پنجشنبه، 06 اردیبهشت 1403| 25 April 2024

 سیطره ویروس کرونا تمام بخش‌های زندگی، ازجمله کتاب و کتاب‌خوانی را نیز در برگرفته است بطوریکه در یک سال اخیر، میزان مراجعه به کتابخانه‌های عمومی کاهش و عملاً آنان را تعطیل کرده است.

آفتاب ایلام| کتاب همواره در تمامی دوره‌ها و زمان‌ها کمک‌حال بشر بوده است تا آدمی با آن به اندیشه‌های سالم در مسیر درست زندگی دست پیدا کند و از درون آن الگوی درست در زندگی را آموخته و به آن عمل کند. با این وصف سیطره شیوع کرونا کتاب را نیز دربر گرفته است و آن را در غربت قرار داده است.

بطوریکه به گفته سمیه حیدری، سیطره کرونا کتابخانه‌های عمومی را به تعطیلی کشانده است.

مدیرکل امور کتابخانه‌های استان ایلام گفت: واقعیت آن است، در همان ابتدای شیوع کرونا تقریباً از اسفندماه تا اویل خردادماه کتابخانه‌ها تعطیل کامل بودند و کتابداران نیز حضور نداشته‌اند.

وی افزود بعد از تعطیلی سه‌ماهه در ابتدای سال در سه‌گام مرحله‌به‌مرحله کتابخانه‌ها شروع به کارکردند، در اقدام نخست فضای کتابخانه‌ها گندزدایی و بین فضای کتابخانه حائل بندی و قفسه قرنطینه ایجاد شد و علاوه بر آن سالن‌های مطالعه تعطیل و تجمع نیز ممنوع شد.

حیدری ارائه خدمات به علاقه‌مندان به کتاب و اعضاء کتابخانه‌ها با ظرفیت 50 درصدی رابعداز تعطیلی سه‌ماهه عنوان کرد و افزود: تمدید کارت اعضا بدون مراجعه حضوری نیز انجام شد و ارائه خدمات نیز با محدودیت‌های کرونایی روبرو شد.

وی در ارتباط با ارائه خدمات به نابینایان و ناشنوایان نیز عنوان کرد و گفت: در این ایام امکان ارائه خدمات به این قشر از شهروندان در کتابخانه‌های عمومی استان میسر نشده است.

مدیرکل امور کتابخانه‌های استان ایلام بابیان اینکه اقدامات پیشگیرانه به جهت حفظ سلامت مراجعان به‌دقت انجام می‌شود یادآور شد؛ با توجه به رنگ‌بندی‌ها خدمات ارائه‌شده در کتابخانه‌های عمومی استان متناسب با شرایط رنگ‌بندی‌های ابلاغی انجام می‌شود و بر اساس این رنگ‌بندی‌ها در وضعیت قرمز نه کتابدار در کتابخانه حضور دارد و نه کتابخانه‌ای فعال است اما در شرایط نارنجی نیز فعالیت‌ها به‌صورت غیرحضوری و برخط با حضور 1/3 کارکنان خواهد بود و در مناطق زرد نیز 50 درصد خدمات ارائه کتاب انجام می‌شود.

وی در پاسخ به این سؤال که سرانه مطالعه در ایلام به چه میزان است اظهار داشت: سرانه مطالعه در کل کشور هم متأسفانه به‌صورت رسمی توسط حوزه مشخصی موردبررسی قرار نگرفته است و یک با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز مطالعه‌ای انجام داده است و تنها آن مورد انجام‌شده تاکنون داری سندیت است.

مدیرکل امور کتابخانه‌های استان ایلام در ادامه یادآور شد: در استان ایلام هیچ مطالعه‌ای در ارتباط با سنجش سرانه مطالعه در استان ایلام انجام‌نشده است.

حیدری افزود: سرانه مطالعه در کشور و ایلام از وضعیت خوبی برخوردار نیست.

وی استفاده از منابع کتابخانه‌ای، کتابخانه‌های عمومی استان ایلام را در شرایط موجود مراجعه اعضا به سامانه کتابخانه‌های استان ایلام و سرچ کتاب و سپس پیام به کتابدار کتابخانه دارنده آن کتاب دانست و گفت: بعد از سیر مراحل فوق کتاب به طریق ممکن به دست عضو خواهد رسید تا موردمطالعه قرار گیرد.

حیدری یادآور شد: افراد غیر عضو نیز از طریق تماس و استفاده از شبکه‌های اجتماعی می‌توانند مدارک عضویت را برای عضویت به کتابخانه موردنظر خود ارسال کنند و از آن طریق ضمن عضویت از منابع کتاب کتابخانه‌ها بهره‌مند شوند.

منبع: آفتاب ایلام

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

کلیه حقوق این پایگاه متعلق به وب سایت خبری آفتاب ایلام است و استفاده از اخبار و محتوا با ذکر منبع مجاز است
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان