پنجشنبه، 09 فروردین 1403| 28 March 2024

در ادامه واکنش‌های جهانی به ‌ترور دانشمند هسته‌ای ایران، رادیو چین و رسانه‌های روسی اعلام کردند که «تل‌آویو متهم ردیف اول است». همچنین رئیس سابق دستگاه اطلاعات نظامی رژیم صهیونیستی طی اظهاراتی اعتراف کرد: «اسرائیل، دانشمند ایرانی را ‌ترور کرده است».

آفتاب ایلام|واکنش‌های جهانی به ‌ترور دانشمند هسته‌ای ایران همچنان ادامه دارد و بسیاری از کشورها و سازمان‌ها و نهادها این اقدام ‌تروریستی را محکوم کرده‌اند.‌ترور محسن فخری‌زاده دانشمند هسته‌ای و دفاعی ایران، موجی از محکومیت شدید این اقدام ‌تروریستی را از سوی مقامات و نهادهای رسمی ‌روسیه و شخصیت‌های علمی ‌این کشور به دنبال داشته است.روسیه ضمن محکومیت شدید این اقدام تروریستی مردم و مسئولان جمهوری اسلامی را به خویشتنداری و واکنش مناسب توصیه کرد.

 ‌ترور شهید فخری‌زاده با چراغ سبز آمریکا

دیمیتری پولیانسکی معاون نمایندگی روسیه در سازمان ملل متحد نیز با محکومیت این اقدام ‌تروریستی گفت ‌ترور (شهید) فخری‌زاده با چراغ‌سبز آمریکا برای ‌ترورهای سیاسی برون‌مرزی انجام شد.

وی در صفحه توئیتری خود نوشت: آنچه تحلیل روزنامه نیویورک‌تایمز به ما می‌گوید بازتابی از آمادگی آمریکا برای اعطای چراغ‌سبزی به ‌ترورهای سیاسی برون‌مرزی است.

معاون نمایندگی روسیه درسازمان ملل متحد تأکید کرد: این چیزی نیست که یک کشور دموکراتیک، به رخ بکشد.

عاملان ‌ترور فخری‌زاده با آمریکا و اسرائیل ارتباط دارند

ولادیمیر ساژین کارشناس ارشد مرکز مطالعات خاورمیانه انستیتو شرق‌شناسی روسیه از ارتباط عاملان ‌ترور شهید محسن فخری‌زاده با آمریکا و اسرائیل خبر داده است.

به گزارش ایرنا، ساژین از کارشناسان برجسته روسیه در امور ایران در گفت‌و‌گو با رادیو روسی گاواریت ماسکوا این احتمال را بعید ندانست که ‌ترور شهید محسن فخری‌زاده توسط افراد ذی‌نفع از کشورهای دیگر سازماندهی شده باشد و این امکان زیاد است که آمریکا و اسرائیل در این حادثه دخالت دارند.

وی خاطرنشان کرد که در زمان حاضر دونالد ‌ترامپ که در آخرین هفته‌های دولت خود به سر می‌برد، تمام تلاش‌های ممکن را به کار می‌گیرد تا دولت جو بایدن را برای تصمیم‌گیری در مورد ایران با مشکل روبه‌رو سازد.

کارشناس روس ارتباط این تلاش‌های دولت ‌ترامپ با ‌ترور شهید فخری‌زاده را محتمل خواند.

«آلکسی پوشکوف» رئیس کمیسیون سیاست‌گذاری اطلاعاتی شورای فدراسیون روسیه (مجلس سنای روسیه)، کنستانتین کاساچوف» سناتور و رئیس کمیته امور بین‌الملل شورای فدراسیون روسیه، «میخاییل اولیانوف» نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین، «لئونید اسلوتسکی» رئیس کمیته امور بین‌الملل دومای دولتی روسیه، «شیخ راویل عین‌الدین» رئیس شورای مفتیان روسیه و... برخی از مقامات و چهره‌های روسیه بودند که ‌ترور دانشمند ایرانی را محکوم

کردند.

رسانه‌های روسی؛ تل‌آویو متهم ردیف اول است

اقدام ننگین ‌ترور دانشمند ایرانی «محسن فخری‌زاده» توسط عوامل مزدور آمریکا و اسرائیل مورد توجه گسترده رسانه‌های روسیه قرار گرفته است.

برخی از این رسانه‌ها نظیر خبرگزاری‌های «ریانووستی»، «اسپوتنیک»، «تاس» شبکه‌های تلویزیونی «RT» و «ان.تی.وی» اقدام به انتشار ده‌ها خبر و مطلب کردند.

خبرگزاری بین‌المللی روسیه «ریا نووستی» ضمن مطلبی ‌ترور دانشمند هسته‌ای ایران را اقدامی در جهت بهم ریختن اوضاع منطقه خاورمیانه عنوان کرد.

در این رابطه «سرگئی دمیدنکو» استاد موسسه علوم اجتماعی آکادمی ‌اقتصاد ملی و مدیریت دولتی روسیه گفت: هر آنچه با برنامه هسته‌ای و نوآوری‌ها در ایران ارتباط دارد، از سوی اسرائیل یک تهدید بالقوه تلقی می‌شود. بنابراین اولین مظنونین در این وضعیت، اسرائیل و آمریکا هستند.

خبرگزاری «اینترفاکس» با انتشار مطلبی مظنون احتمالی ‌ترور فیزیکدان ایرانی را اسرائیل نام برد.

رادیو چین: اسرائیل مظنون اصلی ‌ترور شهید فخری‌زاده است

رادیو بین‌المللی چین طی تحلیلی تازه در مورد ‌ترور شهید محسن فخری‌زاده نوشت که اگرچه اسرائیل دست داشتن در این ‌ترور را انکار کرده ‌اما بیشترین شک و گمان متوجه آن رژیم است.

رئیس سابق دستگاه اطلاعات نظامی رژیم صهیونیستی؛

اسرائیل، دانشمند ایرانی را ‌ترور کرده است

روزنامه جروزالم‌پست در گزارشی نوشت: عاموس یادلین، رئیس پیشین دستگاه اطلاعات نظامی اسرائیل (آمان) و رئیس کنونی اندیشکده «مطالعات امنیت داخلی اسرائیل» (INSS) طی سخنرانی در نشست خبری مرکز رسانه‌ای اسرائیل گفت: «در حالی که در مورد ‌ترور قاسم سلیمانی، آمریکا مسئولیت را برعهده گرفت و ایران نیز ده‌ها موشک به پایگاه آمریکا در عراق شلیک کرد، اکنون هیچ‌کسی مسئولیت را برعهده نگرفته؛ پس احتمال دارد ایران تا روزهای پایانی [ریاست جمهوری دونالد] ‌ترامپ [برای انتقام] صبر کند زیرا نمی‌خواهد زمان کافی به او برای سوءاستفاده از این انتقام جهت انجام حمله بدهد.» اسرائیل مسئول ‌ترور فخری‌زاده است.

وی گفت: «اجتناب تل‌آویو از برعهده‌گرفتن این اقدام به تهران فرصت داده که مجبور به انجام واکنش فوری و پر سروصدا نشود.»

رئیس پیشین دستگاه اطلاعات نظامی اسرائیل گفت: «آمریکایی‌ها خیلی سریع به نیویورک‌تایمز لو دادند که اسرائیل این [‌ترور] را انجام داد. هر مدرک بیشتری که به ایران کمک کند برای انتقام از اسرائیل تصمیم بگیرد، اشتباه است.»

یادلین با کنایه به اظهارات ذوق‌زده بنیامین نتانیاهو چند ساعت بعد از ‌ترور فخری‌زاده، به مسئولان کنونی این رژیم توصیه کرد که دهان خود را ببندند و چیزی را لو ندهند زیرا تا همین الان هم بیشتر از حد مجاز صحبت کرده‌اند.

یادلین درباره زمان‌بندی ‌ترور فخری‌زاده گفت: «او به دلیل ملاحظات متعدد و پیچیده عملیاتی و نیز محدودیت‌ها و توانمندی‌های خاص، در این زمان کشته شد، زیرا چنین عملیات دقیقی به برنامه‌ریزی طولانی‌مدت و گسترده نیاز داشت.» وی افزود: «اگر [غیر از اسرائیل] دیگرطرف‌ها مانند آمریکا،‌ سعودی یا مخالفان [حکومت] ایران در این [عملیات] دخیل می‌شدند، زمان بیشتری می‌برد و شرایط خاصی را نیاز داشت تا همه طرف‌ها به این ‌ترور دقیق چراغ سبز نشان دهند.»

واکنش اتحادیه اروپا

به ‌ترور شهید فخری‌زاده

با ‌ترور نمی‌توان جلوی هسته‌ای شدن ایران را گرفت

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ‌ترور شهید دکتر «محسن فخری‌زاده» دانشمند ممتاز هسته‌ای و صنعت دفاعی کشورمان را به باد انتقاد گرفت و تصریح کرد که این عملی مجرمانه است.

به گزارش برنا، جوسپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، این مطلب را روز سه‌شنبه در میزگردی پیرامون تحولات سیاست خارجی اتحادیه اروپا در یک دهه گذشته مطرح کرد و افزود: متأسفانه این روش حل مشکلات نیست. نمی‌توانیم جلوی هسته‌ای شدن ایران را با حذف کارشناسان و دانشمندان هسته‌ای‌شان بگیریم.

وی بدون‌ اشاره مستقیم به آمران این ضایعه دلخراش عنوان کرد؛ برخی نمی‌خواهند برجام احیا شود و این در حالیست که ما تلاش کردیم تا به رغم خروج آمریکا از برجام، این توافق را زنده نگه داریم.

گفتنی است دفتر سخنگویی سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا شنبه گذشته با صدور بیانیه‌ای این اقدام را جنایتکارانه و مغایر اصول احترام به حقوق‌بشر اتحادیه اروپا خواند.

واکنش فرانسه:

خواستار خویشتنداری

و حفظ کانال‌های گفت‌وگو

و مذاکره هستیم

سخنگوی وزارت خارجه فرانسه دوشنبه شب به وقت تهران به ‌ترور شهید «محسن فخری‌زاده» دانشمند هسته‌ای و دفاعی ایران واکنش نشان داد.

سخنگوی وزارت خارجه فرانسه در این زمینه گفت: «ما با نگرانی از این حمله که جان آقای فخری‌زاده را گرفت، مطلع شدیم. در شرایط پرتنش منطقه، تبعات آن را به دقت در ایران و منطقه رصد می‌کنیم.» دیپلمات فرانسوی ادامه داد: «ما خواستار خویشتنداری و حفظ کانال‌های گفت‌وگو و مذاکره هستیم. در شرایط فعلی، به درخواست‌های خود برای اجتناب از تشدید تنش‌ها تأکید می‌کنیم.»

عربستان: خویشتندار باشید

«عبدالله المعلمی» نماینده عربستان سعودی در سازمان ملل در مصاحبه‌ای گفت که ریاض به هیچ وجه سیاست ‌ترور را قبول ندارد. او به شبکه روسیاالیوم گفت:

«هر دانشمند مسلمانی که مورد حمله قرار گیرد، تمام امت اسلامی خسارت می‌بیند.»

المعلمی‌در حالی که هیچ‌ اشاره‌ای به محکومیت این اقدام ‌تروریستی نکرد، از ایران خواست تا خویشتندار بوده و اقدامی انجام ندهد و مدعی شد: «واکنش عاطفی، نتایج مثبتی دربر نخواهد داشت. از ایران می‌خواهیم تا به جامعه جهانی حسن‌نیت خود را درخصوص برنامه هسته‌ای ثابت کند تا این‌گونه فرزندان و دانشمندان خود را در معرض خطر قرار ندهد.»

او همچنین طرح افزایش سطح غنی‌سازی از سوی ایران در پاسخ به ‌ترور شهید فخری‌زاده را «غیر مسئولانه» و بدون توجه به عواقب آن دانست.

نماینده سازمان ملل در ادامه ادعاهای خود، گفت که دولت سعودی همواره برای آشتی و صلح در منطقه تلاش کرده‌اما طرف مقابل [ایران] با اقدامات مخرب خود و ارسال سلاح و موشک به متحدانش مانع به ثمر نشستن این تلاش‌ها شده است. وزارت خارجه سعودی همچنان هیچ موضعی درخصوص ‌ترور شهید فخری‌زاده نگرفته است. با این حال تمامی کشورهای عربی حاشیه خلیج ‌فارس از جمله کویت، بحرین، امارات، قطر و عمان با صدور بیانیه‌ای این ‌ترور را به‌طور رسمی ‌محکوم کرده‌اند.

بحرین، ‌ترور دانشمند ایرانی را محکوم کرد

وزارت خارجه بحرین، شامگاه دوشنبه ‌ترور شهید «محسن فخری‌زاده» دانشمند هسته‌ای ایران را محکوم کرد و در بیانیه‌ای بر «لزوم هم‌سو‌سازی تلاش‌ها برای کاهش تنش و جلوگیری از آن در منطقه و همچنین حفاظت از امنیت و ثبات» تأکید شده است.

اندیشمندان و مقامات سیاسی در پاکستان:

خون شهدا باعث تنومندتر شدن

درخت «مقاومت اسلامی» می‌شود

همزمان با ادامه واکنش‌های منطقه‌ای و بین‌المللی به ‌ترور شهید فخری‌زاده، محکومیت این جنایت و تحلیل پیامدهای سنگین آن همچنان در میان رهبران، اندیشمندان و مقامات سیاسی پاکستان موج می‌زند.

حجت‌الاسلام محمد افضل حیدری دبیر مرکزی وفاق‌المدارس شیعه پاکستان در بیانیه‌ای ‌ترور شهید محسن فخری‌زاده را محکوم کرد. همچنین «اسد عباس» از تحلیلگران و پژوهشگران امور سیاسی پاکستان، این جنایت بزرگ و ضدانسانی عوامل صهیونیستی- آمریکایی را محکوم و خاطرنشان کرد: خون شهدا باعث تنومندتر شدن درخت مقاومت اسلامی می‌شود. به گزارش خبرگزاری صداوسیما، «فرحت‌الله بابر» سناتور سابق و از رهبران ارشد حزب مردم پاکستان، سناتور «شیری رحمان» از رهبران حزب مردم، حجت‌الاسلام دکتر «کرم‌علی حیدری» مدیر حوزه حضرت امام عصر(عج) حیدرآباد در ایالت سند پاکستان و «مفتی گلزار احمد نعیمی» مدیر جامعه نعیمیه و از رهبران اهل سنت پاکستان نیز اقدام ‌تروریستی در به شهادت رساندن دانشمند ایرانی را نقض صریح قوانین بین‌المللی و حقوق بشری توصیف و آن را قویاً محکوم کردند.

منبع: کیهان

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

کلیه حقوق این پایگاه متعلق به وب سایت خبری آفتاب ایلام است و استفاده از اخبار و محتوا با ذکر منبع مجاز است
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان