جمعه، 07 اردیبهشت 1403| 26 April 2024
رئیس سازمان صمت:

 ۷۰ درصدواحدهای تولیدی استان فعال است

۱۴۰۱/۰۴/۰۷ ۱۴:۰۰ چاپ کدخبر: 18284

آفتاب ایلام |رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت ایلام با بیان اینکه ۲۹ واحد تولیدی سال گذشته به چرخه تولید بازگشت، گفت: یکی از مهمترین برنامه‌های این سازمان، احیای واحدهای راکد و غیرفعال بوده که در سال جاری در تلاشیم با استفاده از ظرفیت‌های موجود، تعداد ۳۰ واحد دیگر را به مدار تولید بازگردانیم.

به گزارش خبرنگار آفتاب ایلام، رضا محمدرحیمی روز سه شنبه در نشست با اصحاب رسانه استان ایلام اظهار داشت: هم اکنون در استان ایلام ۴۷۹ واحد تولیدی دارای پروانه بهره برداری با حدود سرمایه گذاری ۲۸ هزار میلیارد تومان و نزدیک به ۱۰ هزار نفر اشتغالزایی وجود دارد که از این تعداد واحد تولیدی حدود ۷۰ درصد یعنی ۳۳۹ واحد فعال و نیمه فعال وجود داشته که ۳۰ درصد آنها یعنی ۱۴۰ مورد واحد راکد محسوب می‌شوند.

وی افزود: در خصوص جواز تاسیس صنعتی و طرح‌های در دست اقدام ۵۲۵ فقره جواز تاسیس فعال با سرمایه‌گذاری مورد نیاز ۴۲ هزار میلیارد تومان و اشتغال بیش از ۱۵ هزار نفر وجود دارد.

رییس سازمان صمت ایلام بیان کرد: یکی از مهمترین برنامه‌های صمت، احیای واحدهای راکد و غیرفعال است که در سال گذشته ۲۹ واحد به چرخه ی تولید بازگشت که کارخانه نورد و طرح سولفات پتاسیم شهرستان ایوان از طرح‌های بازگشت به چرخه تولید است، و در تلاشیم که با استفاده از ظرفیت‌های موجود، در سال جاری حداقل ۳۰ واحد صنعتی احیا و به چرخه تولید بازگردند.

محمدرحیمی تاکید کرد: امسال در زمینه اکتشافات ۱۶ نوع معدن که عمدتا غیرفلزی بوده در استان شناسایی شده که این کانی های غیر فلزی شامل معادن گچ، آهک، شن، ماسه، مارن، آلوویوم و بیتومین یا قیر طبیعی از جمله ذخایری هستند که از معادن ایلام استخراج می‌شوند.

وی عمده مشکلات در بخش صنعت رامربوط به کمبود نقدینگی، معوقات، مشکلات بانکی، تعطیلی واحدهای تولیدی، فرسودگی ماشین آلات و منسوخ بودن تکنولوژی‌ها بیان کرد و یادآور شد: فرسودگی ماشین آلات و منسوخ بودن تکنولوژی از دیگر مشکلات این حوزه ی تولید است.

رییس سازمان صنعت معدن و تجارت ایلام گفت: تعدادی از پروژه های سنگین و طرح‌های نیمه تمام و جوازهای آماده سرمایه گذاری نقطه امید بخش برای تولید محسوب شده و در صورت راه اندازی در زمان مقرر در ایجاد توسعه صنعتی به شدت تاثیرگذار خواهد بود که از جمله این طرح‌ها می‌توان به طرح ان جی ال و پتروشیمی دهلران و فولاد ایوان اشاره کرد.

وی ادامه داد: برای اولین بار طرح تولید فیلترهای تصفیه آب یک طرح دانش بنیان شرکت غشا گستر دالاهو در شهرک صنعتی ایوان با ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی در حال اجراست و همچنین پروژه پتروشیمی هلیلان با توجه به محل قرارگیری و اقداماتی که انجام شده جزء طرح‌های مهم محسوب می‌شود.

محمدرحیمی با اشاره به ظرفیت کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید افزود: پارسال ۷۳ جلسه، ۲۵۰ پرونده با ۴۰۳ مصوبه و در سال جدید ۱۶ جلسه کارگروه تسهیل با ۶۶ پرونده و ۸۸ مصوبه تشکیل شده که بیش از ۸۰ درصد مصوبات کارگروه تسهیل در استان اجرایی شده است.

رئیس سازمان صمت به بازرسی‌ها در سال جاری اشاره کرد و گفت: حدود ۱۷ هزار فقره بازرسی و ۱۰۷۰ پرونده تخلفاتی به مبلغ ۵۰۷ میلیارد ریال تشکیل شده که این میزان بازرسی نسبت به سال گذشته رشد ۷۲ درصدی را شامل می‌شود.

وی گفت: با توجه به نام‌گذاری امسال به‌عنوان سال تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی ها، جهت حمایت از شرکت‌های دانش بنیان بسته ی حمایت از این شرکت‌ها از برنامه های اصلی این وزارت است.

به گزارش آفتاب ایلام ،در حال حاضر مجموعا ۱۵ شهرک و ناحیه صنعتی در استان ایلام وجود دارد: شهرک‌های صنعتی در مجموع ۷ شهرک در ایلام، ایوان، مهران، دهلران، آبدانان، دره‌شهر و سرابله قرار دارند.

انتهای پیام/



نویسنده: وجیهه فتاحی
همرسانی کنید:
برچسب‎ها : ایلام صمت

نظر شما:

security code

کلیه حقوق این پایگاه متعلق به وب سایت خبری آفتاب ایلام است و استفاده از اخبار و محتوا با ذکر منبع مجاز است
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان