چهارشنبه، 05 اردیبهشت 1403| 24 April 2024

آفتاب ایلام|  مهتاب شاهماری شامگاه شنبه در گفت وگوی مجازی با اصحاب رسانه استان ایلام اظهار داشت: در خصوص داروهای مورد نیاز بیماران کرونایی هم در بخش بستری و هم سرپایی بصورت شبانه روزی در حال پیگیری هستیم و با توجه به افزایش تقاضا بروز کمبود دارویی دور از انتظار نیست.

معاون غذا و دارو  دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام گفت: به‌عنوان‌مثال تقاضا برای ویتامین C و ویتامین D قبل از کرونا و بعد از کرونا قابل‌مقایسه نیست. در شرایط فعلی با افزایش تقاضا برای این دو ویتامین (D,C) مواجه هستیم.

وی مدیریت بر مصرف این‌گونه ویتامین‌ها و مکمل‌های دارویی را یادآور و گفت: برای مدیریت بر منابع موجود و بر اساس نظرات علمی و کارشناسی توزیع دو ویتامین (D,C) اقدام شده است.

شاهماری افزود: اشکال تزریقی مکمل‌ها در اختیار بیمارستان‌ها قرار داده‌شده و اشکال خوراکی در داروخانه‌های سطح استان توزیع‌شده است و یا برخی اقلام بیمارستانی و خاص که در بعضی منابع اثربخشی آن‌ها تأییدشده است در اختیار داروخانه‌های سرپایی قرارگرفته است .
وی در ادامه گفت: برای ناپروکسن که یک ضدالتهاب غیر استروییدی و مشمول کمبود کشوری است بیش از 40 شکل دارویی جایگزین وجود دارد و برای اقلامی که امکان جایگزینی با داروهایی با اثر مشابه وجود دارد جای نگرانی نیست.

شاهماری خاطرنشان کرد: واقعیت این است که نگرانی ما در حال حاضر نبود مکمل در بازار دارویی نیست بلکه عمق ماجرا تعدد اقلام دارو و ملزومات پزشکی، کمبودهای موجود ناشی از تحریم و افزایش تقاضا، مشخص و ثابت نبودن پروتکل‌های درمانی و ابلاغ پروتکل‌های جدید با داروهای جدیدتر، ناشناخته‌تر و گران‌تر است که شرایطی را بسیار پیچیده کرده است.

معاون غذا و دارو  دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام گفت: بااین‌حال با حمایت‌های ریاست محترم دانشگاه و تأمین اعتبار ریالی و رایزنی و پیگیری‌های مداوم از طریق سازمان غذا و دارو و شرکت‌های تولید و توزیع‌کننده تا این لحظه تأمین داروهای کلیه بیماران بستری در بیمارستان انجام‌شده است و اگر هم کمبودی اتفاق افتاده سریعاً مرتفع شده است .

وی خاطرنشان کرد: اما آنچه باید بگویم این است که نباید فراموش کنیم علیرغم تعدد داروهای پیشنهادشده واقعیت این است که کرونا دارویی ندارد و تنها راه نجات همه ما رعایت اصول پیشگیرانه است.

شاهماری به آمار مرگ‌ومیرهای ناشی از ویروس خبیثه کرونا در ایلام اشاره و ادغان داشت: متأسفانه افزایش درصد مرگ‌ومیر در استان علیرغم تأمین تمامی داروهای موردتقاضا وضعیت بسیار نگران‌کننده ایست که همه ما در حوزه درمان را مستأصل کرده است.

معاون غذا و دارو  دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام گفت: امید آنکه تمرکز همه ما بر پیشگیری و عدم ابتلا باشد چراکه به لحاظ جدید بودن بیماری، اثربخشی داروهایی که به‌سختی تأمین و تجویز می‌شوند اصلاً مشخص و ثابت‌شده نیست.

منبع: آفتاب ایلام

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

کلیه حقوق این پایگاه متعلق به وب سایت خبری آفتاب ایلام است و استفاده از اخبار و محتوا با ذکر منبع مجاز است
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان