جمعه، 10 فروردین 1403| 29 March 2024

آفتاب ایلام | حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با اشاره به اینکه بسیج مردمی در دفاع مقدس، مدل‌سازی جدید بود فرمودند: امروز با نگاه درست می‌توانیم از مدل بسیج مردمی استفاده کنیم.

سخنرانی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در آیین گرامیداشت چهلمین سالروز هفته دفاع مقدس آغاز شد.

محور‌های سخنان فرمانده معظم کل قوا به این شرح است:

ـ امروز را به مناسبت چهلمین سال از آغاز دفاع مقدس و تکریم و بزرگداشت رزمندگان و پیشکسوتان جلوداران عرصه دفاع مقدس می‌دانند بسیار کار به‌جا و درستی انجام گرفته است و تکریم نکوداشت، جزو وظایف حتمی ملی ماست.

ـ پیشکسوستان و رزمندگان که امروز روز تکریم آنهاست چه کسانی هستند؟ کسانی هستند که از جان گذشتند و جان را کف دست گرفتند و از آسایش زندگی خانوادگی پدر مادر و در مواردی از آینده چشم پوشیدند صرف نظر کردند و همه داشته‌های خودشان را بردند به مصاف دشمنی که تشخیص داده بودند بایستی در مقابل او از مرز و بوم و اسلام دفاع کنند.

ـ از اسلام دفاع کردند، از عزت ملی دفاع کردند، از ناموس دفاع کردند. برخی از آن‌ها عروج کردند و بعضی هم ماندند و کار را به پایان رساندند.

ـ ما کی می‌تـوانیم اهمیت وعظمت رزمندگان را درست تشخیص بدهیم؟ وقتی عظمت کار مشخص شود. من در چند جمله کوتاه، چرایی و چگونگی دفاع مقدس را امروز شرح می‌دهم. البته این‌ها مطالبی است که بار‌ها گفته شده و باید بار‌ها تکرار کنیم و آنچه حقیقت است این است که بار‌ها و بار‌ها باید بگوییم.

ـ طرف اصلی نبرد، صدام و حزب بعث نبود؛ این‌ها وسیله بودند. عناصر اصلی، صدام را پیش انداخته بودند.

ـ قدرت‌هایی بودند که از اینکه یک عنصر جدیدی در این منطقه بر اساس دین و اسلام به ایجاد شود از این نگران بودند.

ـ فقط آمریکا نبود، شوروی آن روز بود، ناتو بود و کشور‌های اروپای غربی و اروپایی شرقی هم بودند.

ـ‌کاروان نظامی کمک به صدام به صورت پیوسته جلوی چشم ما و دید ما بود. کشتی‌ها از بنادر امارات هر روزه بدون وقفه برای کمک به صدام اعزام می‌شدند.

ـ از داخل هم شرایط کشور جوری بود که دشمن را تشویق می‌کرد که حمله نظامی را آغاز کند؛ وضع داخلی کشور و وضع نیرو‌های مسلح. در درجه اول، ارتش تازه از زیر یوغ فرماندهان طاغوتی خارج شده بود.

ـ متاسفانه نقش امام (ره) در نوشته‌های مربوط به جنگ در بحث‌های مربوط به جنگ مورد غفلت قرار گرفته است.

ـ امام (ره) در حالات مختلف جنگ به اقتضای آن حالت موضع‌گیری می‌کرد؛ یک وقت مثلا فرض کنید یک قضیه‌ای پیش آمد در صحنه و میدان که مردم همگی باید روحیه پیدا می‌کردند و امام سعی می‌کرد روحیه بدهد و دشمن را تحقیر کند.

یک وقت ممکن بود غرور ایجاد شود، آزادی خرمشهر را مستند به اراده الهی می‌کنند. یک وقت فرض کنید رزمندگان دچار مشکلی می‌شدند که احتیاج به تفقد و دلگرمی داشتند؛ امام تقبل می‌کرد و دست و بازوی رزمندگان را می‌بوسید، یعنی مثل یک پدر مهربان و مدیر قوی و آگاه مسلط بر عرصه هر وقت هر چه لازم بود صادر می‌کرد و در این موضوع باید نقش امام روشن شود.

ـ دشمن جنگ را به راه انداخت با هدف اینکه نظام جمهوری اسلامی را ساقط کند و با روی کار آوردن یک دستگاه حکومت وابسته ضعیف و زبون سلطه خودش را بر کشور ایجاد کند.

ـ همه دنیای قدرتمند می‌ریزند سر یک کشور که آن را ساقط کند و مسلط شوند و تجزیه کنند. هشت سال تمام توان خود را به کار ببرند که آخرش هم هیچ غلطی نتوانند بکنند. ملت ایران تنیجه درخشانی به دست آوردند.

ـ ایران در جنگ‌های یکی دو قرن اخیر یعنی در دوره قاجار و پهلوی همیشه شکست خورد. در دوره پهلوی در جنگ دوم جهانی در همین شهر تهران نیرو‌های متفقین در خیابان‌ها رژه می‌رفتند و جلوی مردم فساد می‌کردند. بخش‌هایی از شمال و جنوب کشور تحت سلطه این‌ها قرار گرفت.

ـ سران سه کشور آمریکا، انگلیس و شوروی به تهران آمدند و بدون اطلاع پادشاه بی‌عرضه و اطرافیان نادان او در ایران جلسه گذاشتند و شاه ایران که وارد جلسه این‌ها شد و تحقیرش کردند.

ـ در دوره جمهوری اسلامی، کشور سربلند ایران توانست در مقابل دنیای قدرتمند مقابل خودش یعنی شرق و غرب بایستد و پیروز شود.

ـ دفاع مقدس بخشی از هویت ملی ما و یکی از عقلانی‌ترین اقدامات ملت ایران بود.

ـ بسیج مردمی در دفاع مقدس، مدل‌سازی جدید بود.

ـ امروز با نگاه درست می‌توانیم از مدل بسیج مردمی استفاده کنیم.

ـ همکاری سپاه و ارتش در آن مقطع مهم بود. آن روز ارتش سازمان سنتی جا افتاده در کشور بود و سپاه یک نیروی جوان و برآمده انقلابی بود. این‌ها باید با هم کار می‌کردند. این همکاری آسان نبود، ولی بعد از اینکه بنی‌صدر فرار کرد این اتفاق افتاد.

ـ به‌عنوان مثال، فرمانده پادگان، ارتشی بود و جانشینش یک سپاهی بود؛ این‌ها با هم کار می‌کردند در منطقه غرب و پایگاه ابوذر عرصه عظمیی از جنگ را اداره می‌کردند.

ـ در عبور از اروند کار بزرگی انجام شد و اقدامات بزرگ و مدبرانه‌آی صورت گرفت. کمتر نیروی مسلح با این تدبیر می‌توانست کار را پیش ببرد. انتخاب تاکتیک‌های ابتکاری و شجاعانه در عملیات فتح‌المبین که از پشت به دشمن برسند یا در بیت‌المقدس انواع تاکتیک‌های نو به ظهور رسید. این‌ها همه کارهای مدبرانه و عاقلانه بود و کمتر نیروی مسلحی می‌تواند با چنین اعمالی کار را پیش ببرد. حتی همان پذیرش قطعنامه که امام به جام زهر تعبیر کردند نیز از عقلانی‌ترین کارهایی بود که انجام شد و در آن زمان بهترین تصمیم بود.

ـ بنده در دوران دفاع مقدس، در اهواز رفتم و دیدم که بانوانی لباس‌های رزمندگان را می‌شستند. پزشک جراح می‌توانست آنجا حضور داشت. کشاورز، روستایی، کارمند اداری، و انواع اقسام گروه‌های مردمی در شبکه مردمی پشت جبهه حضور داشتند.

ادامه دارد...

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

کلیه حقوق این پایگاه متعلق به وب سایت خبری آفتاب ایلام است و استفاده از اخبار و محتوا با ذکر منبع مجاز است
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان