سه شنبه، 29 اسفند 1402| 19 March 2024

شرط دورکاری کارکنان چیست؟

۱۳۹۹/۰۷/۲۸ ۱۷:۲۷ چاپ کدخبر: 4750

 سازمان اداری و استخدامی با تاکید بر ارائه خدمات دستگاه‌ها به مردم ضمن سختگیری بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی در ادارات، تصمیم جدیدی درباره دورکاری ندارد و آن را مشروط به فراهم بودن زیرساخت‌ها و تصمیم مدیران می‌داند.

 

آفتاب ایلام | سازمان اداری و استخدامی با تاکید بر ارائه خدمات دستگاه‌ها به مردم ضمن سختگیری بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی در ادارات، تصمیم جدیدی درباره دورکاری ندارد و آن را مشروط به فراهم بودن زیرساخت‌ها و تصمیم مدیران می‌داند.

از اسفند سال گذشته با شدت گرفتن شیوع بیماری کرونا در کشور در خانه ماندن و رعایت نکات بهداشتی مهمترین توصیه برای جلوگیری از شیوع این اپیدمی بود. در همین راستا ستاد ملی کرونا برای کاهش تردد یا حضور افراد در مجموعه دولت تصمیماتی برای حضور کارکنان در نظر گرفت.

 در ابتدای امر، ساعت کاری محدود شد و هر روز از ساعت ۸ تا ۱۳ تغییر کرد. در ادامه با گسترش اپیدمی در فروردین ماه حضور کارکنان در ادارات به یک سوم و دو سوم و با اولویت کارکنان مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای و خاص بالای ۶۰ سال سن و خانم‌های باردار و مادران دارای فرزند زیر ۶ سال کاهش یافت.

اما از اوایل خرداد ماه و فروکش کردن نسبی کرونا در کشور، مجدد شرایط به حالت عادی برگشت و دولت طی بخشنامه‌ای از دستگاه‌های اجرایی خواست تا با رعایت پروتکل‌های بهداشتی کارکنان در محل کار خود حاضر شوند، ولی ساعات کاری آن‌ها از ۷:۳۰ تا ۱۴:۳۰ محدود شد.

براین اساس رییس سازمان اداری و استخدامی اعلام کرد که طبق تصمیمی که ستاد ملی مبارزه با کرونا گرفته است و بخشنامه‌ای که در این مورد سازمان اداری و استخدامی کشور (در خردادماه) صادر کرده است دستگاه‌های اجرایی می‌توانند در صورتی که زیر ساخت دورکاری در آن‌ها فراهم است از خدمات کارکنان به صورت دورکاری استفاده کنند.

جمشید انصاری افزود: تصوری که از تعداد کارمندان دولت در مقایسه با حدود ۸۵ میلیون جمعیت کشور وجود دارد، تصور دقیقی نیست، تعداد کارکنان دولت اعم از کارکنان دستگاه‌های اجرایی، نیرو‌های نظامی، انتظامی، کارکنان شهرداری‌ها و سایر کمتر از سه و نیم میلیون نفر هستند که بخشی از این‌ها اساسا تحت هر شرایطی برای ارائه خدمات باید در محل‌های کار خود حضور داشته باشند.

رییس سازمان اداری و استخدامی با بیان اینکه معنای دورکاری این نیست که کارمندان را تعطیل کنیم در خانه بمانند و خدمات ضروری دولت زمین بماند، تاکید کرد: اجازه دورکاری کارمندان از خردادماه به صورت یک بخشنامه دائمی صادر شده، ولی همانطور که اشاره شد یک شرط دارد که زیر ساخت ارائه خدمت از سوی کارمند به صورت دورکاری وجود داشته باشد. هر دستگاهی می‌تواند زیر ساخت‌ها را فراهم کند و در صورت فراهم کردن این زیر ساخت‌ها از خدمات دورکاری کارکنان خود استفاده کند.

در این زمینه سخنگوی دولت نیز هفته گذشته در بازدید از ایستگاه مترو در خصوص کاهش ساعت کاری کارکنان دولت و اجرای دورکاری گفت: فعالیت سیستم اداری در صورت فقدان نیروی کار با مشکل مواجه می‌شود و از همین‌رو باید این مساله را به گونه‌ای مدیریت کرد که هم سیستم اداری دچار مشکل نشود و هم بتوان نکات بهداشتی را رعایت کرد.

علی ربیعی افزود: تصمیم برای دورکاری کارمندان بر اساس نظام اداری گرفته می‌شود و اکنون نیز در شرایط لزوم حضور کارمندان به یک سوم کاهش یافته و ساعت کاری آنان هم کم شده است.

براین اساس آخرین موضع سازمان اداری و استخدامی و دولت تاکید دارد که درمرحله اول باید دستگاه‌های اجرایی تمامی پروتکل‌ها را رعایت کرده و در راستای توسعه ارائه خدمات به صورت الکترونیک حرکت کند که کمترین حضور مراجعه کنندگان در سازمان‌ها و دستگاه‌ها را با خود به همراه داشته باشد، ولی در صورت وجود زیر ساخت می‌توانند بنابر تشخیص خود کارکنان را دور کار کنند.

منبع: ایرنا

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

کلیه حقوق این پایگاه متعلق به وب سایت خبری آفتاب ایلام است و استفاده از اخبار و محتوا با ذکر منبع مجاز است
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان