جمعه، 10 فروردین 1403| 29 March 2024

آفتاب ایلام| اعتماد مبنای بسیاری از تعاملات و کنش های روزمره در جوامع انسانی چه در زمینه ارتباطات میان فردی و چه در حوزه ارتباطات اجتماعی بین گروه ها است.

این اعتماد در مواقع پاسخگویی مسئولان و وجود رسانه‌های منتقد میزان آن به دولت و سازمان های عمومی افزایش و در غیاب پاسخگویی و نبود رسانه‌های منتقد کاهش پیدا می‌کند.

از مزایای اعتماد عمومیجلوگیری از به خطر افتادن روابط اجتماعی و نهایتاً پیشگیری از هرج و مرج و فلج شدن جامعه، تحکیم حس اعتماد در میان مردم است. 

در فضای مبتنی بر اعتماد، ابزارهایی چون زور و اجبار کارایی خود را از دست می­دهند و «رضایت» جانشین اجبار می شود و این «رضایت» زمانی محقق می‌شود که ذهن مردم ا‌زبسترها و سازوکارهای ارتباطی حاکمیت و دولت با توده مردم اقناع شود در غیر اینصورت هرگاه مردم تصور کنند که سیاست مداران فقط به فکر منافع خود هستند، اطمینان به دولت کاهش پیدا می­کند. 

بیان برخی مسئولان در همین استان ایلام مواردی است که اعتماد مردمی را مخدوش می‌کند و نوعی بدبینی و عدم رضایت مردمی را در پی دارد؛ شخصیتی که در بوق و کرنا می‌دمد که من کسی را با خود نیآورده ام و کسی را برای استخدام به هیچ اداره ای سفارش نکرده‌ام اما کاشی به عمل می‌آید و 18 امضاء را برای استخدام یار غار خود که مشاورش نام نهاده در فلان سازمان بسیج می‌کند چگونه انتطار دارد تا جوان بیکار ایلامی به گفته او اعتماد کند و از عملکردش اعلام رضایت کند.

وقتی که برای رعایت مصرف برق  شعار همیشگی «هرگز نشه فراموش/ لامپ اضافی خاموش!» را به جامعه توصیه می‌کنیم و هم‌زمان شایعات ریز و درشت  «مازوت‌سوزان» و استفاده از برق برای "تولید «بیت‌کوین» در جامعه منتشر می‌شود چه انتطاری داریم که جامعه به مسئولان کشوری و استانی اعتماد کنند و حرف آنان را بپذیرند.

وقتی که در نشست‌های خود به جای حضور خبرنگاران منتقد ، مجیزگویان و کف زنان برای راست و دروغ را بر صدر می‌نشانیم آیا اعتماد عمومی را افزایش داده‌ایم یا به اعتماد عمومی مردم سنگ‌پرانی کرده‌ایم.

این موارد و ده‌ها مورد دیگر کشوری و استانی نشان دهنده حال ناخوش اعتماد عمومی به برخی کارگزارن این دولت است .

اینگونه مسئولان بدانند که حال اعتماد عمومی در جامعه مورد مسئولیت آنان ناخوش است، و این ناخوشی نیازمند درمان است و درمان آن تجدید نظر در شیوه عملکرد و تقید به بیان واقعیت‌ها و پرهیز از سفسطه‌بازی‌های مرسوم این روزها است.

علاوه بر صداقت در بیان عملکردها وجود رسانه‌های انتقادی، زدودن نابرابری و تبعیض اجتماعی،  و تلاش برای اصلاح ادراک منفی مردم از توان برخی مسئولان و ناتوانی آنان برای پاسخ به چالش‌های اقتصادی، معیشتی و ... و عدم پاسخ گویی نهادهای دولتی در کشور و استان لازم ، و اعتقاد به مردم در نظرگاه رهبر انقلاب را باید به عنوان محوری­ترین راهبرد در مسئله افزایش سرمایه اجتماعی نظام و جلب اعتماد عمومی، مورد توجه مسوولان و کارگزاران قرار گیرد.



نویسنده: رضا میرزاد
همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

کلیه حقوق این پایگاه متعلق به وب سایت خبری آفتاب ایلام است و استفاده از اخبار و محتوا با ذکر منبع مجاز است
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان