پنجشنبه، 06 اردیبهشت 1403| 25 April 2024
با مرزنشینان بیش از پیش مهربان باشیم؛

تعصبِ مالکانه ساکنان بخش بولی«غربی ترین مرزداران سرزمین زاگرس» را پاس بداریم

۱۴۰۱/۰۵/۱۴ ۱۷:۳۶ چاپ کدخبر: 18617

آفتاب ایلام |مرزها همواره مناطقی با اهمیت و استراتژیک برای هر کشور بوده و ساکنان آن هم از اهمیتی خاص و احترامی ویژه برای دولتمردان برخوردار هستند.


 آفتاب ایلام ،مرزنشینان مناطق مرزی بویژه مرزهای نزدیک به خط صفر مرزی، مؤثرترین قشرِ جامعه در جهت حفظ مرزها و ایجاد امنیت، نه تنها در مرز، بلکه در عمق کشور هستند. اما این مردمان شریف و نجیب همواره از فقدان شغل و درآمد کافی رنج می برند.

عقل و خرد حکم می کند برای نگهداری مرزها، مرزنشینان که نقش یک ارتش را بازی می کنند، بدون اینکه حقوقی از دولت‌ دریافت نمایند، در مقام عمل، عزیز و گرامی شمرده شوند. اگر همین مرزنشینان، مرزها  را رها کنند، دولت ها مجبور به  ایجادهزینه های گزافی برای استقرار ارتش و نیروهای نظامی در آن مناطق می شوند و سایر آسیب ها از تضعیف صنعت دامداری گرفته تا ایجاد حاشیه نشینی و آسیب های اجتماعی و فرهنگی در شهرها نیز بماند.

گاهی در همین مرزها، شرکت‌هایی بویژه صنایع نفت و گاز مستقر می شوند، که اولین کارکردشان بر هم زدن نظم زندگی عشایری و روستایی مردم است(تاثیر فرهنگ صنعتی بر فرهنگ بومی - محلی) که خود مقوله ای بسیار مهم در علوم اجتماعی است.

در دنیا برای استقرار و احداث یک شرکت و پروژه قبل از هر چیز جامعه شناسان به بررسی تأثیر منفی و مثبتِ ایجاد آن‌ تکنولوژی بر منطقه، مطالعاتی را انجام می دهند که پس از تأیید، صنایع و مدیران صنعتی متعهد و ملزم به رعایت و احترام به فرهنگ بومی - محلی منطقه می شوند و تلاش در راستای جبران خسارات مادی و معنوی که حداقل آن اشتغال ساکنان بومی و محلی در همان صنایع است.

بخش«بولی» از توابع شهرستان چوار/استان ایلام که همواره در رکاب نظام و پای ارزش های نظام بوده و هستند و امن ترین مرز، عاری از هر گونه قاچاق و ایجاد دغدغه برای مملکت می باشند، شرکت های مختلف و متعدد لرزه نگاری، نفتی و گازی مستقر شده اند و بدون شک که فرهنگ بومی - محلی و عشیره ای آنجا تحت‌ تأثیر این صنایع قرار گرفته و حتی آسیب دیده است.

مردمانی سختکوش که نه تنها جبهه‌ های خوزستان و کردستان شاهد رشادت‌های فرزندان این سرزمین است‌، بلکه میمک با آنها همه‌ غرورش، در برابر بزرگی شان سر تعظیم فرود آورده و تنگه بیجار و هلاله از جنوب تا شمال اش شاعرِ شعور و تعصب مالکانه مردمان این سرزمین شده است.

‌در ایام انتخابات دولت جناب رئیسی که بنده افتخار مسئولیت ستاد مرکزی آن در شهرستان چوار داشتم، این مردم مرزنشین با وجود مشکلات عدیده، پای صندوق های رأی نشان دادند که همچنان پای آرمان‌های نظام، محکم و استوار ایستاده اند. اما اخیراً تنش هایی هر چند کوچک و اختلافاتی با صنایع مستقر در آن مناطق پیش آمده که لازم است مواردی به شرح ذیل یادآوری شود:

- مدیران صنعتی باید یاد بگیرند و آموزش ببیند که فرهنگ بومی - محلی یک ارزش است و نحوه برخورد با آنها تخصص می خواهد.

- مدیران صنعتی باید بدانند مرزنشینان برای اشتغال حق مطلق هستند تا آنجایی که امکان دارد.

- مسئولان و مدیران باید بدانند، مطالعه و تحقیق کنند و آموزش ببینند، اعتراضات از ویژگی های جامعه کارگری است و خیلی جای نگرانی نیست و راهش تعامل است نه تقابل، مهربانی است نه نامهربانی.

- مدیران صنعتی حتی المقدور روی غرور مرزنشینان رژه نروند و نیرویی که نه گرما چشیده و نه سرما دیده را اتوبوسی همراه خود  از شهرها و لیست های سفارشی نیاورند و باید خوب بدانند که در نقطه صفر مرزی، مردان و جوانانی به مراتب و به وفور پیدا می شود، جسورتر، توانمندتر و کاری تر.

امیدواریم با این مرزبانان مقتدر و بدون مواجب و حافظان جان بر کف نظام مقدس جمهوری اسلامی، بیش از پیش با مهربانی رفتار شود و زمینه جذب و بکارگیری شان در پروژه های مختلف نفتی، صنعتی، تولیدی و تبدیلی مستقر در مناطق مرزی که حق مسلم آنان است، فراهم گردد. 

علیرضا معراجی/رئیس ستاد انتخابات مرکزی آیت الله رئیسی و رئیس شورای ائتلاف انقلاب اسلامی شهرستان چوار

انتهای پیام/

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

کلیه حقوق این پایگاه متعلق به وب سایت خبری آفتاب ایلام است و استفاده از اخبار و محتوا با ذکر منبع مجاز است
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان