جمعه، 31 فروردین 1403| 19 April 2024
«یلدا‌» مجالی برای دورهمی‌های کرونایی است و مردم و مسئولان ایلامی انتظار دارند تا خانواده‌ها «نه» به دورهمی‌های شب یلدا را برای سلامت خود عملی کنند.

 آفتاب ایلام| «یلدا» مجالی برای دور‌همی‌های کرونایی است و در حال حاضر بیشترین ابتلا از جمع خانوادگی است. به گفته مسئولان بهداشتی و درمانی منشأ بیش از 50 درصد از آلودگی‌ها به ویروس کرونا دور‌همی‌های خانوادگی است و غفلت از آن زمینه‌ساز موج چهارم کرونا و نقش بر آب شدن تلاش‌های اخیر مردم و مسئولان در کنترل بیماری خواهد بود.

بر این اساس شهروندان مورد گفت‌وگو با خبرنگار آفتاب ایلام، ایجاد و اعمال محدودیت‌ها، ترغیب و تبلیغ به مجاب شدن مردم در برگزاری مجازی دور‌همی‌های یلدایی و همچنین نه! به دورهمی را در یلدای امسال برای کمک به مهار کرونا و عبور از گردنه سخت شرایط فعلی و شکننده استان بیان می‌کنند و آن را شرط عقل می‌دانند.

شهروندان ایلامی پایبندی به سنت‌ها و آیین‌ها و ایام و مناسبت‌ها، دید و بازدید و صله ارحام را مناسب برای زمانی می‌دانند که این پایبندی و صله ارحام و دید و بازدید منجر به نشاط و سلامتی شود و در این شرایط شیوع کرونا چنین اقدامی نه‌تنها سلامتی و نشاط به همراه ندارد بلکه طعم و رنگ چنین اقدامی مرگ و بستری شدن بر تخت‌های بیمارستانی و گرفتار شدن در راهرو مراکز درمانی خواهد بود، پس بهتر آن است که یلدای امسال یلدای سلامتی باشد و برای برگزاری "یلدای سلامتی نه به دورهمی‌ یلدایی است".

قاسم سلیمانی نیز با تأکید بر برگزاری مراسم یلدا به‌صورت مجازی از اقدامات سلبی و اعمال محدودیت‌ها برای پرهیز از دور‌همی‌ها سخن گفت و اظهار داشت: تمام اقدامات سلبی و اعمال محدودیت‌ها در استان به اجرا درخواهیم آورد تا یلدای امسال با طعم سلامت باشد.

استاندار ایلام شرایط شکننده ابتلا به ویروس کرونا را مناسب اغماض ندانست و گفت: با تلاش مردم و مسئولان شرایط مناسبی در آلودگی، ابتلا و بستری به کرونا در استان به وجود آمده است و حفظ این شرایط و تلاش برای ارتقای آن مستلزم رعایت پروتکل‌ها و پرهیز از دور‌همی‌ها خواهد بود.

وی نظر کارشناسان مبنی بر منشأ بیش از 50 درصد آلودگی‌ها ناشی از دور‌همی‌ها است را مورداشاره قرارداد و افزود: عقل و قانون حکم می‌کند که با توجه به اختصاص بیشترین منشأ آلودگی به کرونا که دور‌همی‌ها است در شب یلدا از هرگونه دورهمی پرهیز کنیم و این شب و آداب و سنت آن را به فضای مجازی برده و از امکانات این فضا برای برگزاری آداب و سنن استفاده کنیم.

استاندار ایلام خاطر‌نشان کرد: منع تردد شبانه در تمامی شهرهای استان ایلام ممنوعیت ورود به اماکن تفریحی و پارک‌ها و مسدودسازی مسیر بوستان‌های و سایر نقاطی که در شب‌های یلدا محل تجمع در سال‌های قبل بوده است و همچنین منع تجمع شبانه در نقاط شهری و روستایی در شب یلدا اقدامات سلبی برای این شب خواهد بود که به جد پیگیری، اجرا و اقدام خواهد شد.

وی یادآور شد: انتظار از مردم ایلام آن است که یلدای امسال را به یلدای سلامت تبدیل کنیم و شرط آن «نه» به دور‌همی‌ها‌  است.

جمیل صادقی فر، غفلت و سهل‌انگاری از رعایت پروتکل‌های بهداشتی، فاصله‌گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک را خطری جدی برای استان عنوان کرد و اظهار داشت: دور‌همی‌ها شب یلدا اگر ممنوع و محدود نشود به جد معادلات وضعیت موجود کنترل نسبی شیوع کرونا را به هم خواهد ریخت.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان ایلام گفت: اکثر نقاط استان هم‌اکنون در وضعیت نارنجی کرونایی قرار دارند، وضعیت نارنجی به این معناست که وضعیت بسیار شکننده است و پایدار نیست به‌طوری‌که سریع می‌تواند به وضعیت قرمز تبدیل شود.

وی افزود: مردم و مسئولان باید تلاش خود را برای سوق دادن این وضعیت به زرد را در دستور کار و عمل قرار دهند چراکه عبور از گردونه کرونا فقط با همبستگی و «نه» به دور‌همی‌ها و رعایت پروتکل‌ها ممکن خواهد شد.

سخنگوی قرارگاه عملیاتی ستاد استانی مقابله با کرونا ایلام خاطر‌نشان کرد: غفلت از شب یلدا به هم ریختن معادلات و احتمال افزایش ابتلا و بستری بیماران کرونایی را در بر خواهد داشت و انتظار آن است با پرهیز از دور‌همی‌ها، مهمانی‌ها و با اعمال محدودیت‌ها، خودکنترلی و خود نظارتی شهروندان و برگزاری مجازی یلدای امسال به کاهش کرونا در استان کمک کنیم.

منبع: آفتاب ایلام

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

کلیه حقوق این پایگاه متعلق به وب سایت خبری آفتاب ایلام است و استفاده از اخبار و محتوا با ذکر منبع مجاز است
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان