جمعه، 10 فروردین 1403| 29 March 2024

آفتاب ایلام| زرشک میوه خوشمزه و پرخاصیت پاییزی است که در انواع مختلف؛ زرشک قرمز و زرشک سیاه در دسترس است. در گذشته  زرشک بیشتر مصرف دارویی داشته اما امروزه اکثرا به عنوان چاشنی غذا از آن استفاده می‌شود و انواع خوراکی‌های ترش و ملس خوشمزه مانند مربای زرشک، لواشک زرشک، آب زرشک، دمنوش زرشک و ... با استفاده از آن تهیه می‌شود.با توجه به شروع فصل فروش زرشک تازه، قصد داریم طرز تهیه مربای زرشک با زرشک قرمز تازه و خوشمزه را به شما آموزش دهیم و امیدواریم از این آموزش نهایت بهره را ببرید.

 

مواد لازم برای تهیه مربای زرشک

 

زرشک تازه 250 گرم
شکر 700 گرم
وانیل 1/2 ق چای‌خوری
آب 2 پیمانه

 
مربای زرشک، طرز تهیه مربای زرشک با زرشک قرمز، مربا زرشک، آب زرشک، دمنوش زرشک، خواص زرشک

 

طرز تهیه مربای زرشک

تهیه مربا با زرشک تازه کمی سخت و زمان‌بر است اما به نتیجه کار می‌ارزد با این حال شما می‌توانید از زرشک پلویی خشک‌شده برای این کار استنفاده کنید که به این ترتیب، سرعت کار بالاتر رفته و زحمت پاک‌کردن خار و خاشاک را نخواهید داشت.

برای تهیه مربای زرشک با زرشک تازه باید ابتدا زرشک‌ها را حسابی پاک کرده و بشویید.برای پاک‌کردن و شستن زرشک‌ها می‌توانید آن‌ها را داخل یک تشت آب بریزید. این کار باعث می‌شود خاک و برگ‌ها در زیر آب باقی بمانند و زرشک‌ها روی آب بیایند و تمیزکردن آن‌ها آسان‌تر شود. سپس در چند مرحله، خارهای باقی مانده، زرشک‌های خراب و برگ‌های ریز را جدا کرده و مابقی زرشک‌ها را از صافی بگذرانید و بشویید.در مرحله بعد، دم زرشک‌ها را جدا کنید. وقتی زرشک‌ها شسته و آماده شد، آب و شکر را مخلوط کنید و روی حرارت قرار دهید تا حدود 10 دقیقه بجوشد و کمی غلیظ شود.بعد از 10 دقیقه، زرشک‌ها را به شربت قوام آمده اضافه کنید و فقط 2 دقیقه آن‌ها را بجوشانید.سپس ظرف را فورا از رور حرارت بردارید و در صورت تمایل وانیل را به آن اضافه کنید. خلی کم، مربا را با یک قاشق چوبی به آرامی هم بزنید. 

مربای زرشک خوش‌رنگ و خوشمزه شما آماده است. کمی صبر کنید تا مربا خنک شود و بعد آن را داخل ظروف تمیز دردار بریزید و در یخچال نگه دارید.

 

نکات مهم درباره طرز تهیه مربای زرشک

 

در طول پخت مربا، به هیچ وجه مربا را هم نزنید زیرا زرشک‌ها له می‌شوند. در صورت تمایل می‌توانید وانیل را حذف کرده و یا به جای آن از دانه هل استفاده کنید.برای پخت مربا از ظرف لعابی یا شیشه‌ای استفاده کنید. برای آب‌بندی در شیشه مربا و اطمینان از وکیوم بودن آن بهتر است شیشه مربا را به مدت 5 تا 6 ساعت، به صورت وارونه بیرون از یخچال قرار دهید. این کار ماندگاری مربای زرشک را بیشتر می‌کند. 1 کیلو زرشک پاک‌شده حدود 1.5 کیلو مربای زرشک می‌دهد.مربای زرشک یکی از خوشمزه‌ترین انواع مرباهاست و طعم ملس و متفاوتی دارد و همان‌طور که دیدید طرز تهیه آن ساده اما بسیار حساس است. باید مواظب باشید که بعد از ریختن زرشک داخل شربت، بیش از 2 دقیقه به طول نکشد زیرا رنگ زیبای این مربا با زمان جوشیدن زرشک رابطه مستقیم دارد. امیدواریم با این توضیحات، این مربای خوش‌رنگ و خوشمزه را تهیه کنید و از آن لذت ببرید.

منبع: ستاره‌ها

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

کلیه حقوق این پایگاه متعلق به وب سایت خبری آفتاب ایلام است و استفاده از اخبار و محتوا با ذکر منبع مجاز است
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان