جمعه، 10 فروردین 1403| 29 March 2024

با همدلی زمستانی گرم خواهیم داشت

۱۴۰۱/۱۰/۰۳ ۱۶:۵۵ چاپ کدخبر: 19458

آفتاب ایلام |بی‌تردید یکی از مهمترین و کاربردی‌ترین ابزارهای زندگی امروز برق است و می‌توان گفت زندگی بدون آن تقریباً غیر ممکن به نظر می رسد.


امروزه جایگاه صنعت برق در جهان و ایران جایگاهی بسیار مهم و استراتژیک است، نعمت بزرگی که برای ساخت و تولید آن رنج ها و مرارت های زیادی کشیده می شود اما به‌نظر می‌رسد عمده هموطنان از آن اطلاع زیادی ندارند، از شهروندی که در داخل خانه خود نشسته و با یک کلید، خانه را روشن میکند یا در اوقات فراغتش به تلویزیون نگاه می کند و آب خنک از یخچال می نوشد تا تکنیسینی که در خط تولید کارخانه به کمک چند دکمه دستگاه های غول پیکر را جابجا میکند و...
همه اینها شاید به خوبی ندانند که برای رسیدن به این مرحله چه سختی هایی کشیده می شود!!!
بی تردید تولید برق دارای مراحلی پیچیده و فرایندی دشوار و البته پر هزینه است، امروزه عمده برق مصرفی کشور از طریق نیروگاههای بزرگ تولید می شود که از سوختهای گازی و فسیلی استفاده می کنند که به نوعی بهره‌گیری از منابع ملی است، همچنین فرایند تولید تا انتقال و سپس توزیع در بین مشترکان هم دارایی پیچیدگی ها و زحمات زیادی است که البته با هزینه بیشتر از آنچه که از مشترکان دریافت می شود صورت می گیرد!
این هم یکی از مهمترین خدمات دولت به مردم و مشترکین است البته لازم است در خصوص استفاده بهینه از آن دقت بیشتری شود.
به نظر می‌رسد در دوره فعلی میزان آشنایی مردم با نحوه تولید برق سختی ها هزینه ها و مرارت های آن بسیار کم است و در صورتی که مشترکان بدانند که این فرایند چگونه است و مصرف بی‌رویه آن می‌تواند منجر به تمام شدن منابع خدادادی انرژی شود، قطعاً با دقت و احتیاط بیشتری مصرف خواهند کرد.
شرایط امروز سوخت و انرژی در نه تنها در ایران بلکه در سرتاسر جهان شرایط خاص و پیچیده ای است که نیازمند صرفه جویی و دقت بیشتری در مصرف است.
در دهه‌های گذشته عمدتا تمرکز برای صرفه‌جویی در مصرف برق بیشتر در فصل تابستان و روزهای اوج گرما بود که استفاده از وسایل سرمایشی و کولرهای گازی موجب افزایش مصرف و فشار به تاسیسات صنعت برق بود که گاهی هم منجر به قطعی برق یا سهمیه‌بندی می‌شد اما در طی سالهای اخیر با کاهش منابع گازی و محدودیت ها جهت تامین سوخت نیروگاه ها باعث شده است که پیک زمستان هم عنوان یک دوره بسیار خاص و حساس در زمینه مصرف ایجاد شود، چرا که در این فصل استفاده بیش از حد از منابع گازی جهت وسایل گرمایشی موجب افت فشار گاز می‌شود که این امر هم نیازمند همراهی مردم و مدیریت مصرف است.
امروزه هر چقدر همکاری متقابل و ارتباط همدلانه میان مردم با دستگاه‌های خدمت‌رسان بیشتر باشد می‌تواند منجر به رفاه بیشتر و خدمت‌رسانی بهتر شود.
بنابراین در شرایط فعلی که شاهد افزایش سرما و به تبع آن مصرف بیشتر گاز از سوی مشترکان هستیم لازم است هموطنان عزیز ضمن رعایت الگوی مصرف همیشگی در مصرف برق، در خصوص استفاده بهینه از منابع گازی هم دقت و همکاری لازم را داشته باشند تا تلاشگران صنعت برق کشور بتوانند همچون همیشه با تامین به موقع برق نسبت به ارائه خدمات بهتر به آن اقدام کنند تا از طریق همدلی بیشتر میان آن‌ها و مردم شاهد زمستانی گرم‌تر و لذت‌بخش‌تر باشیم.

انتهای پیام/



نویسنده: محمد محمدیان شمالی
همرسانی کنید:

کلیه حقوق این پایگاه متعلق به وب سایت خبری آفتاب ایلام است و استفاده از اخبار و محتوا با ذکر منبع مجاز است
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان