آفتاب ایلام| شرایط نا به سامان بازار خودروهای داخلی و کاهش نقدینگی برای خودروسازان شرایطی را به وجود آورده که نمیتوانند انتظار دولت را مبنی بر تولید یک میلیون و 200 هزار دستگاه خودرو برآورده کنند.از سوی دیگر زلف قیمت خودرو تا حد زیادی به زلف تیراژ تولید گره خورده است. چرا که افزایش تقاضا برای خرید خودرو در مقابل کمبود تولید باعث میشود که پاسخ درستی به این تقاضا داده نشده و در نتیجه قیمت خودرو روز به روز افزایش پیدا کند.در این مقاله از همراه مکانیک میخواهیم در گوی شیشه ای نه ماه گذشته از سال 99 نگاه کرده و بر اساس آن قیمت ماشین های ایران خودرو را در مدت باقیمانده از این سال پیش بینی کنیم. همراه مکانیک با 7 سال تجربه در زمینه ارائه خدمات خودرو، توانسته قیمت روز خودروهای داخلی را در قالب یک ابزار در اختیار کاربران قرار دهد.برای اطلاع از قیمت روز ماشین میتوانید به سایت همراه مکانیک مراجعه کرده و با استفاده از ابزار تعیین قیمت خودرو در کسری از ثانیه از قیمت اطلاع پیدا کنید.
تاریخچه تاسیس ایران خودروبه صورت کوتاه
شرکت ایرانخودرو در مرداد ماه سال 1341 در اداره ثبت شرکتهای تهران به ثبت رسید. تولید اولیه شرکت، اتوبوسهای معروف به «الپی» بود که شاسی آن از آلمان وارد می شد و با نصب اتاق بر روی آن در کارخانه شمالی فعلی شرکت ایرانخودرو مونتاژ می شد. از سال 1346 تا 1357 پیکان در مدلهای مختلف کار، لوکس، جوانان، استیشن و وانت و اتوبوس در مدلهای اتوبوس 302 شهری، بیابانی و سوپرلوکس و مینی بوس و آمبولانس تولید می شد. «دنا» بهعنوان جدید ترین محصول ایرانخودرو با بهره گیری از طراحی بهروز جهانی برای اولین بار توسط کارشناسان ایرانی طراحی و تولید شد.
چه کسی تعیین قیمت روز ماشین را در ایران بر عهده دارد؟
از سال 91 وظیفه قیمت گذاری خودرو بر عهده نهادی به نام شورای رقابت قرار گرفت. با این حال تا امروز بسیار پیش آمده که به دلیل اعتراضات فعالان بازار خودرو این وظیفه در میان ستاد تنظیم بازار، شورای رقابت و سازمان حمایت دست به دست شده است. فلسفه تاسیس شورای رقابت نظارت بر قیمت ماشین های ایران خودروهای اقتصادی و زیر 45 میلیون تومان بود. به همین دلیل بسیاری از کارشناسان با رسیدن کف قیمتی به 50 میلیون تومان به این نتیجه رسیدهاند که شورای رقابت باید از دور خارج شود. دولت در این راستا تصمیم گرفت بار دیگر ستاد تنظیم بازار و سازمان حمایت را وارد گود کند. اما در این زمان خودرو به بدترین حالت خود در چند دهه اخیر رسید و بار دیگر افسار این بازار در اختیار شورای رقابت قرار گرفت. به این ترتیب شورای رقابت برای حفظ حقوق تولیدکنندگان، اختیار افزایش قیمت ماشین های ایران خودرو را در دورههای سه ماهه به خودروسازان داد. به این ترتیب در پایان هر دوره خودروسازان باید درخواست خود را به شورا ارائه داده و این شورا با توجه کیفیت خودروهای تولیدی و درصد سود و زیان برای اجرای این مصوبه تصمیم گیری کند. تصمیم گیری برای اجرایی شدن این مصوبه بر اساس مفهومی به نام تورم بخشی صورت میگیرد. زمانی که خودروسازان درخواست خود را برای افزایش قیمت روز ماشین ارسال میکنند. شورای رقابت وضعیت نوسانات قیمتی سایر نهادهها مانند نرخ ارز، فولاد و شیشه را از بانک مرکزی استعلام میگیرد. در صورتی با درخواست خودروسازان موافقت خواهد شد که قیمت این نهادهها و نرخ ارز مصرفی آنها در مدت طی شده افزایش یافته باشد.
آیا میتوان در مدت باقیمانده از سال 99 به کاهش قیمت ماشین های ایران خودرو امیدوار بود؟
کاهش نرخ ارز در ماههای اخیر باعث شده که قیمت خودرو در انواع مدلهای داخلی و خارجی از 10 تا 500 میلیون تومان کاهش پیدا کند. اما همین موضوع باعث شده که خریداران به امید ادامه این روند کاهشی از خرید خودداری کرده و فروشندگان نیز از ترس از دست دادن سرمایه خود اقدام به عرضه گسترده خودرو نمایند. این موضوع میتواند ضرر بزرگی را به هر دو طرف این معامله وارد کرده و اوضاع نابه سامان بازار خودرو را به هم ریخته تر کند. به همین دلیل برخی از کارشناسان عقیده دارند که خودروسازان باید خودروهای معوقه خود را تحویل دهند و پارکینگهای خود را از خودرو خالی کنند. به علاوه باید در برنامههای پیش فروش بعدی خود مدت تحویل را از سه ماه به یک هفته کاهش دهند تا خریداران تمایل بیشتری به خرید ماشین پیدا کنند. از سوی دیگر برخی کارشناسان اعتقاد دارند که دولت باید با اختصاص وامهای خرید خودرو به خریداران، آنها ترغیب به فعالیت در این بازار کنند تا بازار خودرو از رکود خارج شود. با این حساب پیش بینی قیمت ماشین های ایران خودرو در مدت باقیمانده از سال جاری با دو رویکرد انجام میشود. در رویکرد نخست انتظار میرود که قیمتها دوباره به حالت اولیه خود یا حتی بیشتر بازگشته و طوفانی شدیدتر از پیش را تجربه کند. البته این اتفاق در صورتی میافتد که خودروسازان تیراژ تولید خود را در همین سطح نگه داشته و برنامهای برای افزایش آن نداشته باشند. طبق پیش بینیهای وزات صنعت، معدن و تجارت اگر تولید خودرو تا 50 درصد افزایش پیدا کند، باز هم از برنامه ابتدایی سال عقب مانده و نمیتوانیم خود را به آن برسانیم. با این حال خودروسازان به دلیل تعهداتی که در قالب طرحهای پیش فروش به خریداران خود دادهاند، نمیتوانند بخش زیادی از ظرفیت تولید خود را مورد استفاده قرار دهند. بنابراین رسیدن به برنامه موردنظر کاری دور از انتظار و واقعیت است. از سوی دیگر افزایش تقاضا در بازار شب عید نیز یکی از دلایل این دسته از کارشناسان برای پیش بینی افزایش قیمت ماشین های ایران خودرو در این مدت است. با این حال دسته دیگری از کارشناسان معتقد هستند که روند کاهشی قیمت روز ماشین ادامه خواهد یافت. چرا که رئیس سازمان بازرسی کشور خودروسازان را موظف کرده است که تا پایان سال تعهدات معوق خود را اجرا کرده و خودرو را به دست متقاضی برسانند. این کار میتواند تناسبی میان عرضه و تقاضا به وجود آورده و در بدترین حالت ثبات قیمتها را به دنبال داشته باشد.
کلام پایانی با تمام موارد گفته شده از سوی دیگر احتمال بازگشت آمریکا به برجام و تحولات بین المللی ماههای اخیر باعث شده که کارشناسان امید بیشتری به آینده بازار خودرو داشته و انتظارها برای کاهش دوباره قیمت خودرو ادامه پیدا کند. در صورتی که آمریکا به توافق برجام بازگردد، خودروسازان نیز میتوانند ارتباط خود را با شرکای خارجی خود مجددا برقرار کرده و در نتیجه هزینههای تولید خود را کاهش دهند. مجموع این عوامل در کنار هم کاه قیمت خودرو را به دنیال خواهد داشت.