جمعه، 10 فروردین 1403| 29 March 2024
مرد میدان؛

مردی از جنس مردم، با مردم و در میان مردم

۱۴۰۱/۰۶/۲۹ ۱۴:۰۵ چاپ کدخبر: 18945

آفتاب ایلام تا این روحیه‌ی صدق و صفا و خدمت بی‌مزد و منت در میان مردم ما وجود دارد، دشمن هیچگونه لطمه‌ای به این انقلاب و به این نظام و به این کشور نمی تواند وارد کند.



آفتاب ایلام|رفتار مسئولین باید مردمی باشد؛ سلوک مردمی این است که شما به عنوان یک فردی از مردم بروید بین مردم، با آنها حرف بزنید، از مردم فاصله نگیرید، فقط با یک جمع مخصوص و ممتازی نشست و برخاست نکنید و گاهی [اگر] لازم شد، خانه‌های مردم بروید، زیر سقفشان و روی فرششان بنشینید، با آنها احوالپرسی کنید. صِرف این رفتن میان مردم، خود این یک کار مهم است. اینکه حالا بعضی‌ها درباره‌ی بازدیدهای مردمی بسیار با ارزش مسئولین یک تعبیرات نامناسبی می کنند، این غلط است. مقام معظم رهبری(مدظله العالی)
امروز انجام خدمت برای مردم یک وظیفه است و مسئولین نباید برای انجام خدمت هیچ منتی سر مردم بگذارند و چراکه مردم ولی نعمتان این انقلابند.
همانطور که همه می دانیم هم اکنون بزرگترین مساله جهان اسلام و تشیع، برگزاری کنگره عظیم اربعین است که بر هر چیز و هر مساله‌ دیگری ارجحیت دارد که علاوه بر حضور مردم نیازمند مسئولینی است که مرد میدان باشند؛ مرد میدان بودن فارغ از مدیریت در سایر حوزه‌هاست؛ مرد میدان بودن یعنی دسته بندی برنامه‌ها و مدیریت بر اساس اولویت و مرد میدان بودن به معنای تعطیلی سایر حوزه‌ها نیست همانگونه که دیدیم لکوموتیو استان بر ریل توسعه قرار دارد و با یک ضرب آهنگ خاص در حال طی مسیر است و در اینجاست که مرد میدان خود را نشان می‌دهد که در میان مردم، با مردم، همگام با مردم قدم برمی دارد، سختی کار را به تن می خرد تا زائرین اباعبدالله کمترین دغدغه را تجربه نمایند.
اینکه مدیریت ارشد استان پای کار است مصداق این داستان از امیرکبیر است که از او پرسیدند : در مدت زمان محدودی که داشتید چطور این مملکت را از هر چه دزد پاک کردید؟
گفت: من خودم دزدی نمی‌کردم و نمی گذاشتم معاونم هم دزدی کند. او هم از این‌که من نمی گذاشتم او دزدی کند، نمی گذاشت معاونش دزدی کند و ….تا آخر همینطور…
حال تصور کنید مدیری خود شبانه روز پای کار باشد، یقینا معاونینش هم پای کار خواهند بود، مدیران کل نیز پای کار خواهند بود و تا آخر همینطور ... که نتیجه اش می شود همان مرد میدان.
یقینا توجه به جزئیات ، مداقه در کلیات را در پی خواهد داشت و لازمه توجه به جزییات، حضور در میان مردم است، حضوری که مشکلات مردم را از نزدیک لمس نماید که حضور استاندار مردمی ایلام در رصد بازار، رصد زیرساختهای اربعین، حضور مستمر خود و معاونین و مدیران کل دستگاه های اجرایی در مهران خود بیانگر و دلیلی است بر توجه به جزئیات که نتیجه آن را در برگزاری پر شور و شعور کنگره اربعین 1401 خود را نشان داد..
اینکه برخی ها می گویند که مدیر ارشد استان باید در اتاقش بماند و از همانجا بر اوضاع مسلط باشد خود غلط است چراکه همانطور که مقام معظم رهبری خطاب به مسئولین فرمودند " شما به عنوان یک فردی از مردم بروید بین مردم، با آنها حرف بزنید، از مردم فاصله نگیرید".
اینکه دکتر بهرام نیا به عنوان استاندار ایلام بین مردم حضور دارد مبنی بر مردمی بودن مسئولین بوده و از سوی دیگر گامی بلند در ترمیم اعتمادآسیب دیده جامعه است چراکه لازمه مردمی بودن، برگشت حس اعتماد جامعه به مسئولین است و بازگشت اعتماد در گرو «اقدام های عملی» است و نمونه ای از اقدام های عملی همین حضور مداوم و مستمر در بین مردم است.
شاید پیش از دکتر بهرام نیا، استانداران پیشین نیز در میان مردم و با مردم بوده اند اما شاید بیش از عملگرایی در این حوزه، صرفا حرف‌های قشنگ و خوب شنیده‌ایم و یا فقط در مواقع بحران در محل بر حسب وظیفه حضور داشته اند اما دکتر بهرام نیا ثابت کرده است که حضور در بین مردم نیاز به زمان و مکان خاص ندارد چراکه پله های ترقی را یک به یک طی نموده و جایگاه نمایندگی مردم در مجلس شورای اسلامی را نیز در روزمه خود دارد و حال تصدی مسئولیت در کسوت استاندار ایلام را جایگاهی برای اشرافی گری نمی داند بلکه خود را خادم ملت بر می شمرد و در راستای شعار دولت انقلابی گام بر می دارد و نیک می دانیم تضعیف روح جهاد و انقلابی‎گری از راهبردهای دشمنان است.
همچنین پایبندی عملی به اهداف ، برنامه ها و شعارها از سوی مقامات و مسئولین، اولین نقطه شروع حرکت همه جانبه جامعه برای حل مشکلات و تحقق اهداف برنامه ریزی شده می باشد که حرکتی در مسیر پرهیز از دنیاپرستی و اشرافی گری از یک سو و تلاش در انجام وظایف محوله از سوی دیگر با توجه به شرایط جامعه می باشد که این امر باعث همدلی و همگامی مردم و مسئولین در برخورد با مشکلات خواهد شد.
در پایان باید یادآور شوم به فرمایش امام علی (ع)، اگر چنان به مردم خدمت کردیم که مردم از رفتن ما ناراحت شدند و اگر خواستیم بار دیگر باز گردیم همواره ما را در آغوش کشیدند و استقبال کردند معلوم می‌شود که وظایف خود را در قبال مردم خوب انجام داده‌ایم.

محمدتقی رشیدی فعال فرهنگی و رسانه

همرسانی کنید:

کلیه حقوق این پایگاه متعلق به وب سایت خبری آفتاب ایلام است و استفاده از اخبار و محتوا با ذکر منبع مجاز است
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان