شنبه، 08 اردیبهشت 1403| 27 April 2024

آفتاب ایلام |مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان ایلام دستاوردهای میراث فرهنگی در دولت سیزدهم را تشریح کرد.

فرزاد شریفی در گفت و گو با آفتاب ایلام دستاوردهای میراث فرهنگی در دولت سیزدهم اشاره کرد و اظهار داشت:۲۶ بنا طی دو سال گذشته به مبلغ ۷۳ هزارو ۹۰۰ میلیون ریال مرمت شده است که این بناها قلعه والی،پور اشرف،شاخ،امامزاده سید ابراهیم،شیخ ماخو، قنات امیرآباد،درختان بان سرو،موزه باستان شناسی دره شهر، آبشار اما و... است.
وی به ثبت آثار و تعیین حریم ۳۶ اثر به مبلغ ۱۱ هزارو و ۶۰۰ میلیون ریال اشاره کرد و گفت:از جمله این آثار می توان به ثبت طبیعی آبشار ماهوته،تپه نهالستان،تپه چپاولی،تپه ترن و... اشاره کرد.
شریفی در ادامه با بیان اینکه طی این مدت ۱۱هزارو ۶۴۹ نفر از موزه‌های سطح استان بازدید کرده‌اند،افزود:ساماندهی و مستندسازی اموال فرهنگی و تاریخی به تعداد ۱۵۷ قلم انجام گرفته است.
این مسئول همچنین به تعداد بازدید کارشناسی و پاسخ به استعلام ۲هزارو ۱۵۵ مورد اشاره کرد و گفت:تهیه طرح مطالعاتی تعمیر و تجهیز موزه‌ها ۵ مورد به مبلغ ۲هزارو ۷۰۰ میلیون ریال انجام گرفته است.
وی همچنین به ۱۰۰ قلم مرمت اشیا، واگذاری یک بنا به بخش خصوصی،کاوش و گمانه زنی ۸ مورد به مبلغ ۱۰هزارو ۱۰۰ میلیون ریال اشاره کرد.
شریفی در ادامه به عملکرد بخش گردشگری و سرمایه‌گذاری اشاره کرد و گفت:تعداد پروژه‌های سرمایه‌گذاری در دست ساخت ۳۵ طرح است که برآورد کل حجم سرمایه‌گذاری ۶۰۰ میلیارد ریال بوده و متوسط پیشرفت فیزیکی ۴۰ درصد است.
وی همچنین به پرداخت تسهیلات به تعداد ۱۵ طرح به مبلغ ۲۹ میلیارد تومان با اشتغال ۲۵۰ نفر اشاره کرد و خاطرنشان کرد:۲۳ پروژه زیرساخت گردشگری در قالب بیش از ۱۹ میلیارد تومان از محل دور اول و مسئولیت اجتماعی وزارت نفت در دستور کار قرار گرفت.
مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان ایلام همچنین به پرداخت تسهیلات به ۱۰ طرح گردشگری و بوم گردی از محل تحصیلات اشتغال روستایی به مبلغ ۱۰ میلیارد تومان اشاره کرد و افزود: همچنین ۳ طرح گردشگری جهت دریافت تسهیلات از محل منابع وزارتخانه در صندوق توسعه ملی به بانک عامل ۳۲ میلیارد تومان با پیش بینی اشتغال ۲۵ نفر معرفی شده است.
وی ادامه داد:چهار طرح گردشگری جهت دریافت تسهیلات از محل بند الف تبصره ۱۸ سال ۱۴۰۲ ۳۶ میلیارد تومان با پیش بینی اشتغال ۹۲ نفر نیز معرفی شده است.
این مسئول در ادامه به عملکرد بخش صنایع دستی در دولت سیزدهم اشاره کرد و گفت:بازسازی نمای بیرونی بازارچه دائمی صنایع دستی شهر ایلام با اعتبار یک میلیارد تومان،اعطای تحصیلات و کارگاه‌های صنایع دستی در قالب تبصره ۱۸ شامل۵۶ طرح به مبلغ ۱۶۸ میلیارد ریال،پرداخت تسهیلات مشاغل خانگی در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ به تعداد ۶۰۳ نفر به مبلغ ۱۸ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان،برپایی ۳۵ نمایشگاه صنایع دستی شرکت در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی به مناسبت‌های مختلف و شرکت ۶۴ نفر از صنعتگران استان،برگزاری دوره‌های آموزش عمومی و شاغلین به تعداد ۹۶۵ نفر از دیگر اقدامات انجام شده است.
این مسئول در پایان گفت:میزان صادرات صنایع دستی در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ بیش از ۱۰۳ میلیون و ۸۰۲ هزار دلار بوده است.



نویسنده: وجیهه فتاحی
همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

کلیه حقوق این پایگاه متعلق به وب سایت خبری آفتاب ایلام است و استفاده از اخبار و محتوا با ذکر منبع مجاز است
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان