شنبه، 01 اردیبهشت 1403| 20 April 2024

بازاریان ایلامی با گله‌مندی از نبود طرح جامع حمایتی از بازار، مدعی هستند دولت از بازار حمایتی ندارد و این امر بازاریان را در آستانه ورشکستگی قرار داده است

آفتاب ایلام؛ زهرِ هولناک و مخرب کرونا بالاخره بازار ایلام را تعطیل و بازاریان خرد و کلان را خانه‌نشین کرد. تعطیلی بازار هرچند در طول عمر یک‌ساله این ویروس منحوس کم‌وبیش به اجرا درآمده است اما تعطیلی 15 روزه آن، کسبه و بازاریان بسیاری را ورشکست و یا در آستانه ورشکستگی قرار داده است.

تعطیلی مغازه‌ها، نبود برنامه مشخص برای کمک به بازاریان توسط دولت، عدم اختصاص بسته‌های حمایتی و ندادن فرصت تنفس به بازاریان که برای رونق کار خود از بانک‌ها وام دریافت کرده‌اند و ابهام در چک‌های برگشتی؛ از مواردی است که افق روشن پیش روی بازاریان را برای تأمین معیشت و پرداخت بدهی خود با تاریکی روبه‌رو کرده است.

صادقی از مغازه‌داران ایلامی با بیان اینکه "بازار تنها ویترین مبارزه با کرونا شده است" گفت: بازار به‌عنوان ویترین مبارزه با کرونا ویروس از هر کمکی برای قطع زنجیره این ویروس منحوس دریغ نکرده است اما مسئولان تاکنون هیچ کمکی به بازار نداشته‌اند.

وی با بیان اینکه "دولت باید توجه خود را به بازاریان و کسبه معطوف کند" افزود: تعطیلی قطعاً روی روند زندگی و معیشت بازاریان اثر گذاشته است و لازم است دولت فکر اساسی برای رفع این تأثیر داشته باشد.

سهیلی دیگر شهروند ایلامی با بیان اینکه "سونامی ورشکستگی بازاریان ایلام در حال تحقق است" گفت: مسئولان فقط مصوب می‌کنند که بازار تعطیل شود، اما برای اجاره‌بها، چک‌های برگشتی و قسط‌های معوقه که ناشی از نبود درآمد و فروش به علت تعطیلی ناشی از کرونا است هیچ مصوبه و کمکی ندارند.

به گزارش آفتاب ایلام؛ بازاریان ایلام مدعی هستند دولت باید در قالب طرح ویژه، حمایت جامعی از کسبه به عمل آورد. با پرداخت وام یک یا 2 میلیون تومانی نمی‌توان مشکل بازاریان را برطرف کرد. بخشودگی اجاره بها، دادن تنفس به وام‌هایی که از بانک‌ها اخذ کرده‌اند و تأکید عملیاتی به بانک‌ها برای پرهیز از برگشت چک‌های بازاریان و از طرفی مساعدت دستگاه قضا در برخورد با بازاریانی که چک آنها برگشت خورده است از خواسته‌های بازاریان ایلام از مسئولان است.

در همین راستا یونس حواسیان، رئیس اتاق تعاون اصناف استان ایلام در گفت‌وگو با آفتاب ایلام با تأیید پیش‌بینی سونامی ورشکستگی صاحبان کسب‌وکار بازار ایلام اظهار داشت: واقعیت آن است که دولت برای کمک به بازار در این شرایط برنامه خاصی ندارد. حواسیان گفت: اختصاص تسهیلات با سود کم، دادن تنفس به وام‌های دریافتی و کمک در پرداخت اجاره‌بهای صاحبان کسب‌وکارهای اصناف، بخشودگی مالیات و بیمه یک سال گذشته و استثنا شدن در پرداخت مالیات در شرایط فعلی تعطیلی بازار و امهال در پرداخت تسهیلات بانکی تنها راه نجات بازار در شرایط فعلی است. وی گفت: همچنان که تاکنون بازار از هیچ تلاشی برای همراهی با مسئولان در اجرای طرح‌ها دریغ نکرده است، مسئولان نیز با تدوین طرح جامع و راهگشا از ورشکستگی بازاریان استان جلوگیری کنند. 

منبع: آفتاب ایلام

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

کلیه حقوق این پایگاه متعلق به وب سایت خبری آفتاب ایلام است و استفاده از اخبار و محتوا با ذکر منبع مجاز است
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان