پنجشنبه، 09 فروردین 1403| 28 March 2024
معاون استاندار:

تعاونی ها زمینه ساز اشتغال و تولید هستند

۱۴۰۱/۰۶/۱۳ ۱۴:۴۸ چاپ کدخبر: 18822

آفتاب ایلام |معاون امور اقتصادی استانداری ایلام گفت:دستگاه های اجرایی به تعاونی ها کمک کنند،چرا که تعاونی ها زمینه‌ساز اشتغال و تولید هستند.



به گزارش آفتاب ایلام ،معاون امور اقتصادی استانداری ایلام روز یکشنبه در آیین تجلیل از تعاونی های برتر ملی و استانی و افتتاح همزمان ۴۵۷ طرح تعاونی در کشور، اظهار داشت: سیاست اصلی اقتصاد بهبود شاخص اقتصادی رونق تولید و اشتغال است.

شهریار عباسی با اشاره به رتبه ممتاز کشوری استان از نظر  ایجاد اشتغال در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ گفت: از نظر تعهد ایجاد اشتغال در سامانه رصد، ایلام رتبه نخست کشور را کسب کرد که جای تقدیر دارد.

وی تاکید کرد: با تلاش‌های انجام شده تورم استان نیز  کاهشی است که پس از سالها که نگین تورم کشور بودیم اما این نرخ نزول یافت و در حال بهبود است.

معاون استاندار ایلام ادامه داد: دستگاه های اجرایی به تعاونی ها کمک کنند، چراکه تعاونی ها زمینه‌ساز اشتغال و تولید هستند.

وی با اشاره به خشکسالی سال گذشته و امسال گفت: دامداران از این خشکسالی ها متضرر شدند و دولت نیز با خرید نهاده های دامی و و خرید دام مازاد تا حدامکان به آنان مساعدت کرد.

معاون امور اقتصادی استانداری ایلام با اشاره به توفیقات حاصل شده در حوزه دیپلماسی اقتصادی گفت: با تلاش های استاندار مجرب و توانمند تعامل خوبی با سه  استان واسط، میسان و دیالی عراق برقرار شده و استان زمینه تجارت و صادرات را بیش از گذشته دارد.

 وی تصریح کرد: با بازگشایی مرز هلاله شمالی فرصت مغتنمی برای استان ایجاد شد که رونق تجارت و صادرات را در دستور کار قرار دهد.

عباسی یادآور شد: سیاست اصلی دولت حذف یارانه ها است اما در قالب تسهیلات تبصره ۱۸ میتوان به تعاونی ها در راستای ایجاد تولید و اشتغال کمک کرد.

معاون امور اقتصادی استانداری ایلام اظهار داشت: از همه تعاونی ها برای گسترش فعالیت خود دعوت بعمل می آید از تسهیلات تبصره ۱۸ استفاده کنند و به افرادی که متقاضی  تشکیل تعاونی هستند نیز در قالب تسهیلات تبصره ۱۸ مساعدت می شود.

۱۶ هزار و ۹۴۸ نفر در تعاونی های استان اشتغال دارند

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی ایلام در این آیین گفت: ۱۶ هزار و ۹۴۸ نفر در تعاونی های استان در بخش های مختلف اقتصادی اشتغال دارند.

نورالدین الیاسی اظهار داشت: استان ایلام دارای ۲ هزار و ۹۲ تعاونی فعال با یک هزار و ۸۱۰ عضو است که ۳۵ درصد اعضا را زنان و ۶۵ درصد را مردان تشکیل می دهند.

وی افزود: طی یک سال دولت سیزدهم ۵۵ تعاونی با اشتغالزایی ۵۷۵ نفر در استان تشکیل شده است که در هفته تعاون هفت شرکت تعاونی با اشتغالزایی ۱۲۷ نفر و سرمایه گذاری ۱۷۵ میلیارد ریال به بهره برداری می رسد.

الیاسی یادآور شد: در حوزه تعاونی ها بیش از ۱۶ هزار نفر ساعت آموزش در زمینه مدیریتی، حقوقی و تخصصی به تعاونگران و کارشناسان بخش تعاون ارائه شده است.

الیاسی به نقش فعال زنان در تعاونی ها اشاره کرد و افزود:نقش زنان و حضور ۳۵ درصدی آنان در بخش تعاون حائز اهمیت است و این نسبت در بخش تعاون به ویژه تعاونی های صنایع دستی، فرش دستباف، گلیم نقش برجسته، بیانگر نقش مهم آنان در توسعه تعاونی ها و ایجاد اشتغال است.

وی به دیگر فعالیت‌ها ی این اداره اشاره کرد و گفت: میزان تعهد اشتغال استان ایلام در سال ۱۴۰۱ در سامانه ملی رصد اشتغال کشور ۶ هزار و ۶۷۱  نفر می‌باشد که تاکنون بیش از ۸۰ درصد آن محقق شده و ایلام رتبه برتر کشور را در مقایسه با سایر استان ها، کسب کرده است که این عملکرد نتیجه  همراهی و همکاری مدیران دستگاه های اجرایی، فرمانداران، شرکت های دولتی و غیر دولتی، بانکها و موسسات استان در پرداخت به موقع تسهیلات تبصره ۱۸ و ۱۶ قانون بودجه، تسهیلات کسب کار روستایی و مشاغل خانگی بوده است.

الیاسی بیش از ۱۱ هزار بازرسی از کارگاه ها در راستای صیانت از نیروی کار، رسیدگی به سه هزار و ۲۲۴ پرونده شکایتی و کاهش اطاله دادرسی ها، تشکیل ۳۸ خانه بهداشت کارگری و ۱۴ کانون یاریگران تولید در سطح کارگاه ها، شناسایی ۲ هزار و ۹۲۳ نفر از نیازمندان در اجرای دستورالعمل فقر مطلق، افزایش تشکل های کارگری و کارفرمایی به ۱۳۲ تشکل، پاسخگویی به چهار هزار و ۲۰۰ نفر  از معترضین در طرح عادلانه سازی یارانه ها بصورت حضوری و تلفنی، بهره مندی ۳۸۲ نفر از مشوق ها و سیاست‌های فعال بازار و صدور چهار هزار و ۸۱۸ مجوز مشاغل خانگی را بخشی دیگر از خدمات این اداره کل در یکساله دولت سیزدهم ذکر کرد.
گفتنی است در این آیین ۱۰ طرح تعاونی استان ایلام در گرایش های مختلف بین تعاونی های کشور بعنوان برتر معرفی شدند و با اهدای لوح از آنان تجلیل به عمل آمد.

انتهای پیام/



نویسنده: وجیهه فتاحی
همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

کلیه حقوق این پایگاه متعلق به وب سایت خبری آفتاب ایلام است و استفاده از اخبار و محتوا با ذکر منبع مجاز است
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان