی (صیفی جات) به ارزش ۱۱ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار در فروردین ماه سال جاری از طریق مرز بین المللی مهران به عراق صادر شده است.

غلامی اظهار داشت: روزانه کامیون های حامل کالای صادراتی و بازرگانی از مرز بین المللی مهران پس از تشریفات گمرکی به کشور عراق صادر می شوند که تمامی این کامیون ها قبل از خروج از مرز بازرسی شده و در صورت برخورد با موارد مشکوک این موضوع در دست بررسی قرار خواهد گرفت.

وی با اشاره به میزان محصولات کشاورزی در 
سال گذشته از مرز مهران افزود: سال گذشته بیش از ۲۴۸ هزار تن انواع محصولات کشاورزی (صیفی جات) به ارزش ۷۴ میلیون دلار از مرز بین المللی مهران به عراق صادر شده است.

مدیرکل گمرک استان ایلام از صادرات ۸۳ میلیون دلاری کالا در فروردین ماه سال جاری از مرز بین المللی مهران به عراق و سایر کشورها خبر داد و یادآور شد: این‌ میزان کالا از نظر وزنی نسبت به سال گذشته ۷۹ درصد و از نظر ارزش دلاری ۵۶ درصد رشد صادرات ثبت شده است.

به گفته غلامی، این میزان صادرات کالا در بازه زمانی فروردین ماه ۲۴۸ هزار و ۴۸۰ تن بوده است.

مهران مقام اول ۱۲ مرز زمینی با عراق از نظر صادرات را کسب کرد

مدیرکل گمرک ایلام گفت: مرز بین المللی مهران از نظر صادرات در سال گذشته مقام اول را در بین ۱۲ مبادی خروجی به کشور عراق کسب کرد.

غلامی افزود: این در حالی است که میزان درآمد حاصله از طریق صادرات در این مرز بین المللی شش برابر درآمدهای ۱۶ سال منتهی به سال ۱۳۹۷ بوده که این رقم قابل توجهی است.

وی یادآور شد: این میزان صادرات کالا نسبت به مشابه سال ماقبل آن از لحاظ ارزشی ۱۱۶ درصد و از نظر وزن ۱۲۱ درصد رشد داشته است.

بازگشایی بازارچه هلاله شمالی و امیدواری به افزایش صادرات

استاندار ایلام نیمه اول فروردین ماه سال جاری و به منظور اجرای تفاهم نامه همکاری بین ۲ استان ایلام و دیاله به استان دیاله عراق سفر کرد.

حسن بهرام‌نیا در این سفر با تاکید بر تسریع اقدامات مقدماتی برای بازگشایی بازارچه هلاله شمالی بیان کرد: با توافق طرفین ( استانداران ایلام و دیاله عراق) صادرات کالا از مرز هلاله شمالی به استان دیاله در آینده نزدیک آغاز می شود.

وی با تشریح رایزنی های دیدار با استاندار دیاله در خصوص بازگشایی بازارچه هلاله شمالی و توسعه همکاری‌های دو جانبه بیان کرد: پس از دیدار با استاندار دیاله عراق بر توسعه همکاری های اقتصادی و تجاری بین دو استان تاکید و اعلام آمادگی کردیم استان ایلام ظرفیت صادرات مواد لبنی، تره بار، مواد پلاستیکی، سنگ و فلز و کلینکر سیمان را به استان دیاله دارد که بخشی از این موارد مورد موافقت استاندار دیاله قرار گرفت.

استاندار ایلام تاکید کرد: تمامی نیازمندی های حوزه کشاورزی، عمرانی، نساجی و ماشین آلات راهسازی که در لیست تحریم قرار دارد در این دیدار نیز مطرح و مورد موافقت استاندار دیاله برای واردات به ایلام قرار گرفت.

بهرام‌نیا با بیان اینکه برای ایجاد بازارچه هلاله شمالی باید زیرساخت های لازم را مهیا کنیم، یادآور شد: زیرساخت هایی نظیر آب، برق ، تلفن، اینترنت و راه دسترسی برای استقرار نیروهای امنیتی و دستگاه های مرتبط با واردات و صادرات کالا باید در اسرع وقت در محل بازارچه در دستور کار قرار گیرد.

گشایش مرز هلاله شمالی ایلام با ارسال اولین محموله صادراتی

مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی استانداری ایلام با اشاره به بازگشایی مرز هلاله شمالی، گفت: اولین محموله از این مرز به کشور عراق و استان دیاله صادر شد.

تقی منصوریان افزود: با پیگیری‌ها و رایزنی‌های فشرده حسن بهرام‌نیا استاندار ایلام با همتای عراقی در استان دیاله، سرانجام با ارسال اولین محموله‌های صادراتی مرز هلاله شمالی گشایش یافت.

وی یادآور شد: طی روزهای گذشته مرز هلاله شمالی از سوی کشور عراق باز شد و اولین محموله که از محصولات تولیدی مازاد استان بود به کشور عراق صادر شد.

وی ادامه داد: همه مبادلات مرزی و دیدار استاندار ایلام با استانداران مرزی عراق، با هماهنگی کامل وزارت امور خارجه، سفارت کشورمان در عراق و وزارت کشور انجام شده است.

منصوریان با بیان اینکه علاوه بر هماهنگی کامل استان با مسئولین در سطح ملی، گزارش کلیه دیدارها کتبا به وزارت کشور و امور خارجه ارسال شده است، اظهار داشت: در این راستا از اقدامات استاندار ایلام به خاطر توسعه مبادلات
مرزی با همسایگان تقدیر نیز به عمل آمده است.

مدیر کل هماهنگی امور اقتصادی استانداری ایلام تاکید کرد: وزرات کشور و مسئولین ملی مکاتبات و تاکیدات زیادی در موضوع توسعه روابط خارجی با استان‌های کشور همسایه توسط استانداران مرزی داشته‌اند.

منصوریان اضافه کرد: بازگشایی مرزهای چیلات دهلران و چنگوله مهران در دستور کار استانداری است و به زودی دیدارهای مرزی با استانداران واسط و میسان عراق برای این مهم انجام خواهد شد.

وی یادآور شد: یکی از مهمترین شاخص‌های توسعه استان، توسعه روابط خارجی و رونق اقتصاد مرزی است که امیدواریم با بازگشایی بازارچه‌های مرزی، مرزنشینان و شهرستان‌های مرزی و استان از آن منتفع شوند. 

استاندار واسط: مرز مهران - زرباطیه باید به الگویی برای مبادلات ایران و عراق تبدیل شود

استاندار واسط عراق چندی پیش در دیدار با استاندار ایلام گفت: مرز مهران ، زرباطیه با توجه به قرابت های فرهنگی ، دینی و تاریخی باید به الگویی موفق برای توسعه مناسبات ایران و عراق تبدیل شود.

محمد جمیل المیاحی در این دیدار با ابلاغ سلام نخست وزیر عراق و آمادگی مقامات این کشور برای گسترش مبادلات اظهار داشت: امیداوریم بتوانیم مشکلات را برطرف و مبادلات خود را افزایش دهیم. 

وی افزود: طی سالهای گذشته نیز با استانداران سابق ارتباط خوبی برقرار بود که امیدواریم این ارتباطات روز به روز گسترش یابد.

استاندار واسط عراق تاکید کرد: هدف اول گسترش مرز زرباطیه و مهران است ، باید اقداماتی را انجام دهیم که باعث گسترش مبادلات شود.

المیاحی یادآور شد: هدف دوم گسترش مرز مهران و زربانیه است که نه تنها برای دو استان برای منطقه نیز به عنوان‌ یک مرز امن و نمونه مطرح شود.

استاندار واسط اضافه کرد: یک سری مسایل در مرز زرباطیه و مهران وجود دارد که نیاز است با هماهنگی مسوولان این مشکلات رفع شود.

المیاحی گفت: به دنبال یک مرز جدید هستیم که امیدواریم در پایان سال آن را ایجاد کنیم.

وی اظهار داشت: طی پنج سال گذشته برای بروزرسانی این پایانه فعالیت هایی انجام شده و اخیرا این پروژه به استانداری واسط واگذار شده است.

استاندار واسط پیشنهاد کرد کمیته ای دو جانبه برای مرز تشکیل و مشکلات موجود برطرف شود.

افزایش تراز تجاری ایلام با توسعه شبکه ریلی

در واقع اتصال ایلام به شبکه سراسری راه‌آهن به دلیل وجود ۴۳۰ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق و همسایگی این استان با استان‌های واسط، میسان و دیاله و اینکه کانون تردد زائران و صدور کالای ایرانی کشور همسایه محسوب می‌شود، دارای توجیه اقتصادی و فنی بسیار بالایی است.

با توجه به قرار گرفتن استان مرزی ایلام در شریان‌ ارتباطی با کشور عراق این استان نیازمند ایجاد یک منطقه اقتصادی پویا و بهره‌مندی از خط ریلی است، اجرایی شدن راه‌آهن ایلام و بخصوص در مرز مهران برای عراق توسعه می‌آورد و برای ایران مساوی با افزایش ارزآوری و قدرت ترانزیتی و صادرات است.

عراق به احداث راه‌آهن ایلام به سمت مرز و حتی به داخل خاک کشور خود بعنوان بخشی از یک طرح منطقه‌ای و تحقق رویاهای خود برای مبدل شدن به چهار راه ترانزیت و توسعه پایدار می‌نگرد و ایران به عنوان عامل اصلی تحقق رویای دیرینه عراق حالا می‌تواند غرب کشور را برای اتصال ریل به منابع صادراتی خود متحول کند.

ایران و عراق برای توسعه اقتصادی به شدت به این مسیر نیازمند هستند، زیرا کشور عراق اکنون یک کشور وارداتی
است و ایران نیز به صادرات تولیدات خود به عراق و کشورهای آسیای حوزه خلیج فارس نیاز دارد. در این میان عراق کوتاه‌ترین مسیر برای رسیدن به این هدف به شمار می‌رود.

اینک عزم دولت سیزدهم برای تحقق این مهم، مصمم است و این مهم در پروژه ریلی استان ایلام در حال محقق شدن است و دولتمردان همچنان در تلاش هستند تا بخش‌های دیگر این طرح مهم ریلی کشور را قبل از پایان دولت به بهره‌برداری برسانند.

استان مرزی ایلام باید از طریق خط راه‌آهن اسلام‌آباد کرمانشاه به اندیمشک خوزستان وصل شود تا در شبکه ریلی کشور قرار گیرد و بر این اساس و با تلاش‌های نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی و تلاش بی‌وقفه استاندار ایلام و رایزنی‌های متعدد وی با مسوولان ارشد کشور، این طرح ردیف اعتبار ملی گرفت تا عملا وارد فاز اجرایی شود.

این پروژه که از اسلام‌آباد کرمانشاه آغاز می‌شود و به سمت ایلام ادامه یافته و سپس از مهران و دهلران به اندیمشک خوزستان می‌رسد، ۷۴ کیلومتر طول دارد که در این مرحله عملیات اجرایی ۱۷.۵ کیلومتر آن با اعتبار مشخص آغاز شده است.

این پروژه از سال ۹۰ تا کنون بارها کلنگ‌زنی شد، خیلی‌ها اجرایی شدن آن‌را به اسم خود تمام کردند و بنرها در قدردانی و تشکر از آن‌ها بر در و دیوار شهر نصب شد اما نه تنها صدای سوت قطار در ایلام شنیده نشد که امید ایلامیان برای اجرایی شدن این پروژه و تحقق این مطالبه بحق هر روز کمرنگ‌تر شد.

اجرایی شدن شبکه ریلی در استان ایلام

مدیرکل راه و شهرسازی ایلام از عملیاتی شدن اتصال استان به شبکه ریلی خبر داد و گفت: ۱۹۰ میلیارد تومان اعتبار برای این پروژه در سال جاری در نظر گرفته شده است.

عبدالله بهادری اظهار داشت: یکی از مهمترین پروژه‌های حوزه راه استان پروژه راه‌آهن است، این پروژه با توجه به اهمیت و ضرورتی که برای احداث آن وجود دارد از سال ۹۱ استارت خورد اما به دلایل محدودیت‌های اعتباری، این پروژه تا ابتدای سال جاری متوقف بوده است.

وی افزود: در سال جاری از اعتبارات پیوست قانون حدود ۷۰ میلیارد تومان، از اعتبارات متوازن حدود ۱۰۰ میلیارد تومان و اعتبارات مناطق کمتر توسعه یافته حدود ۱۹ میلیارد تومان و در مجموع نزدیک ۱۹۰ میلیارد تومان اعتبار برای این پروژه در سال جاری در نظر گرفته شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان ایلام یادآور شد: پیمانکار این پروژه انتخاب شده است و طول مسیری که در مرحله اول مورد اجرا قرار می‌گیرد ۸۰ کیلومتراست (ازشهرستان اسلام‌آباد استان کرمانشاه تا شهرستان چوار استان ایلام) که ۱۷ کیلومتر آن قرارداد منعقد شده است.

بهادری تاکید کرد: مبلغ قرارداد این پروژه حدود ۱۶۰ میلیارد تومان است و قریب به سه ماه است که عملیات اجرایی این پروژه از سمت اسلام‌آباد به ایلام آغاز شده است.

وی تاکید کرد: پیش‌بینی می‌شود با توجه به اهتمام جدی و ضرورتی که دولت برای این پروژه دیده است، عملیات اجرایی این پروژه در سال جاری روند ثابت و خوبی به خود بگیرد.

مدیرکل راه و شهرسازی ایلام گفت: پیش‌بینی شده است با تمهیداتی که دولت دیده و قول مساعد رییس‌جمهور در یک بازده زمانی چهار ساله این پروژه به سرانجام برسد.

راه‌آهن ایلام تا پایان دولت تکمیل می‌شود

مدیرکل راه و شهرسازی استان ایلام با بیان اینکه در حال حاضر این پروژه پیشرفتی بالغ بر پنج درصد دارد، یادآور شد: این پروژه از سمت اسلام‌آباد به ایلام شروع خواهد شد، برای اجرای این پروژه به طول ۷۵ کیلومتر یک برنامه میان مدت منظور شده است.

بهادری اضافه کرد: در برنامه کوتاه مدت برای اجرای ۱۷ کیلومتر از این پروژه با ۱۶۰ میلیارد تومان اعتبار قرارداد منعقد شده است.

عزم دولت سیزدهم در حل موانع توسعه تبادلات تجاری با کشورهای منطقه و بخصوص عراق ثمرات پرشماری را به دنبال خواهد داشت، این رویکرد فرصت استثنایی پیش روی استان مرزی ایلام است تا بتواند بازارهای هدف این منطقه را تسخیر کند.

اینک عزم دولت سیزدهم برای تحقق این مهم مصمم است و این مهم در پروژه ریلی استان ایلام در حال محقق شدن است و دولتمردان همچنان در تلاش هستند تا بخش‌های دیگر این طرح مهم ریلی کشور را قبل از پایان دولت به بهره‌برداری برسانند.

امید است گام نخست اجرایی شدن این پروژه مهم در استان محروم و مرزی ایلام را که دولت سیزدهم آغاز کرده است در سریعترین زمان ممکن تکمیل شود و به سامان برسد.

انتهای پیام/

منبع ایرنا



نویسنده: وجیهه فتاحی
همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

کلیه حقوق این پایگاه متعلق به وب سایت خبری آفتاب ایلام است و استفاده از اخبار و محتوا با ذکر منبع مجاز است
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان