جمعه، 31 فروردین 1403| 19 April 2024

آفتاب ایلام|  در بخش نخست بررسی کارنامه قاسم سلیمانی دشتکی به اولویت استاندار بیست و یکم ایلام  که راه‌اندازی مرز چیلات و  منطقه آزاد تجاری مهران بود اشاره داشتیم. این اولویت برای سلیمانی دشتکی در صدر برنامه‌های اعلامی در معارفه وی بود که به تصور آنکه منصوب کنندگان وی می‌توان سند افتتاح و آغاز فعالیت و تصویب منطقه آزاد مهران را به نام وی صادر کنند آن را در اولویت خود قرار داد و حتی پا را از این فراتر گذاشت و راه اندازی مرز چیلات را نیز به آن افزود و علاوه بر این گذرگاه مرزی چنگوله را نیز به اهداف خود افزود.

 ۰۲ آذر ۱۳۹۶ بود که سلیمانی دشتکی برای تحقق آرزوی خود به دهلران رفت و در آنجا زیر ساخت‌های مرز چیلات را مورد بازدید قرار داد و به خبرنگاران گفت: "به دنبال پیگیری بازگشایی گذرگاه مرزی چیلات هستیم."[i]

برای این بازگشایی جهد و جدل کردو رایزنی انجام داد و زیر ساخت‌های آن را نیز در حد امکان و وسع استان فراهم کرد اما  در این راه ناکام ماند و تلاش وی برای راه اندازی مرز چیلات به نتیجه نرسید.

سرنوشت بازارچه چنگوله نیز که برای توازن نظر نمایندگان حوزه شمالی در مقابل نماینده حوزه جنوب نیز به اهداف سلیمانی دشتکی افزوده شد سرنوشتی همچون مرز چیلات پیدا کرد و چنین شد که استاندار ایلام به رغم همه تلاش‌ها آرزو به دل برای افتتاح این دو مرز ماند.

 بعید به نظر می‌رسد منطقه آزاد تجاری مهران و بازارچه مرزی چنگوله و چیلات در دوران مدیریتی سلیمانی دشتکی روبان قرمزشان قیچی شود.

این ناکامی برای قاسم سلیمانی دشتکی که خود را بی بدیل در رایزنی و دیپلماسی و ارتباطات می‌داند و هفته‌ای نیست که تصایر او در خوش و بش با مسئولان کشوری در فضای مجازی با نشر  داده نشود یک شکست در اهداف تعینی است و نشان از آن دارد تدوینگر برنامه‌های استاندار بیست و یکم و مشاوران او در انتخاب " تصویب منطقه آزاد مهران"، " مرز چنگوله" و"مرز چیلات"  به عنوان اولویتی که صدر و ذیل جلسه معارفه سلیمانی دشتکی را در بر گیرد انتخاب ناصوابی بوده است.

چراکه در تصویب منطقه آزاد مهران عوامل مختلف و دست‌های پیدا و پنهان و رانت و امتیازاتی وجود دارد که توان قاسم سلیمانی بر آنان نخواهد چربید و از طرفی از حق در نگذریم قاسم سلیمانی برای این اهداف به آب و آتش زد و تمام راه‌های ممکن برای تحقق اهداف را تست کرد اما نشد و این نشد وقت چهارساله استاندار بیست ویکم را برای تحقق آرزوی نافرجام گذراند و شرینی افتتاح و قیچی روبان را بر دل استاندار بیست و یکم ایلام گذاشت.

اما شاید روزی برسد که این تلاش‌های استاندار بیست و یکم و استانداران سابق و آتی محقق شود و قاسم سلیمانی نیز این بیت را با خود زمزمه کند "دیگران کاشتند و ما خوردیم، ما بکاریم دیگران بخورند".

به هر حال در این ناکامی تحریم‌ها، تغییر دولت عراق و استراتژی و منافع ملی آن کشور و موانع نمایندگان مجلس برای افزایش مناطق آزاد در بسیاری از استان‌ها و ایرادات شورای نگهبان و عدم حمایت منصوبان استاندار بیست و یکم و ضعف قدرت در رایزنی و لابی‌گری‌های انجام شده توسط نمایندگان مجلس ادوار و فعلی همه دست به دست هم داده است تا سلیمانی دشتکی در این راه که در صدر برنامه‌هایش بود شکست را پذیرا و نتیجه کار را در دولت و استانداربعدی ببیند.  

بنطر می‌رسد سفر دکتر محسن رضایی به ایلام در چند روز اخیر نیز نتوتند برای این اولویت استاندار ایلام چاره ساز باشد و عدم حضور سلیمانی دشتکی در ایلام در این سفر و استقبال سر د از دبیر مجمع تشخیص مصلحت نیز نشان از آن دارد که سلیمانی دشتکی عطای قیچی کردن روبان منطقه آزاد را به لقایش بخشد و آن را به آیندگان واگذارد.

ادامه دارد...   

  [i] خبرگزاری صدا و سیما https://www.iribnews.ir/0081hI

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

کلیه حقوق این پایگاه متعلق به وب سایت خبری آفتاب ایلام است و استفاده از اخبار و محتوا با ذکر منبع مجاز است
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان