پنجشنبه، 09 فروردین 1403| 28 March 2024

سخنگوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، جزئیات پرداخت بسته معیشتی کرونا را تشریح کرد.

آفتاب ایلام| حامد شمس در گفت‌وگو با بخش "پیگیری" شبکه خبر در خصوص سازوکار حمایت معیشتی خانوار‌ها در شرایط محدودیت کرونایی گفت: دولت این بار در بحث حمایت از معیشت خانوار‌های متضرر در کرونا، به‌صورت هدفمند اقشار پایین‌دست و کمتر برخوردار که سرپرست خانوار یا یکی از اعضای آن مشغول به کار نیست و کار و درآمد ثابت ندارد را موردحمایت ویژه قرار داده است.

این حمایت به دو صورت انجام می‌شود؛ یکی تسهیلات بلاعوض که ماهانه ۱۰۰ هزار تومان به هرکدام از اعضای خانوار تعلق می‌گیرد یعنی اگر خانواده‌ای دو یا سه نفره است، چهار ماه ۲۰۰ یا ۳۰۰ هزار تومان به آن‌ها پرداخت می‌شود.

وی افزود: علاوه بر این، یک وام یک‌میلیون تومانی هم در نظر گرفته‌شده و شامل کسانی می‌شود که دقیقاً جزو همین جامعه هدف هستند؛ ۲۹ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر که اولاً سرپرست خانوار و یکی از اعضای خانواده شغل و درآمد ثابت ندارند، دوم هم اینکه در مرحله گذشته که ما فروردین‌ماه پرداخت کردیم متقاضی بوده باشند.

شمس تأکید کرد: کسانی که این تسهیلات شامل حالشان می‌شود، باید کد ملی سرپرست خانوار را از همان شماره موبایلی که به نامشان است و دفعه گذشته در سیستم ما ثبت‌شده، به شماره ۶۳۶۹ ارسال کنند.  ما بررسی و پالایش می‌کنیم و با همراهی سازمان برنامه‌وبودجه و بانک مرکزی انشا الله در اسرع وقت پرداخت صورت می‌گیرد.

سخنگوی وزارت کار بابیان اینکه هردوی این طرح‌ها از آذرماه اجرایی خواهد شد، گفت: کمک‌هزینه بلاعوض که چهار ماه تا پایان سال خواهد بود از نیمه دوم آذر پرداخت می‌شود و وام یک‌میلیونی هم در اسرع وقت کدرهایش انجام خواهد شد.

شمس در خصوص بازپرداخت این تسهیلات هم تصریح کرد: بازپرداخت توسط کسانی که دریافت‌کننده تسهیلات یک‌میلیون تومانی هستند، به‌صورت ماهانه ۳۰ ماه از محل بسته حمایت معیشتی آن‌ها خواهد بود. یعنی ما در فروردین گذشته که تسهیلات یک‌میلیون تومانی پرداخت کردیم، ۳۰ ماه از یارانه متقاضی کسر می‌کنیم و این دفعه مبلغ را از بسته حمایت معیشتی که هرماه به اعضای خانوار پرداخت می‌شود، کسر خواهیم کرد.

وی درباره مشمولان این بسته‌های حمایتی گفت: به‌طور مجموع، ۲۹ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر که کمتر برخوردارند و به‌صورت رسمی در نهارهای دولتی و عمومی و شرکت‌های زیرمجموعه دولت و نهارهای شبه‌دولتی شاغل نیستند، تأمین اجتماعی یا بقیه نهارهای بیمه‌گر اجتماعی مثل صندوق بازنشستگی بیمه‌گر آن‌ها نیستند و یا مستمری دریافت نمی‌کنند و به‌طور مشخص دهک‌های پایین جامعه که درآمد ثابت و شغل ثابت ندارند مشمول دریافت این بسته‌ها هستند.

شمس در پایان گفت: ما از امروز (سه‌شنبه) این امکان را فراهم کرده‌ایم که مردم کد ملی سرپرست خانوار را به ۶۳۶۹ ارسال کنند و ما حداکثر یک هفته زمان لازم داریم که اطلاعات را پالایش کنیم و پرداخت صورت بگیرد.

منبع: شبکه افق

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

کلیه حقوق این پایگاه متعلق به وب سایت خبری آفتاب ایلام است و استفاده از اخبار و محتوا با ذکر منبع مجاز است
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان