سه شنبه، 29 اسفند 1402| 19 March 2024

احمد کرمی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: طرح سامانه گرمسیری در چهار قطعه ۳۶۵ کیلومتر طول دارد که قطعات اول و دوم به طول ۱۱۱ کیلومتر در استان کرمانشاه و قطعات سوم و چهارم آن به طول ۲۵۴ کیلومتر در محدوده استان ایلام قرار گرفته است.

وی با اشاره به مراحل احداث قطعات سوم و چهارم در استان ایلام افزود: قطعه سوم به طول ۹۹ کیلومتر از رودخانه کنگاکوش تا پرتال خروجی تونل کنجانچم از کیلومتر ۱۱۱ تا ۲۱۰ واقع شده و شامل خط لوله، ۲ قطعه تونل، کانال و سد کنجانچم است.

معاون استاندار ایلام یادآور شد: قطعه چهارم نیز به طول ۱۵۵ کیلومتر از پرتال خروجی تونل کنجانچم تا دشت موسیان و در مجموع از کیلومتر ۲۱۰ تا ۳۶۵ امتداد دارد.

کرمی تاکید کرد: شبکه های فرعی طرح سامانه گرمسیری در محدوده استان ایلام به مساحت ۱۷ هزار و ۵۵۹ هکتار در شهرستان های ایلام ، مهران و دهلران در حال اجراست که تاکنون ۱۷ هزار و ۲۴۰ هکتار آن انجام شده است.

وی اضافه کرد: ۱۲ هزار و ۱۳۵ هکتار از شبکه های فرعی طرح سامانه گرمسیری استان ایلام در شهرستان مهران ، چهار هزار و ۲۳۳ هکتار در دهلران و ۷۹۵ هکتار نیز در ایلام اجرا شده است.

معاون عمرانی استاندار ایلام گفت: ۵۵۰ میلیارد ریال در بودجه سال جاری برای تکمیل طرح سامانه گرمسیری استان ایلام اختصاص یافته ولی بهره برداری نهایی از این طرح بزرگ ملی نیازمند ۲۴ هزار میلیارد ریال است.

به گزارش ایرنا، پروژه سامانه گرمسیری به عنوان بزرگترین طرح عمرانی کشور با ۱۵۰ هزار میلیارد ریال اعتبار در دست اجراست که آب رودخانه سیروان در استان کردستان را از طریق تونل نوسود از منطقه ازگله خارج و زمین های منطقه را تا دهلران و مهران در استان ایلام آبیاری می کند.

با اجرای طرح سامانه گرمسیری حدود ۹۰۰ میلیون متر مکعب آب در اختیار استان های کرمانشاه و ایلام قرار می‌گیرد.

استان ایلام دارای ۳۶۰ هزار هکتار اراضی زراعی است که ۱۱۵ هکتار آن آبی و مابقی دیم است

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

کلیه حقوق این پایگاه متعلق به وب سایت خبری آفتاب ایلام است و استفاده از اخبار و محتوا با ذکر منبع مجاز است
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان