پنجشنبه، 09 فروردین 1403| 28 March 2024

نماز جمعه نماد وحدت و همبستگی

۱۴۰۱/۰۵/۱۵ ۰۰:۰۵ چاپ کدخبر: 18657

آفتاب ایلام |ایجاد وحدت، همبستگی و انسجام صنوف مختلف مردم در برابر دشمنان از برکات مهم و درخور توجه مقوله با اهمیت نماز جمعه است.

به گزارش آفتاب ایلام ،نماز از عبادت‌های مسلمانان و از ارکان مهم دین اسلام است، این واژه یکی از واجبات دین و روشهای عبادت و پرستش است که در برخی از دین‌ها نهاده شده‌است.

نماز از آنجا که انسان را به یاد مبدا و معاد می اندازد دارای اثر بازدارندگی از معاصی است، هنگامی که انسان تکبیر می گوید خدا را از همه چیز برتر و بالاتر می شمرد به یاد نعمت های او می افتد، حمد و سپاس می گوید او را به رحمانیت و رحیمیت می ستاید، به یاد روز جزا افتاده اقرار به بندگی می کند و از او یاری می جوید و صراط مستقیم می طلبد و از راه کسانی که بر آنها غضب شده به خدا پناه می برد.

***اهمیت نماز جمعه

نماز جمعه یکی از بزرگترین و مهم ترین ره آوردهای انقلاب اسلامی است، وحدت بین مسلمانان در اجتماعات مختلفی مانند نماز می تواند آشکار شود در واقع نماز جمعه پایگاهی انقلابی است که در آن به مسائل دینی و دنیوی، امور معاش و معاد پرداخته می شود

در دین مبین اسلام به نماز جمعه تاکید فراوانی شده است و خداوند در قرآن مؤمنان را به حضور در نماز جمعه دعوت فرموده است، نظام حاکم بر جمهوری اسلامی ایران، نظامی نشأت گرفته از قرآن کریم است که می کوشد تا بر مبنای آرمان ها و ارزش های مکتب اسلام اداره شود، لذا با هیچ یک از حکومت های موجود در جهان، مشابه نیست.

این نظام برای برقراری ارتباط با جامعه، از ابزارها و پایگاه های ویژه ای برخودار است. پایگاه هایی چون نماز جماعت، نماز جمعه و اجتماع عظیم. بعد گذشت بیش از چهار دهه از انقلاب اسلامی، نماز جمعه در جهت جلب نظر مردم به تعاون و همیاری، تجهیز نیرو، کمک مالی به جبهه ها در طی دوران دفاع مقدس، ایجاد فضای روانی سالم توأم با آرامش در پشت جبهه ها و اطلاع رسانی و آگاهی بخشی در زمینه های مسایل اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و ... دارای نقش مشهود و تأثیرگذار بوده است.

برپایی نمازجمعه در سال‌های پس از انقلاب در واقع از نشانه‌های اقتدار و عظمت نظام مقدس اسلامی است که از مهم‌ترین ارمغان‌های این فریضه عبادی و سیاسی می‌توان به تبیین خط مشی سیاسی، تشویق مردم به مشارکت سیاسی و اجتماعی، افزایش انسجام اجتماعی، ارتقا آگاهی‌ های سیاسی و اجتماعی و اقتصادی اشاره کرد.

در واقع مقوله مهم نماز جمعه از اهمیت ویژه ای برخوردار است به این دلیل که آیه ای درباره اهمیت آن نازل شده که در آن می فرماید به محض شنیدن اذان جمعه هر گونه کسب و کار و برنامه مزاحم را رها کنید و به سوی آن بشتابید.

در خطبه ای از پیامبر گرامی اسلام(ص) آمده است که خداوند، نماز جمعه را بر شما واجب کرد.

دلیل دیگر بر اهمیت نماز جمعه این است که نماز جمعه یک عبادت بزرگ دسته جمعی است که خواندن آن موجب تلطیف روح و جان، پاک شدن دل از آلودگی های گناه و زدودن زنگار معصیت از قلب می شود.

از نظر اجتماعی و سیاسی، نماز جمعه یک کنگره عظیم هفتگی است که بزرگترین کنگره اسلامی بعد از کنگره سالانه حج است.

*** اهمیت نماز جمعه از منظر آیات و روایات

نماز جمعه قبل از هر چیز یک عبادت بزرگ دسته جمعی است و اثر عمومی عبادات را که تلطیف روح و جان و شستن دل از آلودگی‌های گناه است، در بردارد. در روایتی دیگر از پیامبر(ص) داریم: جمعه، حج کسانی است که قادر به شرکت در مراسم حج نیستند.

بهترین دلیل بر اهمیت این فریضه بزرگ اسلامی، قبل از هر چیز، آیات قران کریم است، که به همه مسلمانان و اهل ایمان دستور می‌دهد: به محض شنیدن اذان جمعه، به سوی آن بشتابند، و هرگونه کسب و کار و برنامه مزاحم را ترک گویند، تا آنجا که اگر در سالی که مردم گرفتار کمبود مواد غذایی هستند، کاروانی بیاید و نیازهای آنها را با خود داشته باشد، به سراغ آن نروند، و برنامه نماز جمعه را ادامه دهند.

*** اهمیت نماز جمعه و خطبه های نماز جمعه

بنیانگذار انقلاب اسلامی، حضرت امام خمینی (رضوان الله علیه) می فرمایند: بحمدالله در این نهضت نماز جمعه با محتوای حقیقی آن تحقق یافت و آقایان باید با سفارش به مردم و نسل های آینده به این مسأله اهمیت بدهند که نماز جمعه در راس همه امور است و مردم را مجتمع کنند که در این امر خللی وارد نشود.

منصب امامت جمعه یعنی منصب تماس روحانیت با ملت و روحانیت با مجلس و دولت و این از اموری است که با دست توانای ائمه جمعه انجام می‌گیرد که امید است هر روز بیشتر و بهتر انجام شود و جمعیت بیشتر بیایند و این سنت حسنه‌ای باشد که برای مردم و آیندگان محفوظ بماند.

رهبر معظم انقلاب هم درباره خطبه نماز جمعه می فرمایند: خطبه‌ نماز جمعه آن است که از دل و مغز فعّال امام‌جمعه میجوشد و تراوش میکند، بر زبان او می‌آید و با بیان بلیغ و فصیحی، برحسب نیاز مردم، آن را به مردم منعکس می کند.

*** ترس دشمن از اجتماع و اتحاد مسلمانان

قرآن کریم می فرماید: و همگی به ریسمان خدا چنگ زنید و پراکنده نشوید، و نعمت خدا را بر خود یاد کنید، آن­گاه که دشمنان یکدیگر بودید، پس خداوند میان دل‌هایتان الفت انداخت و در سایه‌ی نعمت او برادران یکدیگر شدید، و بر لب پرتگاهی از آتش بودید، پس شما را از آن نجات داد. این­گونه خداوند آیات خود را برای شما بیان می‌کند، شاید هدایت شوید.

این آیه از قران کریم در خصوص کلمه وحدت نیز به خوبی و با شیوایی خاص اهمیت‌نماز جمعه را نشان می دهد.

فرهاد فرامرزی /خبرنگار و فعال رسانه یی

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

کلیه حقوق این پایگاه متعلق به وب سایت خبری آفتاب ایلام است و استفاده از اخبار و محتوا با ذکر منبع مجاز است
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان