پنجشنبه، 06 اردیبهشت 1403| 25 April 2024

آفتاب ایلام - کرونا دیگر بیماری‌ ویروسی فصلی نیست و اکنون به همه‌گیری بلندمدت در کشور تبدیل شده است که طبق گفته وزیر بهداشت این بیماری شاید تا یک سال آینده میهمانی مزاحم و ناخوانده در کشور باقی بماند. تنها راهکار مقابله با آن نیز رعایت پروتکل‌های بهداشتی در جامعه و بهبود و حفظ ایمنی بدن به‌صورت فردی است. کارشناس تغذیه گروه بهداشت تغذیه جامعه مرکز بهداشت خراسان رضوی در همین راستا توصیه‌هایی برای بهبود ایمنی بدن دارد.

 

فهیمه ناظران پور گفت: این روزها بیماری کووید19 با زندگی روزمره مردم گره خورده و به تغییر شیوه زندگی افراد منجر شده است و بخشی از برنامه قرنطینه خانگی افراد این است که برای کاهش شیوع این بیماری نیازمند مدیریت تغذیه هستند.

 

وی ادامه داد: علاوه بر اینکه باید حواسمان به مواد غذایی خریداری شده باشد، باید تغذیه را با دید پیشگیری انجام دهیم. بهبود ایمنی بدن باعث می‌شود بدن مقاومت بهتری در مقابل بیماری داشته باشد، علاوه بر این اگر بدنی بیمار شد به آسانی این مسیر را طی می‌کند.

 

وی با اشاره به اینکه مهم است بدانیم مواد غذایی مصرفی‌مان حاوی چه ریزمغذی‌هایی است تا به افزایش ایمنی بدن کمک کند، گفت: یکی از ویتامین‌هایی که در افزایش سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند ویتامین C است. خوشبختانه هوا رو به گرمی است و بیشتر میوه‌ها و سبزیجات و صیفی‌جاتی که وارد بازار می‌شود دارای ویتامین C است که بهتر است همه این ویتامین را در سفره غذایی‌شان داشته باشند.

 

 

این کارشناس تغذیه تصریح کرد: یکی از مواد غذایی‌ای که معمولا فراموش می‌شود استفاده شود، پیاز است که معمولا به‌صورت سرخ شده و پخته خورده می‌شود، درحالی که پیاز خام حاوی ویتامین C بیشتری است. حتی اگر پیاز داخل برنجی که در حال دم کشیدن است استفاده و بخارپز شود هم دارای ویتامین C فراوان است.

 

وی ادامه داد: میوه‌های این فصل که طعم ترش‌تری دارند هم معمولا سرشار از ویتامین C هستند و توصیه می‌شود در حد امکان مصرف شود.

 

ناظران پور تأکید کرد: بعضی عناصر دیگر هم مثل آهن و روی هستند که از طریق گوشت قرمز، مرغ و ماهی و انواع سبزی‌ها و جوانه‌ها و نان‌هایی که آرد سبوس‌دار دارند تأمین می‌شوند.

 

 

 

وی با اشاره به اینکه زرده تخم‌مرغ ، غلات سبوس‌دار و مغزها برای ارتقای سیستم ایمنی بدن مفید هستند، اضافه کرد: منابع غذایی که حاوی ویتامین B هستند، منابع خوبی برای تقویت سیستم ایمنی بدن هستند که این‌ها هم در انواع سبزی‌ها و میوه‌ها به‌ویژه میوه‌هایی که زیاد پوست‌گیری نشوند، موجود است.

ناظران با تأکید بر نقش خوردن آب در افزایش ایمنی بدن بیان کرد: از نکاتی که باید در این ایام به آن توجه کرد، مصرف آب است. باتوجه‌به فصل تابستان حتما باید روزانه 6 تا 8 لیوان آب نوشید. نوشیدن مایعات به مقدار فراوان به حفظ ایمنی بدن کمک می‌کند.

 

وی در پاسخ به اینکه چنانچه بیماری کرونا ظاهر شد، چه باید کرد، افزود: در صورت بروز این بیماری مصرف کربوهیدرات نباید کم شود. در بیماری‌های تنفسی از جمله سرماخوردگی، بیماری ناشی از تغییر ناگهانی دما یا حتی کرونا، باید انرژی کافی بدن تأمین شود و این انرژی از طریق کربوهیدرات‌ها تأمین می‌شود.


وی اضافه کرد: بعضی کربوهیدرات‌ها نشاسته دارند، مثل نان‌هایی که سبوس ندارند یا اینکه کربوهیدرات پیچیده دارند، مانند نان‌هایی که سبوس دارند یا غلاتی که در صبحانه استفاده می‌شوند. کربوهیدرات‌های پیچیده معمولا کالری بالایی ندارند، اما همراه با خود ویتامین‌های بالایی دارند و فرد احساس سیری بیشتری دارد و انرژی کافی را به بدن می‌رسانند. در عمل بخش عمده‌ای از مواد غذایی ما در خانه باید از این نوع کربوهیدرات‌ها باشد.

کارشناس تغذیه گروه بهداشت تغذیه جامعه مرکز بهداشت خراسان رضوی در ادامه گفت: از دیگر نکاتی که باید به آن توجه کرد، این است که عضلات تنفسی ما باید توان کافی داشته باشد. باتوجه‌به اینکه آلرژی‌های فصلی علاوه بر شیوع بیماری کرونا عضلات تنفسی ما را درگیر می‌کند باید عضلات تنفسی خود را قوی نگه داریم. مهم‌ترین نکته در سالم نگهداشتن عضلات تنفسی منابع غنی از پروتئین در برنامه غذایی است. پروتئین در گروه غذایی گروه گوشت و تخم‌مرغ است و بهترین آن در سفیده تخم‌مرغ است. به بعضی افراد مثل مادران باردار، نوجوانان و مادران نوجوان توصیه می‌شود که یک تا 2 تخم‌مرغ در روز مصرف کنند.


وی افزود: کنجد، مغز آفتاب‌گردان و مغز هسته زردآلو جزو آجیل‌های ارزان‌قیمت محسوب می‌شوند که برای تأمین پروتئین مورد نیاز بدن می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. حتی این مغزها را می‌توان در غذای پخته شده هم استفاده کرد.

منبع: روزنامه شهرآرا

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

کلیه حقوق این پایگاه متعلق به وب سایت خبری آفتاب ایلام است و استفاده از اخبار و محتوا با ذکر منبع مجاز است
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان