پنجشنبه، 06 اردیبهشت 1403| 25 April 2024

 تناقض در گفتار و رفتار مسئولان ایلامی موجب شده تا عده‌ای به رعایت پروتکل‌های بهداشتی اهمیت ندهند و این بی‌توجهی به رعایت پروتکل‌ها کار دست مردم داده ‌و آنان را با انبوه بیماران بستری و مرگ‌های ناشی از این ویروس مواجه کرده است.

به گزارش آفتاب ایلام تناقض رفتاری در اجرای پروتکل‌های بهداشتی توسط توصیه‌کنندگان به رعایت این پروتکل‌ها موجب شده است تا اقدامات پیشگیرانه و عمل به پروتکل‌های بهداشتی در استان ایلام کم‌رنگ و نادیده گرفته شود.

مردم بر این باورند که اگر کرونا مسئله خطرناکی است پس چرا مسئولان امر خود به خطرناک بودن آن باور ندارند و نوع برنامه‌ریزی و ارائه خدمات آنان به روشی است که باعث تجمعات را فراهم می‌آورد و در این تجمعات و ایجاد صف‌های طویل است.که رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در آن ناممکن می‌شود.

یوسفی نژاد برای تناقض رفتاری متولیان امر مبارزه با کرونا ویروس در گفت‌وگو با خبرنگار آفتاب ایلام ، به تجمع مردم برای دریافت دارو در مقابل معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام اشاره می‌کند و می‌گوید: تمرکز توزیع دارو در یک مکان برای استانی با 12 شهرستان و 600 هزار نفر جمعیت نمونه‌ای از اقداماتی است که مردم را به‌اجبار در مسیری قرار می‌دهد که موجب نادیده گرفتن پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی می‌شود.

وی در ادامه یادآور می‌شود؛ این نمونه و ده‌ها نمونه دیگر از نبود برنامه‌ریزی‌های متولیان امر مبارزه با کرونا در استان ایلام است که موجب شده است روند روبه افزایش و فوق بحران کرونا را در استان ایلام شاهد باشیم در حالیکه می‌شود با یک برنامه‌ریزی ساده، توزیع این داروها در داروخانه‌های استان و شهرستان‌های تابعه از ایجاد این تجمعات خطر ناک در شیوع کرونا ویروس جلوگیری کنیم.

دیگر شهروند ایلامی که خود را صباحی معرفی کرد به خبرنگار آفتاب ایلام گفت: رعایت پروتکل‌های بهداشتی ، فاصله‌گذاری اجتماعی ، استفاده از ماسک توصیه‌هایی است که برای نجات جان ما ضروری است و هرروز توسط مسئولان گفته می‌شود، اما آنچه عیان است مسئولان خودشان به گفته‌های خودشان اعتقاد ندارند و برای رعایت آنچه خود می‌گویند؛ برنامه‌ریزی نمی‌کنند.

وی نیز با انتقاد از تجمیع ارائه دارو‌های مختص بیماران کرونایی در معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام گفت: این معاونت با برنامه‌ریزی و توزیع داروهای مختص بیماران در میان داروخانه‌های استان و نظارت بر توزیع آنان می‌توانست از چنین تجمعاتی که مؤثر در گسترش و شیوع کرونا می‌شود جلوگیری می‌کرد.

ماحصل کلام مصاحبه‌شوندگان در ارتباط با چرایی نادیده گرفتن پروتکل‌های بهداشتی توسط برخی از مردم ایلام آن است که؛ رفتار مسئولان با گفته‌های آنان همخوانی ندارد؛ زمینه عمل به توصیه‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی در ایلام فراهم نیست و اجبار مردم را بر آن وا‌می‌دارد که برای تأمین نیاز دارویی بیماران کرونایی به مکان‌های متمرکز معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام مراجعه کنند و این مراجعات ناقض پروتکل‌های بهداشتی می‌شود و این تناقض نتیجه‌اش قرار گرفتن استان ایلام در ردیف 4 استان فوق بحران در شیوع، بستری و مرگ ناشی از کرونا است.

مهتاب شاهماری در بیان علت تجمعات مردمی برای تهیه داروهای  خاص بیماران کرونایی در معاونت غذا و دارو اظهار داشت: توجه به شرایطی که وجود دارد و ارسال دارو به میزان سهمیه‌ای و تعداد خیلی کمی که هست طبیعی است که بعضی از روزها ممکن است به علت تأخیری که در وضعیت ارسال پیش ‌می‌آید ما زمانی را که به بیماران اعلام می‌کنیم با یک تأخیر از یک ساعت تا حتی 4تا 5 ساعت هم تأخیر اتفاق افتاده باشد.

معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام گفت: از ابتدای آبان تاکنون چند بار اتفاق افتاده است که دارو با تأخیر وصول‌شده است .

وی افزود: وقتی تأمین روزانه باشد این قابل پیش‌بینی است و ما می‌توانیم بگوییم دارو خارج از پروتکل‌ است و منتظر باشید هر وقت از روال قانونی و توزیع رسمی دارو عرضه شد به بیمار اراده بدهیم که این برای یک بیمار با درگیری ویروسی می‌تواند حیاتش را به خطر بیندازد، شدنی نیست.

معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام گفت: تاکنون هیچ بیماری در مراجعه به دانشگاه معاونت غذا و دارو بدون اخذ دارو و دست‌خالی برنگشته است و بر طریق ممکن داروی وی تأمین‌شده است.

وی در چرایی توزیع داروها به‌صورت متمرکز و علت آنکه این داروها در اختیار بیمارستان‌ها قرار نمی‌گیرد تا علاوه بر پرهیز از تجمع و نادیده گرفتن پروتکل‌ها با نظارت معاونت غذا و دارو توزیع شود و موجب سرگردانی و ائتلاف وقت بیماران یا خانواده آنان در صف‌های طویل نشود پاسخی نداد .

آفتاب ایلام| امید است مسئولان با توام کردن اقدام و عمل خود به ترمیم باور و اعتماد عمومی به گفته‌های خود اقدام کنند.

نمونه تجمع برای گرفتن دارو در ایلام

800

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

کلیه حقوق این پایگاه متعلق به وب سایت خبری آفتاب ایلام است و استفاده از اخبار و محتوا با ذکر منبع مجاز است
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان