شنبه، 08 اردیبهشت 1403| 27 April 2024
نجمه سیددخت

به چه کسی رای دهیم

۱۴۰۲/۱۲/۰۴ ۲۱:۴۰ چاپ کدخبر: 20972

آفتاب ایلام |نجمه سیددخت

درمـیان اشکال مختلف مشارکت‌ سیاسی‌، ساده‌ترین‌ شکل‌ مشارکت‌ سیاسی‌ رأی دادن مردم در انتخابات به احزاب، افراد و گـروه‌هاست؛ در واقـع انتخابات فرایندی در نظام‌های دموکراتیک است کـه در آن قـدرت برای مـدت مـعینی تـوسط مردم به‌ نمایندگان آنـها سپرده و به امانت داده می‌شود. پس باید گفت که چرخش قدرت از پیش شرط‌های اینگونه نظام‌ها مـحسوب مـی‌شود.

بر همین مبنا، انتخابات از مهم‌ترین‌ ابزارهای‌ کاربردی‌ در پیشبرد مسالمت‌آمیز اهداف و از شاخص‌های نظام‌های مردم‌سالار است. چرخش نخبگان و تعیین محدوده زمانی خاص برای تصدی مقامات در سیستم‌های سیاسی‌ مردم‌سالار‌، از‌ طریق فرآیند انتخابات تحقق مـی‌یابد. انتخابات مهم‌ترین ابزار‌ و شاید‌ بتوان گفت تنها روش گزینش اشخاص برای احراز مقامات سیاسی است که در کشورهای دموکراتیک هم در سطح ملی‌ و هم‌ سطح‌ محلی و منطقه‌ای انجام می‌شود. هدف انتخابات در چنین سیستم سـیاسی‌، مـشارکت دادن مردم در انتخاب مسئولان و تعیین سرنوشت خود است. 

می توان گفت شرکت در انتخابات عام ترین، آسان ترین و کم هزینه ترین نوع مشارکت سیاسی است و یکی از معیارهای مناسب برای کشف میزان مشارکت سیاسی مردم می باشد و تا حدودی انگیزه‌ ها و عوامل تشدید کننده مـشارکت را در عـرصه فعالیت های سیاسی نشان می دهد.

ازآنجا که مجلس و تصمیمات‌ مجلس‌ شورای اسلامی در امور کشور نقش بسزایی دارند و بـا توجه بـه این اصل کلی که مسوولیت‌ها باید در دست‌ صالح ‌ترین ‌افراد‌ باشد‌؛ از این‌رو، بحث انتخابات و گزینش فرد اصلح‌ در اداره و مدیریت کشور‌ حائز‌ اهمیت فراوان قـرار مـی‌گیرد.

مرحوم علامه امینی در کتاب «الغـدیر» می‌فرماید: ابن عباس‌ از‌ رسول خدا (ص) چنین نقل می‌کند: هرکس از‌ مسلمانان‌ کارگزاری را بـر سـرکار بیاورد و به‌ او‌ مسوولیت ‌بدهد‌؛ در حالی که می‌داند در بین مسلمانان ‌فردی‌ وجود‌ دارد که او برای این کار سزاوارتر است و بـه کـتاب وسـنت پیامبر(ص) آشناتر‌ است‌، آن کس به خدا و رسول‌ خدا ‌(ص) و جمیع ‌مسلمانان خیانت‌ کرده‌ اسـت‌.

بـنابرایـن بر افراد جامعه اسلامی‌ لازم‌ است تا ویژگی های اشخاص ‌را برسی نمایند و از بین آنان بـهترین و شـایسته‌ترین فـرد‌ را‌ برای ‌تصدی امور و کارگزاری نظام اسلامی انتخاب‌ کنند.

بر اساس این قاعده، حضرت امام خمینی ‌(ره‌) معنا و معیار انـتخاب اصـلح را‌ چنین‌ بیان ‌می‌فرمایند: انتخاب اصلح‌ بـرای‌ مـسلمانان یـعنی انتخاب فردی که تعهد‌ به‌ اسلام‌ وحیثیت آن‌ داشته‌ باشد‌ و همه چیز را بفهمد‌ و چون در مجلس، اسـلام‌ تنها کـافی نیست؛ بلکه باید مسلمانی باشد که احتیاجات مملکت را بشناسد و سیاست‌ را‌ بفهمد و مـطلع بـه مـصالح و مفاسد کشور‌ باشد و‌ این یک محکی است‌ برای ‌خودتان که تشخیص بدهید انتخاب‌ برای‌ اسلام‌ اسـت‌ یا بـرای صلاح‌ خودتان. 

و در جایی دیگر حضرت امام (ره) ملاک و معیار انـتخاب اصـلح را برای مردم چنین بیان‌ می‌کنند: اشخاصی را انـتخاب کـنیم کـه ازهرجهت صالح باشند. مسلمان بودن تنها فـایده‌ای نـدارد، باید جمهوری‌اسلامی را قبول داشته باشد و از مسائل روز اطلاع داشته باشد. کسانی را که انتخاب‌ می‌کنید بـاید مـسائل را تشخیص دهـند، نـه از افـرادی باشند که اگر قدرت دیگری تشر زد، بـترسند، بـاید بایستند و مقابله کنند. 

نـامزدهای انتخاباتی‌ مـجلس‌ شـورای اسـلامی علاوه بر دارا بودن ‌شرایط عـمومی که در قانون اساسی ذکر شده، باید شرایطی دیگری ‌داشته باشند تا بهتر بتوانند به مردم خـدمت کـنند و در مصوبات‌ مجلس، باید قدرت و توان اظهار نظر‌ و نـقد‌ وبـررسی لازم را داشـته بـاشند و در مشکلات کلیدی جـامعه بـتوانند تصمیمات لازم را بگیرند و همیشه ‌مصالح نظام را مقدم بر‌ هرچیزی بدارند. 

بر اساس این قاعده، حضرت امام (ره) شرایط کاندیدای انتخاباتی (نمایندگان) را این‌ طـوربیان‌ مـی‌فرمایند‌: مـردم شجاع ایران با دقت تمام، به نـمایندگانی ‌رای دهـند کـه مـتعبد بـه اسـلام و وفادار به مردم باشند‌ و ‌‌در‌ خدمت ‌به آنان احساس مسوولیت کنند و طعم تلخ فقر را چشیده باشند و در قول وعمل‌ مدافع‌ اسلام‌ پابرهنگان زمین، اسلام مستضعفین، اسلام رنج ‌دیدگان تاریخ، اسلام عـارفان مبارزه‌جو، اسلام پاک طینتان عارف و در یک کلمه، مدافع اسلام ناب محمدی (ص) باشند و افرادی را که‌ طرفدار اسلام سرمایه‌داری، اسلام‌ مستکبرین، اسلام مرفهین بی‌درد‌، اسلام‌ منافقین، اسلام راحت ‌طلبان، اسلام فرصت طلبان و در یک کلمه، اسـلام امـریکایی هستند، طرد نموده و به مردم معرفی نمایند.

ملت هوشیار و همیشه‌ در‌ صحنه ایران اسلامی با در نظرگرفتن مـلاک‌ و مـعیارهای لازم به خاطر خدا و مصالح نظام اسـلامی کشورمان با دقت ‌کامل سـوابق و ویـژگی‌های نامزدهای انتخاباتی را‌ بررسی‌ نموده و بـه‌ دور از گـرایش های جناحی‌ و گروه‌گرایی‌، شایسته‌ترین و صالح‌ترین‌افراد را برای نمایندگی مجلس شورای اسلامی انتخاب نمایند و بـدانند کـه با حضور گسترده در انتخابات و انـتخاب اصـلح، ضـربه ‌بزرگی بر دشمنان اسـلام‌ و انـقلاب‌ خواهند زد.

انتهای پیام/



نویسنده: نجمه سیددخت
همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

کلیه حقوق این پایگاه متعلق به وب سایت خبری آفتاب ایلام است و استفاده از اخبار و محتوا با ذکر منبع مجاز است
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان