دوشنبه، 10 اردیبهشت 1403| 29 April 2024
یاداشت اختصاصی/عمران خودآموز

حرفی از آن هزاران؛ به بهانه ی انتشار مستند "مروارید ماندگار"

۱۴۰۲/۰۸/۰۳ ۰۹:۱۹ چاپ کدخبر: 20729

آفتاب ایلام | مستند "مروارید ماندگار" که مروری کوتاه بر زندگی و زمانه‌ی زنده‌یاد آیت‌ا... محمدتقی مروارید است، در تاریخ ۳۰ مهر ماه ۱۴۰۲ همزمان با یازدهمین سالگرد وفات این روحانی روشن‌ضمیر در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد. صاحب این قلم ضمن توصیه به همگان -به ویژه جوانان- برای دیدن این مستند، برداشت خود را در قالب نکات زیر به اشتراک می‌گذارد:

۱. مستندسازیِ یادها، نام‌ها و رویدادهای تاریخی گذشته، به ویژه در استانی که از نظر فرهنگ شفاهی، غنی، و از لحاظ فرهنگ مکتوب و مستند فقیر بوده است، کاری بایسته و شایسته است.

۲.روایت زندگی و زمانه‌ی آغازگران و بنیان‌گذاران نهضت‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی درقالب کتاب، فیلم و ...علاوه بر قدرشناسی از آنان، به تحکیم پایه‌های هویتی، انباشت تجربه‌های انسانی و تقویت روح جمعی جامعه کمک می‌کند.

۳. روایت زندگی آیت‌ا... مروارید از زبان برخی از بزرگان ایلامی، اگرچه بخشی از ویژگی‌های فردی و اجتماعی ایشان را بازگو کرده است، ولی باتوجه به محدودیت زمانی مستند، حق مطلب را در مورد این روحانی روشن‌بین ادا نکرده و بی‌گمان حرف‌های ناگفته‌ی زیادی از زوایای زندگی وی باقی مانده است که می‌توان از زبان دیگر بزرگان و حتی شخصیت‌های حوزوی، سیاسی و اجتماعی ملی شنید.
خوشتر آن باشد که سِر دلبران
گفته آید در حدیث دیگران (مولوی)

۴.آیت‌ا... محمدتقی مروارید که یک روحانی مشهدی‌تبار بوده است، با نگاه نافذ و سلوک انسانی، اسلامی و اخلاقی خود، آنچنان با مردم ایلام عقد اخوت و پیوند عاطفی برقرار کرده‌اند، که نه تنها پیکر مطهرشان در ایلام دفن شده، بلکه فرزندان و نوادگان ایشان نیز، این پیوند و علقه‌ی عاطفی را حفظ و تقویت کرده‌اند.

۵.سویه‌ی دیگر این واقعیت، پذیرایی و گشودگی فرهنگی و اجتماعی مردم ایلام است که انسان‌ها را فارغ از اصالت بومی یا غیربومی‌شان، به گرمی پذیرفته و شرط ماندگاری و خدمت‌گذاری آنان در ایلام را حُسن خُلق و خدمت به خَلق دانسته‌اند. شاهد مثال: دکتر امیلیا عبداللهی(پزشک فیلیپینی)، شادروان علی‌اصغر عباسی آرام(شاعر)، زنده‌یاد مهدی رئوفی (معروف به فرماندار رئوفی) و... .

۶.زندانی کردن و برخورد قهری با یک روحانی مهاجر و مردم‌دار که ماموریتی جز کار خیر، خدمت به خلق و بیداری مردم نداشته است، شاهد و نشانه‌‌ای روشن برای نسلی است که فضای سیاسی و اجتماعی رژیم پیشین را تجربه نکرده و نسبت به استبداد و اختناق سیاسی آن دوران، نه با یقین، که به دیده‌ی تردید می‌نگرد.

۷.اگرچه بخشی از جوانان و نوجوانان امروز، پدران و مادران خود را به خاطر انقلاب ۵۷ شماتت می‌کنند، اما با کمی تأمل درخواهیم یافت که سیره و سلوک آیت‌ا... مروارید که تجسم عینی ارزش‌های اصیل انسانی و الگوی کاملی از مردم‌دای، رواداری، ساده‌زیستی، مسئولیت‌پذیری، خیرخواهی و دگرخواهی، کار و تلاش، آزاداندیشی، عدالت‌طلبی و مبارزه با استبداد بوده است، تنها یک نمونه‌ از صدها دلیلی است که مردم را برای عبور از نظام پیشین و استقبال از انقلاب و جمهوری اسلامی ترغیب کرده است؛ اما امروز، فاصله گرفتن از آن ارزش‌های اصیل، نسل جوان و نوجوان را نسبت به اصل انقلاب -که یک حرکت جمعی و فراگیر بوده-، دچار تردید کرده است و برای احیای آن‌، با تأسی از مشی و منش انسان‌های آزاده‌ای چون آیت‌ا... مروارید به تلاش و مبارزه‌ی مدنی خود ادامه می‌دهند.
دوستان عزیز!
از شما دعوت می کنیم برای شنیدن اخبارو تحلیل های روز میهمان کانال ما باشید.

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

کلیه حقوق این پایگاه متعلق به وب سایت خبری آفتاب ایلام است و استفاده از اخبار و محتوا با ذکر منبع مجاز است
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان