شنبه، 01 اردیبهشت 1403| 20 April 2024
بازار ایلام به رقم نزدیکی به «یلدا» کساد و  رونق در آن دیده نمی‌شود، مغازه داران از نبود کاسبی و مردم حیران در افزایش قیمت‌ها مسئولان از نظارت سخن می‌گویند.

آفتاب ایلام| بازار ایلام به رقم نزدیکی به «یلدا» کساد و رونق در آن دیده نمی‌شود، مغازه‌داران از نبود کاسبی، مردم حیران در افزایش قیمت‌ها و مسئولان از نظارت سخن می‌گویند.

مغازه‌داران کاهش قدرت خرید مردم و شرایط فعلی شیوع کرونا را عامل بازار بی‌رونق در ایلام می‌دانند و در گفت‌وگو با خبرنگار آفتاب ایلام اظهار داشتند که؛ وقتی مردم برای تهیه نان روزانه کارت یارانه خود را در گروی نانوا می‌گذارند، انتظار به خرید آجیل و شیرینی، انتظاری عبث و بیهوده است.

آنان به امید مغازه‌داران به ایام و مناسبت‌هایی چون «نوروز»، «یلدا» و تغییر فصول جهت رونق بازار اشاره و خاطرنشان کردند که شیوع ویروس کرونا، تعطیلی‌های اجباری بازار به جهت اقدامات پیشگیرانه، نداشتن کار و درآمد مردم دست در دست هم داده تا رونق و کسادی بازار را در این ایام که بازار باید رونق و جنب‌وجوش داشته باشد را تبدیل به کسادی و بی‌رونقی کند.

مردم نیز افزایش قیمت‌ها را عامل بی‌رونقی بازار می‌دانند و مدعی آن هستند در شرایط کرونایی که بیکاری، از دست دادن بسیاری از مشاغل را شاهدیم توانی برای خرید و حضور در بازار وجود ندارد.

شرایط کرونایی و توصیه‌ها به پیشگیری همراه با ترس مردم از بازار گردی نیز ازجمله مباحثی است که شهروندان در دلیل ناتوانی و حضور در بازار عنوان می‌کنند.

نتیجه گفت‌وگو با بازاریان و مردم در این واژه‌ها خلاصه می‌شود که «نبود توان خرید مردم»، «گرانی» و کرونا عوامل نبود کاسبی برای مغازه‌داران و حیرانی مردم است.

یونس حواسیان رئیس اتاق اصناف ایلام نیز بابیان کسادی ‌بازار عنوان کرد: بازار امسال نه در ایلام بلکه در سراسر کشور و جهان تحت تأثیر شیوع کرونا قرارگرفته است و کسادی آن بر کسی پوشیده نیست، اما آنچه اصناف ایلامی بر آن تلاش داشته‌اند نهایت تلاش خود را در حفظ قیمت‌ها خاصه قیمت آجیل و شیرینی به‌کاربرده‌اند تا آجیل و سرینی شب یلدا مردم دچار افزایش قیمت نشود.

وی افزود: اما این اقدام به‌منزله نادیده گرفتن نظارت‌ها نیست و نظارت بر بازار به‌شدت در حال انجام و استمرار آن نیز به جد پیگیری.

حواسیان در بیان علت کسادی بازار عنوان کرد: مردم ندارند تا بخرند.

وی افزایش قیمت‌ها و انتقادات مردمی از گرانی در بازار ایلام را تابع شرایط موجود بازار کشور عنوان کرد و گفت: افزایش قیمت‌ها به نظر می‌رسد باید در مرکز کنترل شود، چراکه قیمت‌ها و افزایش‌ها نشئت گرفته از سیستم نظارت بر بازار در کشور است.

رئیس اتاق اصناف افزود: علاوه بر گرانی اجناس در کشور شرایط استان، دوری از مرکز و افزودن هزینه‌های حمل‌ونقل باعث آن شده است تا اجناس در ایلام نسبت به سایر نقاط افزایش قیمت بیشتری داشته باشد.

رضا محمدرحیمی نیز با عنوان اینکه هیچ کمبودی ازنظر تأمین آجیل شیرینی و میوه شب یلدا در ایلام وجود ندارد اظهار داشت: بازار شب یلدا با حضور 30 تیم نظارتی رصد می‌شود.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت گفت: حضور بازرسان و رصد روزانه بازار اجازه افزایش قیمت‌ها را به برخی سوء‌استفاده کنندگان نخواهد داد.

منبع: آفتاب ایلام

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

کلیه حقوق این پایگاه متعلق به وب سایت خبری آفتاب ایلام است و استفاده از اخبار و محتوا با ذکر منبع مجاز است
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان