پنجشنبه، 09 فروردین 1403| 28 March 2024
عباس امیدی: روانشناس و مشاور خانواده

رویکرد نظام سلامت عامل بی اعتنایی جامعه نسبت به کرونا

۱۳۹۹/۰۹/۲۱ ۱۳:۰۵ چاپ کدخبر: 5427

آفتاب ایلام| عباس امیدی: روانشناس و مشاور خانواده در یاداشتی با عنوان «رویکرد نظام سلامت عامل بی اعتنایی جامعه نسبت به کرونا» نوشت:کرونا ویروسی ناشناخته با رفتارهای غیرقابل پیش بینی است که سلامت بشریت را چنان مخاطره آمیز وبحرانی کرده است که عبوراز این بحران جز با همکاری مردم ممکن نیست وعلیرغم اینکه مسئولان دائما مردم را به همکاری دعوت می کنند اما همچنان شاهد عدم همکاری و کم توجهی جامعه نسبت به بیماری کرونا هستیم.  

مگر این مردمان نجیب و بزرگ همان مردمی نیستند که سختی همه بحرانها را به جان خریدند و شرافتمندانه از آنها عبورکردند، مردمی که در ادوار مختلف همواره با جنگ ، زلزله ، سیل ، خشکسالی ، قحطی و.... زندگی کرده و با آن سازگار شده اند و الگوهای شناختی و سازوکارهای فرهنگی برای زیستن در شرایط سخت را به کرات تجربه نموده اند، پس ریشه عدم مسئولیت پذیری اجتماعی و انکار کرونابه گونه‌ای که برخی تصور می‌کننددر برابر آن مصون هستند و ..... ، کجاست؟ آیا این ملت همیشه در صحنه باپیشینه تاریخی درخشان ،راه غلبه بر این پاندمی را نمی داند؟
برای یافتن پاسخ این سوالها، رویکرد و بی توجهی حوزه بهداشت ودرمان به ابعاد فرهنگی و تاریخی سلامت مردم را بررسی می کنیم.

ضمن احترام به همه عزیزان حوزه سلامت، از زحمات مضاعفشان در این شرایط قدر دانی می کنیم .کسی منکر تلاش مضاعف پزشکان و کادر درمان نیست اما از نگاه نامتعارف حوزه بهداشت به سلامت مردم که در این بحران بیشتر نمایان شد، به سادگی نمی توان گذشت.
 بی اعتنایی مردم به کرونا ارتباط عمیقی با سیاسی شدن حوزه سلامت دارد، این وضعیت درکنارجامعه ای که خود از سیاست زدگی رنج می برد، پازلی تکمیل میکند که قربانیش  فقط مردمند، وقنی زندگی روزمره و سلامت جسم، سیاسی شود، زنجیره آموزش وگسترش فرهنگ سلامت قطع می گردد و علیرغم گسترش آگاهی های(پزشکی) جامعه، بحرانی ترین دوره از نظر سلامت،رقم خورده است تا جاییکه موسسات بین المللی،ایران را یکی از عصبی ترین کشورهای دنیا اعلام می کنند!!
 ازتبعات  سیاسی شدن حوزه بهداشت ودرمان، بی اعتمادی مردم  به نظام سلامت و نمایان شدن تناقض های پزشکی است به گونه ای که کسی نمی خواهد برای نجات خود اقدام جدی و موثری انجام دهدو حتی جسم افراد این جامعه دیگر قادر نیست تهدید یا خطر کرونا را لمس کند و برای دریافت پیام هشدار و خطرات آن، آمادگی ندارد.

امروز در بحران کرونا، جامعه با رویکردی آمرانه وسلسله مراتبی از سوی متولیان حوزه سلامت مواجه است که انسان را موجودی منفعل و بی اراده ومطیع بی چون وچرای اوامرفرماندهی می پندارد. در نتیجه چنین نگاهی پیام های هشدار به شیوه تعاملی-مشارکتی و متناسب با پیشینه تاریخی و فرهنگی جامعه ارائه نمی شوندو موجب شکل گیری مقاومت مدنی شده است.
برای مدیریت این شرایط، باید جلوی تناقضات علمی و تعارضات سیاسی درون نظام سلامت گرفته شود واز پیچیدن نسخه های شعارمحور(به مردم امید دهید،آنها را بخندانید و .....)پرهیز شود. مدیریت این پاندمی، نیازمند گفتگوی صریح و بی پرده مسئولین ونظام سلامت با مردم درباره حقایق کرونا است تا مردم خطر آن را جدی بگیرند و الا این بحران به پیش خواهد رفت تا جایی که میزان مرگ و میر به حدی زیاد شود که فاجعه عظیم رخ دهد.

 برای پیشگیری از فاجعه احتمالی باید به جای تبلیغ برای امیدوار کردن یا تلاش برای پنهان کردن تناقضات علمی، فرهنگی و سیاسی، با شهامت و جسارت به بازگویی این تناقضات بپردازند.

علاوه بر این، برای مواجهه با این بحران باید شیوه های گفت و گو، تعامل و مشارکت هرچه بیشتر شهروندان در مساله مبارزه با کرونا را در پیش بگیریم.  از شیوه آمرانه و یکسویه ای که صرفا آموزه های پزشکی را به اعتبار اینکه علمی هستند و باید شهروندان پذیرای آن شوند، پرهیزشود.

حوزه سلامت به گفت و گوی بیشتر با محققان،جامعه شناسان، روانشناسان و هنرمندان برای بسیج آحاد جامعه جهت مبارزه با این بیماری نیازمند است زیرا  زیست چندهزار ساله، ارزش ها ، باورها و الگوهای شناختی، به شکلی در جسم افراد جامعه تاثیر دارند که بخش عظیمی از آن به فیزیولوژی  تعلق ندارد، بلکه به تاریخ، مذهب، جغرافیا،زبان، ادبیات و هنرهای این انسان بستگی دارد

صرف عرضه دستورالعمل برای مواجهه با کرونا، تا این لحظه نتوانسته ذهن مردم را به صورت جدی درگیر خود کند. بعد از این هم نخواهد توانست. وقتی روزانه فقط به اعلام تعداد بیماران یا فوت شدگان بسنده شود، مردم احساس نمی‌کنند کاری برای مهار کرونا انجام می‌شود واین یعنی اوج بی اعتمادی مردم،
و کلام آخر اینکه در شرایط فعلی برای بسیج و ساماندهی مردم،دولت باید جامعه و نهادهای مدنی را به رسمیت بشناسد تا با استفاده از امکانات، توان و تجربه آنها ،از فروپاشی سلامت و معیشت جامعه جلوگیری نماید.
به امید تغییر رویکرد حوزه بهداشت

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

کلیه حقوق این پایگاه متعلق به وب سایت خبری آفتاب ایلام است و استفاده از اخبار و محتوا با ذکر منبع مجاز است
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان