پنجشنبه، 06 اردیبهشت 1403| 25 April 2024

فوت و فن نگهداری از یخچال

۱۳۹۹/۰۸/۲۵ ۰۱:۰۸ چاپ کدخبر: 5062
آفتاب ایلام| یخچال و فریزر از جمله دستگاه های برقی واجب و لازم در هر خانه ای است و تقریبا در این سال ها خانه ای نیست که از وجود این دو دستگاه بی نصیب مانده باشد، اما باید این نکته را هم اضافه کنیم که تقریبا یخچال و فریزر از جمله گران قیمت ترین دستگاه های منزل  به شمار می روند. اگر سری به مغازه های لوازم خانگی بزنید حتما شما هم این موضوع را تایید می کنید. عمر متوسط یخچال های دایم به برق، چیزی بین 13 تا 17 سال تخمین زده شده است، اما این به این معنا نیست که یخچال ها بعد از این مدت دیگر قابل استفاده نیستند. در حقیقت بیشتر یخچال ها اگر کاربران خوبی داشته باشند حتی دو برابر این زمان بدون آخ گفتن کار می کنند. اگر شما هم می خواهید یخچالی با عمر طولانی داشته باشید،  این مطلب را از دست ندهید.

 

شاه نشین آشپزخانه را به یخچال اختصاص دهید
مکان مناسب برای این دستگاه باید دارای دمای متناسب باشد. نه نزدیک گاز خوراک پزی و نه پشت پنجره های نورگیر تعبیه شده باشد. چرا که موتور این دستگاه ها به خودی خود به دلیل کار مداوم گرم هستند و چنان چه در معرض گرمای محیط هم قرار بگیرند، به زودی فرسوده می شوند.
یخچال را تراز کنید
شاید همین که حرف از تراز کردن به میان آید، تنها به فکر تراز کردن ماشین لباس شویی بیفتید، اما گفتنی است که تراز کردن یخچال و فریزر به اندازه ماشین لباس شویی مهم است. چرا که اگر دستگاه به خوبی تراز نشده باشد بالانس مایع سرد کننده درون یخچال به هم خورده و باعث نامتناسب شدن دمای کلی دستگاه و در نهایت پرکاری بی فایده موتور می شود. به این موضوع ریختن و سرریز شدن مواد داخل یخچال را هم اضافه کنید.
از تمیزکاری یخچال غافل نشوید
میله های پشت یخچال، اطراف موتور تا جایی که دست تان می رسد و داخل محفظه سرد کننده یخچال ، جاهایی است که باید هر یک ماه یک بار به خوبی تمیز و غبار روبی شود. حقیقت این است که چنان چه موتور و میله های پشت یخچال پر از گرد و غبار باشد، باعث فشار آمدن روی موتور یخچال می شود.
راه تنفس یخچال را باز بگذارید
چندی است که معماران برای یخچال ها در آشپزخانه کمدهایی تعبیه کرده اند و آن ها را در داخل باکس های چوبی قرار می دهند. چنان چه این باکس ها دارای راه ورود و خروج باشد برای موتور مشکلی ندارد و اما اگر هیچ منفذی در پشت یخچال تعبیه نشده باشد به مرور زمان قدرت موتور یخچال را کاهش می دهد.
لاستیک درها را کنترل کنید
به صورت کلی باید در نظر داشته باشید که یکی از راه های بهبود عملکرد یخچال این است که کارهایی انجام دهید تا موتور آن کمتر کار کند! پایین نگه داشتن دمای موتور نیز بر همین اساس گفته شد، اما از دیگر راه های دیگر می توان به سالم بودن لاستیک اطراف در یخچال اشاره کرد. چرا که اگر لاستیک درها دارای پوسیدگی یا پارگی باشند، نمی توانند از ورود هوای بیرون به داخل محفظه جلوگیری کنند و هوای داخل یخچال بدون آن که درش باز شود، نیاز به سرد شدن مداوم دارد.
یخچال ویترین نیست!
باز گذاشتن طولانی مدت در یخچال یا باز و بستن های متوالی در یخچال باعث می شود که هوای سرد شده درون محفظه بیرون برود و موتور برای سرد کردن دوباره یخچال به کار بیفتد. به همین منظور بهتر است کنترل بیشتری روی باز و بسته کردن در یخچال اعمال کنید و در صورت امکان زمان های باز بودن در یخچال را کمتر کنید.
خاموشی زیر 5 ساعت ممنوع
گاهی کدبانوها برای تمیزکاری یخچال، آن را از برق می کشند اما به محض پایان تمیزکاری دوباره آن را روشن می کنند. این کار بیشتر از آن که یخچال روشن را تمیز کنیم به موتورش آسیب می زند. بهتر است هنگامی که یخچال را از برق می کشید به مدت 5 ساعت کامل به آن استراحت دهید.
چنان چه خواستید یخچال را برای مسافت طولانی جابه جا کنید حتما بعد از جانمایی نهایی 24 ساعت یخچال را به برق متصل نکنید.
منبع: روزنامه خراسان


نویسنده: سمیه محمدنیا حنایی روزنامه نگار
همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

کلیه حقوق این پایگاه متعلق به وب سایت خبری آفتاب ایلام است و استفاده از اخبار و محتوا با ذکر منبع مجاز است
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان