جمعه، 31 فروردین 1403| 19 April 2024

آفتاب ایلام |تاریخ بلند ایلام از روزگاران باستان تا کنون چنان برجسته و بزرگ بوده است که هیچ صاحب قلم و مورخ و آدم منصفی نمی تواند از آن چشم بپوشد .



به گزارش آفتاب ایلام ،ایلام پل میان تمدن های شرقی از جمله تمدن ایران به تمدن بین النهرین بوده است .
کاروانیانی که از آن سوی عالم به این سوی عالم پا می گذاشتند و پس از عبور در میان کوهساران بلند خود را به دشت های گرم بین النهرین می رساندند .
با طلوع اسلام ایلام این پاره تن ایران در دلبستگی به خاندان عصمت و طهارت گوی سبقت را از همه ربود .
ارادت خاص ایلامیان به سرور و سالار شهیدان و حضرت ابوالفضل العباس( ع) را باید در محاورات ، آداب و رسوم ، سوگند و نام گذاری بر فرزندان خود دید. وقتی گاهی در یک آبادی اسامی همچون درویش عباس ، مراد عباس ، علی عباس ، حاجی عباس و...را به نظاره می نشینم یا مردمانی که سر قول و قرار شان به دست بریده عباس پیمانی محکم تر از هر سندی دیگر استحکام می بخشند باید گفت جان و جهان ایلامی دل بسته علمدار بی دست و سقای تشنه لب کربلا است .
اگر موسم جنگ هم می شود فرماندهان جنگ برای آزاد سازی مهران نام کربلای یک و رمز یا ابوالفضل العباس بر آن می نهند تا دل رزمندگان با عالم وسیع تری پیوند بخورد .
با شکل گیری کاروان های عشاق سالار شهیدان و موسم اربعین وزن و جایگاه ایلام نه صرفا یک استان مرزی بلکه پایتخت خادمان زوار حسینی ع نام گرفت تا ایلام نه صرفا میزبان یک کشور بلکه میزبان جهانی باشد که از شرق و غرب عالم خود را به دروازه ورود به عتبات عالیات می رساندند .
از شبه قاره هند تا فیلیپین و اندوزی تا افغانستان و پاکستان و آذربایجان هریک به زبان خاص خود نوحه سالار شهیدان را در این جاده ها و روستاها و شهرهای کنار جاده زمزمه می کنند .
تاکیدات امام جمعه فرهنگ دوست استان مبنی بر کارکردهای فرهنگی اربعین ناظر بر این جهان در ایلام و ایلام جهانی است .
اگر میزبانی در هر برنامه ای آداب خاص خود را دارد ادب و آداب میزبان بهترین های هستی صد چندان است که باید در گفتمان سازی ، ساختار آفرینی و برنامه اقدام وعمل مجاهدت روز افزون کرد.

انتهای پیام/

همرسانی کنید:
برچسب‎ها : ایلام اربعین

نظر شما:

security code

کلیه حقوق این پایگاه متعلق به وب سایت خبری آفتاب ایلام است و استفاده از اخبار و محتوا با ذکر منبع مجاز است
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان