شنبه، 01 اردیبهشت 1403| 20 April 2024

آفتاب ایلام |" پیکر مطهر شهدای تازه تفحص شده و بازگشته به وطن" اثبات گر مشروعیت، مشارکت و کارآمدی" نظام سیاسی ایران هستند و خواهند بود.

صاحب نظران بر این باورند که؛ "مشروعیت، مشارکت و کارآمدی سه مولفه بنیادی" هر نظام سیاسی است .
در میان مصادیق بیشمار " مشروعیت، مشارکت و کارآمدی" عنوان مصادیق قابل بیان در نظام سیاسی ایران به نگاه این قلم ورود کاروان شهدای تازه تفحص شده را می توان در برگیرنده مولفه‌های "مشروعیت، مشارکت و کارآمدی" عنوان کرد.
چرا که؟ «مشروعیت باور به این امر است که اقتدار حاکم بر هر کشور حق دارد که فرمان صادر کند و شهروندان نیز موظف‌اند به آن گردن نهند» شهدا و پیکر بازگشته آنان نیز اثبات گر این نکته است که شهدا علاوه بر پذیرش مشروعیت نظام سیاسی خود برای حفظ این مشروعیت جان داده‌اند و مشروعیت نظام سیاسی مورد نظر خود را علاوه بر "رای"، "رفراندم" و... با "خون" خود و با "جان" خود تائید کرده‌اند و پیکر بازگشته به وطن آنان نیز اثبات گر این واقعیت است که مشروعیت نظام سیاسی در ایران هم بر برگ‌های"رای" و"رفراندم 12 فروردین" و هم با خون جوانان دلداده این نظام سیاسی اثبات شده است.
حضور بی نظیر مردم ایلام در استقبال از پیکر شهدای تازه تفحص شده و بازگشته به وطن در جغرافیای ایلام و تعمیم آن به کشور در بررسی جامعه آماری (رسم معمول در پژوهش های علمی و تحقیقی است) دومین مولفه برای اثبات "مشارکت" است چرا که ؟ اگر "مشارکت" را " شرکت مردم در انتخابات و همه پرسی ها و حساسیت نسبت به نوع جریان امور در کشور و میزان دلبستگی آنها به نظام حاکم بر جامعه و حمایت از آن" بدانیم حضور صدها ایلامی در استقبال از پیکر شهدا در مرز مهران و.... نمونه عینی و غیر قابل کتمان بر "مشارکت" مردم در نظام سیاسی مورد قبول خود است.
و اما "کارآمدی"
نمی توان از کارآمدی یا ناکارآمدی به‌صورت مطلق سخن گفت؛ اما آن چه برای کارآمدی در نظام سیاسی ایران می توان بیان کرد آن است که در دوران دفاع مقدس که نمونه عینی آن همین پیکر شهدای تازه تفحص شده است "کارآمدی" بدان حد در سطح اعلی بوده است که به رغم 8 سال جنگ "دشمن" و" دشمنان" نتوانستند "یک وجب" از خاک وطن را از آن خود کنند و سیاست، اقتصاد و فرهنگ و اجتماع ... نیز به حرکت بالنده خود ادامه داده است.
اما با پایان دفاع مقدس دولت‌ها هرکدام به سهم خود با روش، منش و شعارها و وعده و وعیدها در تلاش بودند تا "کار آمدی " خود را برای اعتلای کشور به فرجام برسانند.
هرچند در تمامی دولت‌ها با غفلت از راه و روش و سیره و منش شهدا و دوران کارآمدی آنان خود را اسیر "نظریه"، "تحیل" و "الگو گیری " از این و آن کردند و نتوانسته اند "کارآمدی" حاصله از تجربه گرانسنگ دوران دفاع مقدس را استمرار دهند
از طرفی "ناکارآمدی دولتها" نتوانست "کارآمدی" نظام سیاسی را به حاشیه بببرد و معتقدان به "کارآمدی دوران دفاع مقدس" موجب آن شده است تا امروز شاهد آن باشیم که "کارامدی نظام" در صنایع نظامی و... الگو برای جهان شود.
نکته پایانی این یاداشت آن است که " پیکر مطهر شهدای تازه تفحص شده و بازگشته به وطن" اثبات گر مشروعیت، مشارکت و کارآمدی" نظام سیاسی ایران هستند و خواهند بود.

انتهای پیام/



نویسنده: رضا میرزاد
همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

کلیه حقوق این پایگاه متعلق به وب سایت خبری آفتاب ایلام است و استفاده از اخبار و محتوا با ذکر منبع مجاز است
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان