جمعه، 31 فروردین 1403| 19 April 2024

آفتاب ایلام |رئیس سازمان ‌محیط زیست ‌گفت: مهرماه امسال هیئتی از ایران با عراقی‌ها برای تثبیت کانون‌های ریزگرد دیدار کردند که دولت عراق با توجه به تغییر کابینه از ایران فرصتی سه ماهه برای بررسی وضعیت ریزگردها و تبادل نیروی کارشناسی خواسته است.

 



به گزارش آفتاب ایلام، ‌علی‌ سلاجقه در ‌بازدید از منطقه حفاظت شده کولگ مهران اظهار داشت: منتظر اعلام آمادگی از سوی دولت عراق هستیم و  بعد از اعلام آمادگی دولت عراق، برای تثبیت کانون‌های گرد و غبار در این کشور از تکنولوژی جدید خاکپوش که تولید محققان داخل است استفاده خواهد شد و همچنین باتوجه به شرایط اقلیمی عراق از پوشش گیاهی مناسب با جغرافیای این کشور و بادشکن ایجاد می شود.

 وی عمده گرد و غبار وارده به کشور و استان ایلام را منشا خارجی برشمرد و اضافه کرد: استان ایلام دارای 430 کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق است که همواره تحت تأثیر کانون‌های گرد و غبار از کشور عراق قرار می‌گیرد که با رایزنی های انجام گرفته با مقامات عراقی و استفاده از فناوری نوین، استفاده از پوشش گیاهی و احداث بادشکن این مشکل به صورت ویژه پیگیری شود.

سلاجقه در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه کاشت گونه های بومی  که سریع رشد می کند سبب توسعه اقتصادی  در منطقه می‌شود، افزود: اعتبارات ویژه‌ برای مهار گرد وخاک در شهرستان های مهران و دهلران جهت تثبیت خاک در کانون های ریزگردهای داخلی با استفاده از خاک پوش های دوستدار محیط زیست  پیش بینی می شود.

سلاجقه بیان داشت: ایلام یکی از استان های پالوت برای اجرای عملیات تثبیت خاک مناطقی که مستعد ریزگردها می باشد در بحث خاک پوش با مالچ پاشی انتخاب و برای این مهم اعتبارات ملی در نظر گرفته می شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: بحث ایمنی زیستی مساله اساسی است که با کاشت گونه های بومی علاوه بر امنیت زیستی باعث استفاده مردم منطقه و توسعه فضای سبز مناسبی خواهد شد.

معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه سفرهای استانی رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به استانها جهت نظارت میدانی عملکرد ادارات کل حفاظت محیط زیست و در بیست و دومین سفر استانی صبح امروز پنج شنبه 24 آذرماه با استقبال استاندار، مدیرکل حفاظت محیط زیست و جمعی از مسئولان استانی وارد استان ایلام شد.

غبار روبی مزار شهدا، بازدید از منطقه حفاظت شده کولگ، بازیدی از سایت تکثیر و احیای گوزن ایرانی،  دیدار با خانواده شهدا، بازدید از موزه تاریخ طبیعی و بازدید از پالایشگاه گاز ایلام از جمله برنامه های سفر علی سلاجقه به استان ایلام است.

انتهای پیام/



نویسنده: وجیهه فتاحی
همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

کلیه حقوق این پایگاه متعلق به وب سایت خبری آفتاب ایلام است و استفاده از اخبار و محتوا با ذکر منبع مجاز است
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان