آفتاب ایلام - اگر در سایتهای مختلف دقت کرده باشید، در چند سال اخیر واژهای تحت عنوان اینفلوئنسر یا Influencer بسیار در میان کاربران اینترنتی جا افتاده که شاید معنای آن را ندانید. در این مطلب قصد داریم تا به صورت کامل این واژه را برای شما تعریف کنیم و توضیح دهیم که به چه کسانی اینفلوئنسر یا Influencer گفته میشود. در میان مقالات و مطالب بازاریابی و مارکتینگ بیشتر با این عنوان روبرو میشویم. یکی از دلایل پررنگ شدن این عنوان گسترش روزافزون شبکههای اجتماعی و نفوذ آنها به زندگی افراد است. بسیاری از مردم در طول روز وقت بسیار زیادی را در دنیای مجازی، شبکههای اجتماعی و اینترنت میگذرانند و بدین ترتیب میتوانند در مورد مطالب مختلف اطلاعات کسب کنند و آگاهی خود را افزایش دهند، علایق مختلف خود را دنبال کنند و همچنین در مورد هر موضوعی به صحبت و اظهار نظر بپردازند.
در این میان، کاربران معمولی دنبال آن هستند تا بدانند افراد مشهور و تاثیرگذار جامعه در مورد موضوعات مختلف چه نظراتی دارند. حرف و ایدههای این افراد روی نظرات کاربران معمولی تاثیر بسیار زیادی دارد. همین واقعیت سبب شده تا حرکتهای بسیار زیادی در دنیای شبکههای مجازی اتفاق بیفتد که شاید یکی از دلایل محرک آنها وجود اینفلوئنسرها بوده است.
اینفلوئنسر یعنی چه؟ به چه کسی Influencer می گویند؟
اینفلوئنسر شخصی است که قدرت آن را دارد تا روی دیگران تاثیر بگذارد و این امر به خاطر مسئولیت، میزان دانش، موقعیت اجتماعی و یا رابطهاش با مخاطبین امکانپذیر است. همچنین شخصی که در یک حوزه تخصصی خاص بسیار مشهور است و به شکل فعال در آن حوزه فعالیت میکند، میتواند نوعی Influencer باشد و این مسئله به گستردگی و میزان وسعت آن حوزه بستگی دارد.
البته، در میان کارشناسان حوزه مارکتینگ اجماعی واحد در مورد معنا و مفهوم Influencer وجود ندارد. برخی از کارشناسان این حوزه اینفلوئنسر را شخصی میدانند که روی یک سازمان و مشتریان احتمالیاش تاثیر دارد. برخی دیگر از کارشناسان نیز عقیده دارند که این واژه به افرادی گفته میشود که ارتباطات بسیار خوب و ذهن کاملا بازی دارند و میتوانند باعث ایجاد نوعی ترند در جامعه شوند؛ هرچند که این ویژگیها باتوجه به بازارهای هدف حوزههای مختلف ممکن است که تفاوت داشته باشد.
بخشهای فعالیت Influencer ممکن است بسیار گسترده باشد. افراد حوزه مارکتینگ از قدیم و به صورت سنتی آن دسته از اینفلوئنسرها را هدف قرار میدهند که به سادگی قابل شناسایی باشند؛ از جمله افراد فعال در مطبوعات، آنالیزورهای صنعتی و همچنین مسئولین اجرایی رده بالا. البته برای بسیاری از شرکتها که در زمینه فروش محصولات به صورت مستقیم به مشتریان و از طریق خردهفروشی فعالیت دارند، اینفلوئنسر کسی است که برای خریدار محصولات و کارمندان آن شرکت شناخته شده است. اما از نظر بسیاری از شرکتهایی که با روش بنگاه به بنگاه یا B2B فعالیت میکنند، گستره Influencer ممکن است بسیار گسترده و متنوع بوده و شامل افرادی همچون مشاوران، قانونگزاران دولتی، فعالان حوزه مالی و اعتباری و همین طور بخشهای مرتبط شود.
مایکل اسپایر، آنالیزور موسسه تحقیقاتی فارستر (Forrester) در مورد کسب و کارهای کوچک و متوسط چنین عقیده دارد:
فروش بخشهای فناوری اطلاعات و آی تی به عوامل مختلفی همچون شرکتهای همکار، مشاوران، بلاگرها و فروشندگان حوزه فناوری بستگی دارد.
او همچنین توصیه میکند:
فروشندگان لازم است که به شناسایی و طبقهبندی اینفلوئنسرهای بازار خود بپردازند. این مسئله مستلزم تهیه کردن یک برنامه شناسایی Influencer بسیار جامع و ایجاد نوعی معیار برای طبقهبندی تاثیرات اینفلوئنسرها بر روند تصمیمگیری افراد است.
همچون تنوع موجود در حوزههای فعالیت اینفلوئنسرها، این افراد در زمانهای مختلف ممکن است نقشهای مختلفی بر روند تصمیمگیری افراد داشته باشند. این موضوع در کتاب مارکتینگ اینفلوئنسر نوشته براون و هایس مطرح شده است. در زمانهای مختلف و بسته به نوع و یا حوزه فعالیت، یک Influencer ممکن است تاثیر متفاوتی بر روند تصمیمگیری بگذارد.
انواع اینفلوئنسر
حال که با معنای اینفلوئنسر آشنا شدیم، در ادامه این مقاله باید به این نکته اشاره کنیم که یک Influencer به دستههای زیر تقسیم میشود. لازم به ذکر است که آخرین دسته از همه مهمتر قلمداد میشود:
- سلبریتی ها
- متخصصین
- بلاگر
- میکرو اینفلوئنسر
در ادامه با هر کدام از این دستهها به صورت مجزا میپردازیم.
سلبریتی ها
مارکتینگ اینفلوئنسر از ابتدا از طریق تایید آدمهای مشهور و سلبریتی گسترش یافت. شرکتها و کسب و کارهای مختلف طی سالیان متمادی به این نتیجه رسیدند که وقتی یک سلبریتی محصول آنها را تبلیغ کرده و یا مورد تایید قرار میدهد، فروش آنها افزایش مییابد. هنوز هم تعداد زیادی از شرکتها، به خصوص برندهای معتبر و رده بالا هستند که از سلبریتیها به عنوان اینفلوئنسر استفاده میکنند.در اینجا مشکل بسیاری از برندها آن است که تنها تعداد محدودی از سلبریتیها هستند که تمایل به همکاری در چنین کمپین تبلیغاتی و Influencer شدن دارند و آنها هم احتمالا چندان ارزان نیستند. البته در این میان، استثناهایی هم وجود دارد؛ به عنوان مثال، شرکتی محصولی تولید میکند که یک سلبریتی به آن علاقه داشته و از آن استفاده میکند. در آن صورت، سلبریتی مورد نظر احتمالا آماده خواهد بود تا به مخاطبین خود بگوید تا چه حد محصول مورد نظر خوب است و در مورد آن چگونه فکر میکند. در حال حاضر، بسیاری از موسیقیدانها هستند که بابت نواختن آلات موسیقی ساخت برخی از شرکتها به آنها سود میرسانند.
یکی از مشکلات استفاده از سلبریتیها به عنوان اینفلوئنسر، نبود اعتبار و اعتماد در میان مخاطبین یک محصول است. جاستین بیبر احتمالا به حد کافی برای تاثیرگذاری در زمینه کرم رفع آکنه و جوش مناسب باشد، اما برای آنهایی که به دنبال خرید خانه برای دوران بازنشستگی خود هستند، چندان گزینه مناسبی نیست.
سلبریتیها ممکن است هواداران و فالوورهای بسیار وسیع و با تعداد بسیار بالایی داشته باشند، اما این مسئله که آنها تا چه حد روی افراد دنبالکننده خود تاثیرگذار هستند، جای بحث و تردید دارد.
متخصصین
متخصصین صنعت و رهبران حوزه فکر و اندیشه از احترام زیادی برخوردار هستند و این مسئله به خاطر کیفیت، موقعیت و یا تجربه آنها در حوزه فعالیت و کارشناسیشان است. این احترام، اغلب به خاطر جایی است که آنها برایش کار میکنند. برای مثال، روزنامهنگاری که برای یک روزنامه معروف کار میکند، شاید در مورد موضوعاتی که دربارهشان مطلب مینویسد، اطلاعاتی کافی نداشته باشد، اما آن قدر خوب بوده که برای چنین روزنامه معتبری کار میکند و به همین دلیل قابل احترام است.
چنین کارشناسان و متخصصینی عبارتند از:
- روزنامهنگاران
- افراد دانشگاهی
- متخصصین صنعت
- مشاوران حرفهای
اگر بتوانید توجه یک روزنامهنگار را که در یک روزنامه ملی و معتبر کار میکند، به محصول خود جلب کنید و کاری کنید که او در مورد محصول و شرکت شما در مقالهاش چیزهای خوبی بگوید و به اصطلاح از آنها تعریف کند، در آن صورت از آن شخص به عنوان Influencer استفاده میکنید؛ درست مانند کسی هستید که از یک بلاگر و یا کارشناس شبکههای اجتماعی استفاده میکند. در این موقعیت، یک نوع پاداش اضافه نیز وجود دارد و آن است که روزنامهنگار مربوطه احتمالا به صورت رایگان برای شما مینویسد.
لاگرها و افرادی که تولید محتوا میکنند، اغلب با پیشروهای صنعت و همین طور رهبران اندیشه کار میکنند و چندان غیرطبیعی نیست که ببینیم آنها در پستهای بلاگ خود از آن محصول و یا سرویس تعریف کنند و یا حتی در شبکههای اجتماعی نوعی کمپین تبلیغاتی راه بیندازند. امروزه دیگر مرز میان رسانههای سنتی و شبکههای اجتماعی کنونی در حال از بین رفتن است.
بلاگر
وبلاگنویسی مدتی است که با مارکتینگ Influencer ترکیب شده است. بلاگهای بسیار مشهوری در اینترنت وجود دارد. در صورتی که یک بلاگر به شکلی مثبت در یکی از پستهایش از محصول شما تعریف کند، در آن صورت ممکن است این مسئله به آنجا برسد تا مخاطبین آن شخص، محصول مورد نظر را امتحان کنند.
بسیاری از بلاگرها توانستهاند کاربران زیادی از حوزههای خاص را جذب کنند. برای مثال، بلاگهای بسیار تاثیرگذاری در زمینههای توسعه شخصی، مالی و اعتباری، سلامت، نگهداری کودکان، موسیقی و موضوعات بسیار زیاد دیگر از جمله خودِ بلاگ نویسی وجود دارند. ویژگی مشابهی که همه بلاگهای موفق دارند، احترامی است که از سوی کاربران و خوانندگان خود کسب کردهاند.
البته که یک بلاگ تنها نوع محتوای محبوب در اینترنت نیست. نمونه دیگر و بسیار محبوب موجود در فضای اینترنت ویدئو است. در این مورد، هر سازنده ویدئو به جای آنکه برای خودش سایت داشته باشد، کانالی در یوتیوب میسازد. برندهای معتبر اغلب با سازندگان ویدئوهای محبوب در یوتیوب همراه میشوند.
البته که بلاگرها و یوتیوبرها به ندرت تنها به مخاطبین کنونی خود اکتفا میکنند تا به سایت آنها سر زده و محتوای آنها را ببینند. آنها معمولا پستها یا ویدئوهای جدید و بسیار زیادی را در شبکههای اجتماعی تبلیغ میکنند که بدین ترتیب، این بلاگرها و سازندگان محتواهای اینترنتی به میکرواینفلوئنسر نیز تبدیل میشوند.
میکرو اینفلوئنسر
میکرو اینفلوئنسرها مردمی عادی هستند که به خاطر دانش خود در زمینهای خاص معروف شدهاند. بدین ترتیب، آنها معمولا تعداد زیادی دنبالکننده از آن حوزه را به سمت خود جذب میکنند. البته، تنها تعداد دنبالکننده نیست که میزان تاثیرگذاری را نشان میدهد و رابطه و کنش میان یک میکرو اینفلوئنسر و دنبالکنندگانش، این مسئله را به نمایش میگذارد.
این امکان وجود دارد که یک میکرواینفلوئنسر از وجود یک شرکت بیخبر باشد و آن شرکت به او دسترسی یابد. در این صورت، شرکت مورد نظر ابتدا باید با توجه به ارزش آن اینفلوئنسر او را برای تبلیغش متقاعد کند. میکرو اینفلوئنسرها رابطهای خاص با دنبالکنندگان خود ایجاد کردهاند و مسلما دوست ندارند که هوادارنشان آنها را در حال تبلیغ چیزهای بیارزش ببینند.این مسئله به معنای آن است که هر نوع رابطه میان میکرو اینفلوئنسرها و برندهای مختلف با توجه به مخاطبینی که آن میکرواینفلوئنسر دارد، شکل میگیرد و این افراد اغلب در مورد برندی که با آن کار میکنند بسیار باوسواس عمل میکنند. برخی از میکرواینفلوئنسرها خوشحال هم میشوند که به صورت رایگان یک برند را تبلیغ کنند؛ در حالی که برخی دیگر، ممکن است هزینهای را برایش طلب کنند. سوای بحث مالی، یک اینفلوئنسر خیلی به ندرت راضی میشود تا یک برند نامناسب را برای مخاطبین خود معرفی کند.
طبیعت تاثیرگذاری مدام در حال تغییر است. میکرواینفلوئنسرها در حال تبدیل شدن به آدمهایی محبوب و مشهور هستند. برخی از آنها به حدی مشهور میشوند که شهرت آنها همچون سلبریتیها میشود. این امر همچنین در مورد نسل جدید و امروزی بسیار صدق میکند و این به خاطر مدت زمانی است که آنها به جای فعالیتهای ورزشی و تماشای تلویزیون، در فضای اینترنت سپری میکنند.
در کل باید گفت که میکرو اینفلوئنسرها در حال تبدیل شدن به افراد تاثیرگذار نسل آینده هستند. فضای اینترنت سبب شده تا گروههای کوچک بسیار زیادی در فضای مجازی ایجاد شوند. حتی اگر شما طرفدار یک موضوع کاملا پیش پا افتاده باشید، ممکن است آن موضوع در فیسبوک و دیگر فضاهای مجازی دارای طرفدارانی برای خود باشد.
چگونه اینفلوئنسر شویم و کسب درآمد کنیم؟
حال که با تعریف و انواع Influencer آشنا شدید، شاید شما هم برایتان این سوال پیش بیاید که چگونه اینفلوئنسر شویم و یا شاید دلتان بخواهد تا به یک آدم تاثیرگذار و به اصطلاح Influencer تبدیل شده و از این راه کسب درآمد کنید. پیش از این راههای کسب درآمد از شبکههای اجتماعی را به شما ارائه کردیم که آن مطلب را در اینجا میتوانید مطالعه کنید. در این مطلب، ده قدم و استراتژی را تهیه کردهایم که برای تبدیل شدن به یک Influencer در شبکههای اجتماعی میتوانید از آنها استفاده کنید.
- حوزه خاص خود را پیدا کنید. چیزی را انتخاب کنید که علاقه زیادی به آن دارید و این امکان را دارید تا در آن حرفی تازه و جدید و یا خارقالعاده بزنید. در این مورد همچون یک کارشناس عمل کنید.
- حال، دو، سه و یا (در نهایت) چهار کانال موجود در شبکههای اجتماعی را انتخاب کنید که میتوانید آنها را پوشش دهید. آیا با ساخت ویدئو راحت هستید و یا مطالب محتوامحور و نوشتنی؟ در مورد نوع محتوایی که میخواهید تولید و منتشر کنید، به خوبی فکر کنید. آیا مطالب شما بیشتر از نوع رسانهای و مناسب فیسبوک هستند یا از نوع تصاویر و مخصوص اینستاگرام؟ شاید هم در زمینه ساخت ویدئو در یوتیوب فعالیت میکنید (که چالشبرانگیزترین و در عین حال اگر در آن موفق باشید، موفقیتآمیزترین روش است)؟
- نوعی نقشه راه برای تولید محتوا تعیین کنید. اولویتهای اطلاعاتی مداوم شما چه مواردی هستند؟ افراد چرا باید برای دنبال کردن شما علاقهمند شوند؟ مسلما باید ارزشی را تعیین کنید.
- هنگامی که طرح و نقشه خود را تهیه کردید، به مدت دو تا سه ماه روی آن تمرکز کرده و آن را آماده کرده و سپس منتشر کنید.
- کار خود را به صورت مداوم انجام دهید. محتوای شما باید به گونهای باشد تا افراد را به خود جذب کند، این نکته را در نظر داشته و در آن مداومت به خرج دهید. اگر میدانید که چه نوع پیامی را منتشر کنید، در آن صورت روی آن متمرکز شوید و در عین حال گاهی اوقات هم به چیزهای جدید برای عرضه فکر کنید.
- با افراد و برندهای دیگر موجود در حوزه کاری خود ارتباط برقرار کنید. به صحبت با آنها، رد و بدل کردن لایک و نظر و همین طور ارائه ایده بپردازید. در این زمینه همواره توجه کافی داشته باشید.
- جامعه خود را شکل دهید. آدمهای جدید را دعوت کنید. به فرومها، گروهها، صفحات هواداری و موارد دیگر که با موضوع شما مرتبط هستند رفته و به دعوت از افراد بپردازید.
- خودتان را تبلیغ کنید؛ البته اصلا صحبت ما این نیست که در مورد خود مبالغه کنید، بلکه تولید یک محتوای مناسب و خوب خودش بهترین تبلیغ است. شما تنها باید مخاطبین خود را در این زمینه راهنمایی کنید. محتوای خود را در هر جایی که ممکن است جالب به نظر برسد، به اشتراک بگذارید.
- همواره به عرضه نوعی محتوای دارای ارزش بپردازید.
- به حوزه کاری خود توجه کرده و در آن زمینه خودتان را رشد دهید. سپس به عنوان مولف سعی کنید که دانش خود را در آن زمینه بالاتر ببرید. مگر اینکه بخواهید تبدیل به یک سلبریتی شوید. در آن صورت تمامی نکات قبلی را فراموش کرده و سعی کنید بدرخشید.
برای آشنایی بیشتر با مفهوم اینفلوئنسر ویدئوی زیر را نیز تماشا کنید:
امیدواریم که توانسته باشیم مفهوم اینفلوئنسر را برای شما به خوبی توضیح دهیم. اگر میخواهید به چنین کسی تبدیل شوید، همین امروز اقدام کنید!