سه شنبه، 29 اسفند 1402| 19 March 2024
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی ایلام

استان ایلام یک درصد تولید ناخالص داخلی کشور را به خود اختصاص داده است

۱۳۹۹/۰۷/۲۸ ۲۰:۰۹ چاپ کدخبر: 4761

 

 به گزارش آفتاب ایلام؛رحمت‌الله قیصوری اظهار داشت: بر اساس آخرین ارزیابی‌های صورت گرفته در سرشماری سال ۹۵، ایلام با یک هزار و ۴۶۹ میلیارد ریال یک درصد تولید ناخالص داخلی را با احتساب درآمدهای نفتی به خود اختصاص داده است.

وی افزود: تولید ناخالص داخلی استان بدون در نظر گرفتن درآمدهای نفتی ۷۵۰ میلیارد ریال است که از این منظر نیز ۶ صدم درصد تولید داخلی کشور متعلق به ایلام است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی ایلام یادآور شد: نتایج استخراج شده از سرشماری سال ۹۵ همچنین درآمد سرانه استان بدون احتساب نفت را ۱۲۱.۶ میلیارد ریال نشان می‌دهد که ایلام را در جایگاه ۱۶ کشور قرار داده است.

قیصوری تاکید کرد: نرخ تورم سالانه استان ۲۸.۵ درصد است که ایلام را در رتبه سوم کشور قرار می‌دهد و از نظر بیکاری نیز با ۸.۳ درصد در جایگاه ۲۴ کشور هستیم.

وی با اشاره به افزایش نرخ باسوادی در کشور و استان گفت: ۸۴.۹ درصد از جمعیت ایلام باسواد هستند که استان را در رتبه ۲۰ کشور قرار داده است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی ایلام وجود ذخائر مناسب نفت و گاز، بهره‌مندی از موقعیت مرزی و نزدیکی به عتبات عالیات، قدمت تاریخی استان به منظور توسعه گردشگری تاریخی، مذهبی و عشایری، فراوانی نسبی منابع آبی و امکان مهار آن، وجود دشت‌های بزرگ برای فعالیت‌های کشاورزی و آبزی‌پروری و قابلیت تنوع بخشی در فعالیت‌های کشاورزی و دامداری را از مزیت‌های استان برشمرد.

قیصوری همچنین دارا بودن پایانه صادراتی و گمرک بین‌المللی، منطقه ویژه اقتصادی و امکان راه‌اندازی منطقه آزاد تجاری، ذخائر عظیم معدنی، زمینه توسعه صنایع دستی بخصوص فرش دستبافت و گلیم نقش‌برجسته و زیرساخت‌های ایجاد شده در شهرک‌های صنعتی را از دیگر قابلیت‌های استان ایلام برای قرارگیری در مدار توسعه عنوان کرد.

منبع آفتاب ایلام

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

کلیه حقوق این پایگاه متعلق به وب سایت خبری آفتاب ایلام است و استفاده از اخبار و محتوا با ذکر منبع مجاز است
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان