جمعه، 07 اردیبهشت 1403| 26 April 2024

آفتاب ایلام |تاکیدات مستمر نماینده معزز ولی فقیه و امام جمعه ایلام دکتر کریمی تبار و جناب مهندس بهرام نیا استاندار محترم استان مبنی بر رویکرد فرهنگی به اربعین و لزوم پیوست فرهنگی رسانه ای را گامی موثر در پربار تر کردن برنامه های اربعین حسینی ع می دانیم .

اینکه موکب ها قبل از آنکه کارکرد تغذیه ای صرف داشته باشند به محلی برای اقامه نماز ودعا و نوحه تبدیل شوند نشان از اهتمام جدی به روح فرهنگی اربعین است .
در طول روزگاران اقوام مختلف ایرانی هریک متناسب با خوشه های فرهنگی خود مجالس عزای سالار شهیدان را گرامی داشته و به پا کرده اند
از نخل گردانی در کویر ایران تا برنامه های حسینه اعظم زنجان تا سبک و سیاق خاص بوشهری ها و بندرعباسی ها در سواحل خلیج فارس و دریای عمان هریک با رسم وروش خود سوز دل بهر عاشورا و کربلا باز می گویند .
مردمان ساکن در دشت های زاگرس واستان ایلام در پس این کوهساران بلند نواها و نوحه های خاص خود داشته اند .بسیاری پیر غلامان حسینی ع که اندک سوادی بهر خواندن ونوشتن داشته اند با کمک شاعران محلی سوز دل خود را به زیباترین حالت سروده اند که نمونه هایی از آن هنوز در هیات های آبادی خوانده می شود که گویی چنان با روح فرهنگی جامعه عجین است که بیش از هر نوحه ای دیگر دل را می برد کربلا .
اینک که استان ایلام به پایتخت خادمان زوار حسینی ع تبدیل شده است پیشنهاد می شود با کمک اساتید فن بسیاری از آن نوحه نوشت ها که سینه به سینه به نسل اکنون باقی مانده است گردآوری شود و بازخوانی گردد تا هویت عاشورایی ایلامیان برای ایران و جهان هم بدرستی تبیین و هم معرفی شود ودارای جذابیت های خاص خود باشد .

محمد رستمی فعال فرهنگی

انتهای پیام/

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

کلیه حقوق این پایگاه متعلق به وب سایت خبری آفتاب ایلام است و استفاده از اخبار و محتوا با ذکر منبع مجاز است
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان