پنجشنبه، 06 اردیبهشت 1403| 25 April 2024

آفتاب ایلام |گزارش مرکز آمار ایران، نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به فروردین ۱۴۰۱ اعلام و ایلام دومین استان تورم دار کشور است حال این سئوال را در اذهان به وجود آورده است چرا ایلام همواره در ردیف بالاترین نرخ تورم کشور قرار دارد؟

به گزارش آفتاب ایلام، بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به فروردین 1401  برای خانوارهای کشور برابر با 415,0درصد بود که استان  ایلام با 44,7 درصد   بیشترین نرخ تورم سالیانه فروردین 1401  را بعد از کهگیلویه  و بویر احمدبه نام خود ثبت کرده است.

صدر نشینی استان ایلام در نرخ تورم کشوری در طول سال 1400و در ادامه آن سال 1401 این سئوال را همواره در ذهن مردم این دیار به وجود آورده است که استانی با کمترین جمعیت نسبت به سایر استان‌های کشور چرا همواره در ردیف بالاترین نرخ تورم کشور قرار دارد؟

کارشناسان اقتصادی، نبود نظارت بر بازار خرده‌فروشی، بی‌تاثیر بودن سازمان صنعت، معدن و تجارت به عنوان متولی نظارت بر بازار و حامی تولید و مصرف کننده  را عامل این صدر نشینی تورم استان ایلام نسبت به سایر استان‌ها می دانند و بر این باورند ادامه این روند نه تنها تورم را کاهش نخواهد داد بلکه موجب افزایش آن در سنوات آتی خواهد شد.

بازار خرده‌فروشی رها شده است

رضا احمدی استاد اقتصاد دانشگاه‌های ایلام نیز در پاسخ به چرایی صدر نشینی استان ایلام در نرخ تورم کشور در دوسال اخیر به خبرنگار تسنیم در ایلام گفت: رهاشدگی، عدم نظارت بر بازار خرده‌فروشی و ناکارآمدی ستاد تنظیم بازار در استان ایلام و علاوه بر آن عدم دسترسی به منابع تولید، نبود مراکز تولیدی در استان و ضعف شبکه حمل و نقل دلایلی است که برای صدر نشینی استان ایلام در تورم می‌توان ذکر کرد.

راهکار این استاد دانشگاه برای کاهش نرخ تورم در استان ایلام آن است که متصدیان امر در "عمل نه شعار"با نظارت و قیمت گذاری بر خرده فروشی‌ها بر این مشکل تا حدودی فائق آیند.

نبودنظارت حلقه مفقود بازار
علی اکبر بسطامی نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی نیز با انتقاد از شرایط موجود که معیشت مردم ایلام را تحت تاثیر قرار داده است و استان ایلام را گرانترین شهر کشور کرده است به خبرنگار تسنیم در ایلام گفت: نظارت حلقه مفقوده کنترل بازار و شرایط موجود در استان ایلام است که جا دارد مسئولان استانی برای آن چاره اندیشی کنند.
بسطامی در ادامه افزود: موضوع گرانی‌ها در برخی موارد عواملی دارد که می‌توانیم آنها را بررسی کرده و رفع کنیم اما در بسیاری از موارد حاصل شیطنت و سودجویی گروهی خاص است که باید با این سودجویی‌ها برخورد قاطعانه داشته باشیم.
به گزارش آفتاب ایلام ،استمرار صدر نشینی بالاترین نرخ تورم در استان ایلام نشان از آن دارد که افزایش هزینه‌های حمل و نقل برای نقاط روستایی و کمتر برخوردار، بی تاثیر بودن حمایت‌های دولتی در روستاها، سیاست‌های کلی دولت و بانک مرکزی، کاهش قدرت خرید مردم و بسیاری از عوامل دیگر موثر در صدر نشینی نرخ تورم در استان ایلام است اما آنچه در کوتاه مدت می‌تواند بر این صدر نشینی تاثیر و آن را به رتبه‌های پائین تر انتقال دهد نظارت بر بازار و قیمت گذاری‌ها است که امید است مسئولان استانی به آن توجه کنند.

انتهای پیام/



نویسنده: وجیهه فتاحی
همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

کلیه حقوق این پایگاه متعلق به وب سایت خبری آفتاب ایلام است و استفاده از اخبار و محتوا با ذکر منبع مجاز است
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان