پنجشنبه، 06 اردیبهشت 1403| 25 April 2024
طرح انتقال صنوف آلاینده و مزاحم از ایلام به خارج از شهر از سال ۹۱ تصویب شده و بعد از گذشت ۹سال هنوز اجرایی نشده است وعده آن توسط مسئولان تکراری است که موجب نارضایتی مردم شده است.

آفتاب ایلام| در حال حاضر خسارات ناشی از انتشار آلاینده‌ها در تهدید سلامت و بهداشت انسان‌ها از اهمیت بیشتری برخوردار شده و به دنبال آن موضوع انتقال اصناف آلاینده به خارج از محدوده شهرها به یکی از مهم‌ترین استراتژی های اتخاذشده دولت‌ها در این زمینه مبدل گردیده است.

اما این ضرورت در استان ایلام نیز مورد غفلت واقع‌ و بیان آن فقط در جلسات ممکن شده است و اراده‌ای برای اجرای آن دیده نمی‌شود.

سابقه انتقال اصناف آلاینده به خارج از محدوده شهر ایلام را می‌توان سابقه‌ای 15 ساله عنوان کرد اما در بررسی سوابق خبری آن به وعده خالق منصوری شهردار وقت ایلام به تاریخ چهارشنبه 29 شهریور 1391بسنده کرده و مبنای آغاز وعده موضوع انتقال اصناف آلاینده به خارج از محدوده شهر ایلام قرار می‌دهیم که قدمتی 9 ساله دارد.

جایگاه برای انجام طرح انتقال اصناف آلاینده ایلام انتخاب شده است

شهردار وقت ایلام در وعده خود به تاریخ فوق اظهار داشت: «جایگاهی برای انجام طرح انتقال اصناف آلاینده به خارج از محدوده شهر ایلام در روستای چشمه کبود به شهرداری ایلام واگذارشده که از گذشته امکانات لازم در آن برای رفع مشکلات بهداشتی حوزه آبریز سد ایلام فراهم‌شده است.»

وی از اعلام حضور بخش خصوصی برای مشارکت در این طرح نیز خبرداد و افزود: «بخش خصوصی برای ساماندهی صنوف آلاینده به ساخت محلی در نزدیکی آرامستان بهشت رضا (ع)اقدام خواهد کرد».

وعده خالق منصوری شهردار وقت ایلام کلیدواژه‌ای را برای مسئولان استان ایلام خلق کرد که آن را گاه‌وبیگاه به‌کاربرده و از تحقق آن خبر می‌دهند اما بعد از 9 سال از گذشت این وعده همچنان تکرار و تیتر یک اخبار استانی قرار می‌گیرد ولی نه از تاک‌نشانبود ونه از تاک‌نشان.

طرح انتقال صنوف آلاینده و مزاحم از ایلام که خالق منصوری شهردار وقت ایلام آن را خبری کرد به کما رفت تا اینکه یاراله نصیری رئیس وقت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان ایلام به تاریخ 28 آبان 1395 مجدد از اجرای این طرح سخت و اظهار داشت: "انتقال صنوف آلاینده به خارج از شهرها علاوه بر ارتقای بهداشت روانی جامعه به زیباسازی فضای محیطی کمک فراوان می‌کند».

به‌زودی شهرک صنفی شهرستان ایلام راه‌اندازی می‌شود

رئیس وقت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان ایلام گفت: " با توجه به اقدامات انجام‌شده و پیگیری‌های صورت گرفته توسط شرکت شهرک‌های صنعتی استان و همکاری اتاق اصناف ایلام به‌زودی شهرک صنفی شهرستان ایلام راه‌اندازی می‌شود و در ادامه این طرح نیز در سایر شهرستان‌ها اجرا می‌گردد."

این روش فعالیت و کار هیچ سازگاری با توسعه ندارد و باعث عدم روشن شدن آینده استان است

قاسم سلیمانی دشتکی در تاریخ 30 دی‌ماه 1397 از روند انتقال صنوف آلاینده و مزاحم از ایلام انتقاد و اظهار داشت: "بحث انتقال صنوف آلاینده، مطب پزشکان، نمایشگاه‌های خودرو و میدان میوه و تره‌بار به خارج شهر بایست صورت می‌گرفت ولی به دلیل بروکراسی اداری این امر انجام‌نشده و این امر مایه تأسف است."

استاندار ایلام با ابراز تاسف گفت: " این روش فعالیت و کار هیچ سازگاری با توسعه ندارد و باعث عدم روشن شدن آینده استان است."

سلیمانی دشتکی یادآور شد: ظرف 2 هفته آینده باید میدان میوه و تره‌بار، شهرک سلامت و مجتمع نمایشگاه‌های خودرو کلنگ زنی و مقدمات لازم برای اجرای این مجتمع‌ها فراهم شود.

کار واگذاری زمین به واحدهای آلاینده از 15 شهریورماه جاری در استان آغاز می‌شود

اما ابراز تاسف و انتقاد استاندار ایلام و تعیین زمان برای کلنگ‌زنی نیز راه به‌جایی نبرد و این طرح همچنان در میان وعده‌های کاغذی باقی ماند تا اینکه 11 شهریور 1398 حیدر نعمتی معاون اقتصادی استانداری ایلام اظهار داشت:"با توجه به تامین زیرساخت‌های موردنیاز و آماده‌سازی زمین برای شهرک صنفی، کار واگذاری زمین به این واحدها از 15 شهریورماه جاری در استان آغاز می‌شود".

وی ادامه داد: همه اعضا کمیته صنوف آلاینده باید با تشکیل جلسه و بررسی میدانی نسبت به واگذاری زمین، تهیه پیش‌نویس قراردادها، قطعه‌بندی زمین بر اساس نیاز واحد و ایجاد خدمات عمومی و همچنین لحاظ کردن طرح فرم واحدهای ایجادی نظارت مستمر داشته باشند .

اما این وعده "به‌زودی" و "باید" نیز محقق نشد و صنوف آلاینده و مزاحم از ایلام منتقل نشد و عمر مدیریتی معاون وقت اقتصادی استانداری ایلام تمام شد و سکان معاون اقتصادی به جهانگیر رستم زاد واگذار شد.

خروج صنوف آلاینده از سطح شهر ضروری است

جهانگیر رستم زاد پیش از ظهر امروز در نشست بررسی وضعیت صنوف آلاینده استان ایلام اظهار داشت: "خروج صنوف آلاینده از سطح شهر علاوه بر کاهش آلودگی و نظم‌بخشی به صنوف در کاهش بار ترافیکی سطح شهر نیز موثر است."

آفتاب ایلام؛ شهروندان ایلام عطف به سوابق 9 ساله وعده انتقال اصناف آلاینده به خارج از محدوده شهر ایلام این سئوال را از مسئولان استانی دارند که آیا 9 سال برای انتقال اصناف آلاینده آیا زمان کافی نیست؟ 

مردم بر این باورند که این گفته قاسم سلیمانی دشتکی استاندار ایلام که گفت: " این روش فعالیت و کار هیچ سازگاری با توسعه ندارد و باعث عدم روشن شدن آینده استان است." در انتقال اصناف آلاینده تحقق یافته و قابل تسری به بسیاری از وعده‌ها است اما عمر دولت دوازدهم در حال تمام شدن است و استان ایلام همچنان گرفتار در میان وعده‌ها، تحقق این وعده‌های شاید وقتی دیگر و در دولت دیگر .

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

کلیه حقوق این پایگاه متعلق به وب سایت خبری آفتاب ایلام است و استفاده از اخبار و محتوا با ذکر منبع مجاز است
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان