پنجشنبه، 09 فروردین 1403| 28 March 2024

آفتاب ایلام |معاون آبخیزداری استان ایلام گفت: ۴۰ درصد دشت دره شهر تحت تأثیر فرسایش خندقی یا همان گالی قرار دارد و در بعضی مناطق شدت فرسایش به حدی است که امکان عبور و مرور وسایل کشاورزی ممکن نیست.

 


  


به گزارش آفتاب ایلام؛ با پیگیری های معاونت آبخیزداری استان و فرماندار شهرستان و اداره منابع طبیعی شهرستان دره شهر طرح مطالعاتی کنترل فرسایش های خندقی در اراضی کشاورزی واقع در منطقه عباس آباد تا روستای مراد آباد در دستور کار دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور قرار گرفت.

معاون آبخیزداری استان ایلام گفت: ۴۰ درصد دشت دره شهر تحت تأثیر فرسایش خندقی یا همان گالی قرار دارد و در بعضی مناطق شدت فرسایش به حدی است که امکان عبور و مرور وسایل کشاورزی ممکن نیست.

پیری افزود: این موضوع با حساسیت ویژه در دستور کار اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قرار دارد تا با توسعه راهکارهای فناورانه بتوانیم جلوی پیشروی گالی ها را گرفت.

دکتر اکبری رئیس گروه زمین لغزش و دفتر آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: سرعت پیشروی خندق ها و گالی های ناشی از فرسایش خاک در شهرستان دره شهر  شدید است که نیاز به  اقدامات اصلاحی و پیشگیرانه و انجام کار مطالعاتی دارد و اعلام نمود طرح مطالعات اجرائی تفضیلی فرسایش های خندقی در سال جاری تهیه و اجرایی خواهد شد.

آرش مزبانی رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان دره شهر اظهار کرد: بدلیل بافت خاک؛ متأسفانه شاهد فرسایش های خندقی شدید در زمین های کشاورزی هستیم بطوریکه بدلیل حساسیت خاک؛ بیشتر اراضی کشاورزان در معرض فرسایش شدید قرار گرفته و تبدیل به آبکند های هزار دره ای شده است و اگر کنترل نشوند اثرات نامطلوب و عواقب شومی در انتظار زمین ها کشاورزان خواهد بود.

در این خصوص بازدیدی با حضور عبدالسلام پیری معاون آبخیزداری استان و دکتر بهمن اکبری رییس گروه زمین لغزش  سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور به همراه کارشناسان  آبخیزداری شهرستان و کارشناسان دفتر حفاظت خاک و آبخیزداری  از مناطق فرسایش خیز واقع در روستای عباس آباد تا چمژاب و دهستان ارمو صورت گرفت.

انتهای پیام/



نویسنده: وجیهه فتاحی
همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

کلیه حقوق این پایگاه متعلق به وب سایت خبری آفتاب ایلام است و استفاده از اخبار و محتوا با ذکر منبع مجاز است
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان