شنبه، 08 اردیبهشت 1403| 27 April 2024

آفتاب ایلام |همزمان با گرامیداشت روز پاسدار و روز جانباز، اختتامیه سومین دوره استانی و اولین دوره منطقه ای کنگره شعر «طلوع سرخ» با حضور نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام، فرمانده سپاه امیرالمؤمنین (ع)، مدیران کل کتابخانه های عمومی ایلام و کردستان و با اجرای شاعران شاخص آئینی استان های ایلام، خوزستان، کرمانشاه، کردستان، لرستان و همدان، در محل سالن اجتماعات هتل زاگرس برگزار شد.

به گزارش آفتاب ایلام،سمیه حیدری مدیرکل امور کتابخانه های استان ایلام در این برنامه عنوان کرد: ایلام در دوران دفاع مقدس و اربعین حسینی خود را برای نظام اسلامی ایران ثابت کرده است و از دل این مردم شاعرانی پرورش پیدا کردند که با قلم خود از دین و فرهنگ و هویت و کیان و ناموس ما دفاع می کنند.
وی ضمن تشکر از دستگاه های مشارکت کننده به ویژه از پایگاه مقاومت بسیج آل اسحاق استانداری ایلام، معاونت توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری، پتروشیمی ایلام، هیات رزمندگان، حوزه هنری انقلاب اسلامی، اداره کل آموزش و پرورش ، دانشگاه ایلام و دانشگاه فرهنگیان که در برگزاری شایسته این کنگره به اداره کل کتابخانه های عمومی استان یاری رساندند، خاطرنشان کرد: تجلیل از هنرمندان و فرهیختگان و برگزاری کارگاههای شعر و ادب مورد توجه کتابخانه های استان قرار دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین الله نور کریمی تبار ضمن تشکر از مدیریت کتابخانه های عمومی استان و مقایسه دوران پیش از انقلاب و پس از انقلاب عنوان کرد: گرفتن حق توحش از ما، تصویب قانون کاپیتولاسیون، تغییر پادشاه ایران با پیام یک سفیر و... ملت ایران را در یک موقعیت ذلت قرار داده بود که باعث شد غیرت حضرت امام به جوش آمده و فریاد برآورد که به داد اسلام برسید و آن را از ذلت نجات بدهید.
وی افزود: ملت ایران پس از انقلاب اسلامی از آن ذلت به عزت رسیده است و به برکت مجاهدت شهدای ما، امروز برای همیشه هیمنه قدرت آمریکا در دنیا با اقتدار شکسته شده و این اقتدار خیلی ارزشمند است.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام تاکید کرد: ثمره مجاهدت و خون حاج قاسم تهدید آمریکا و استکبار به فراتر از مرزهای ایران برده شد و جبهه مقاومت را شکل داد و غربت و تنهایی جمهوری اسلامی در جنگ هشت ساله دفاع مقدس را از یادها بزداید.
وی افزود: رویکرد به دین در جهان از برکات انقلاب اسلامی است و امروز یک گروه مجاهد فلسطینی نه با تعصب قومیت و عربیت، بلکه با تکیه بر آموزه‌های جهاد در اسلام طوفان الاقصی را شکل می‌دهد و ملت مجاهد یمن، با انواع و اقصی مشکلات، امروز به عنوان مجاهدان فی سبیل‌الله دشمنان اسلام را ذلیل کرده است.
حجت‌الاسلام والمسلمین کریمی‌تبار جنگ فیزیکی و در میدان را جنگ صغیر دانست و ادامه داد: آنجا که جان دادن بود، شاهد ایثار جان توسط حاج قاسم و یارانش بودیم و روی دیگر آن جهاد کبیر یا همان جهاد تبیین است که در این حوزه وظیفه و مسئولیت اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه سنگین است.
وی تصریح کرد: در عرصه شعر و ادب و هنر آنچنان که باید دشمن‌شناسی و دشمن‌ستیزی نتوانسته‌ایم نوجوانان و جوانان خود را قانع کنیم و غیرت ایرانی بودن و اسلامی بودن را به آن‌ها نشان دهیم.
امام جمعه ایلام افزود: ما نتوانستیم به خوبی مرز بین خودی و دشمن را به نوجوانان و جوانان به درستی نشان بدهیم و شاهدیم که امروز آنها دچار تردید شده‌اند که چرا باید پای کار انقلاب و انتخابات بمانیم.
حجت‌الاسلام والمسلمین کریمی‌تبار بر ضرورت کادرسازی برای حکومت امام زمان تاکید کرد و گفت: در این زمینه بالاترین مسئولیت بر دوش ملت ایران است و در این راه ما نباید اصالت، هویت و آورده‌های خود را فراموش کنیم.

سردار جمال شاکرمی فرمانده سپاه امیرالمومنین (ع) استان ایلام نیز در سخنانی خاطرنشان کرد: در ابتدا باید از مدیریت کتابخانه های عمومی استان بخاطر برگزاری چنین کنگره ای تقدیر و تشکر کرد . برگزاری کنگره شعر با موضوع حاج قاسم فضای معنوی و فرهنگی استان ایلام را عوض کرده است و از مدیرکل محترم کتابخانه ای استان که زمینه برگزاری این کنگره را فراهم کرده و از شاعران خوزستانی و کردستانی دعوت گرفته ان، صمیمانه قدرددانی می کنم.
وی با اشاره به مضامین پرمغزی که در اشعار قرائت شده توسط شاعران برگزیده کنگره شعر طلوع سرخ، تاکید کرد: حاج قاسم بارها برای مسائل مختلف به استان ایلام سفر می کردند و این سفرها رسانه ای نمی شد و در صحنه های مختلف باها شاهد بودیم که برای او ایدئولوژی در اولویت نبود بلکه انسان به معنای انسان برای او مهم بود.

فرمانده سپاه امیرالمومنین(ع) استان ایلام کنگره شعر طلوع سرخ را دارای متانت خاصی دانست که شعرا در آن هر کدام با سبک خویش موضوع حاج قاسم و شهادت و راه او را در ساحت شعر در آوردند و گفت: قدردان همه شعرایی که از استانهای همجوار و سایر مناطق استان ایلام برای شرکت در این کنگره گرد هم آمدند هستم.

شایان ذکر است بیش از ۲۰۰ اثر به این جشنواره ارسال شد که ۱۳ نفر برگزیده به شرح ذیل هستند:
الف) شعر سنتی (کلاسیک)
1.زهرا شعبانی، استان خوزستان، شهر اهواز - برگزیده
2.خدیجه نصیری، استان ایلام، شهر دره شهر- برگزیده
3.محمد وطن خواه، استان کردستان، شهر بیجار - برگزیده
4.مریم پیروزان، استان ایلام، شهر دره شهر - برگزیده
5.حجت الله کفشیری، استان خوزستان، شهر اهواز - شایسته تقدیر
6.زینب فرضی، استان ایلام، شهرستان دهلران - شایسته تقدیر

ب) شعر سپید
1.اکرم نوری ، استان خوزستان، شوش - برگزیده
2.زینب رحمانی، استان خوزستان، شهر ماهشهر- برگزیده
3.سید ابراهیم موسوی، استان لرستان، شهرالیگودرز- برگزیده
4.پویا اقرانی، استان خوزستان، شهر اهواز - شایسته تقدیر

ج) شعر بومی

1.شعر کُردی ایلامی: جلال کوهی، استان ایلام، شهر ایوان - برگزیده
2.شهر کُردی سورانی: محمد رحیمی رضوان، استان کردستان، شهر بیجار - برگزیده
3.شعر لُری: علی مرادی، استان ایلام، شهر مهران - برگزیده


انتهای پیام/



نویسنده: وجیهه فتاحی
همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

کلیه حقوق این پایگاه متعلق به وب سایت خبری آفتاب ایلام است و استفاده از اخبار و محتوا با ذکر منبع مجاز است
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان