جمعه، 10 فروردین 1403| 29 March 2024
ساکنان روستای "شله کُش" با ابراز گله‌مندی از وعده‌های ۱۴ ساله مسئولان برای ساخت ۱۰ کیلومتر جاده، این سوال را دارند که آیا ۱۴ سال انتظار کافی نیست؟

آفتاب ایلام|راه‌های روستایی یکی از مهم‌ترین خدمات زیربنایی است که نقش و جایگاه ویژه‌ای در توسعه روستایی ایفا می‌کند به گونه‌ای که از آن به‌ عنوان شریان حیاتی هر منطقه یاد می‌کنند. راه‌های روستایی عامل اصلی جابه‌جایی مسافران، دسترسی به خدمات بهداشتی و آموزشی، نهادها و پیونددهنده مناطق روستایی و شهرها هستند و به اعتقاد کارشناسان باعث کاهش زمان حرکت و کاهش قیمت تمام ‌شده کالاهای تولیدی می‌شوند و احداث و بازسازی و مرمت راه‌های روستایی میل به ماندگاری جمعیت در نواحی روستای را افزایش می‌دهد و به توسعه پایدار ختم می‌شود.

در استان ایلام به این مهم کمتر توجه شده است و اقداماتی نیز اگر شروع ‌شده است به نتیجه نرسیده است نمونه این ادعا را می‌توان راه ارتباطی "روستای شله کُش" از توابع بخش مرکزی شهرستان چرداول با جمعیت 965 نفری (172 خانوار) نام برد.

این روستا با دارا بودن 9 کیلومتر راه ارتباطی بیش از 10 سال است که در انتظار بازسازی و مرمت قرار دارد و هر بار مسئولان، نمایندگان مجلس و بازدیدکنندگان از این راه ارتباطی از واژه‌های "به‌زودی"، "در دست اقدام" و "‌در حال انجام" برای بازسازی و مرمت آن استفاده می‌کنند و بعد از مدتی دو باره با بیان واژه‌های فوق فصلی جدید از وعده و به انتظار نشستن را برای ساکنان این روستا به وجود می‌آورند.

ساکنان این روستا با ابراز گله‌مندی از وعده‌های داده ‌شده و بی‌نتیجه برای بازسازی این راه روستایی از مسئولان استان ایلام انتظار دارند تا حداقل به آن چه خود وعده داده‌اند عمل کنند و ساکنان این روستا را از رنج و مرارت نداشتن راه ارتباطی مناسب نجات دهند.

جلال میرزایی نماینده وقت مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی در تاریخ 19 اسفند 1396 در این زمینه گفته بود که "با رایزنی‌های صورت گرفته بخش مهمی از مشکلات روستاها از جمله مسیر ارتباطی روستای شله کش بهسازی می‌شود".

وعده نماینده وقت مردم در مجلس شورای اسلامی و رایزنی‌های انجام ‌شده این نماینده نیز بی‌نتیجه ماند تا این که 14 مرداد 1398 مراد یگانه فرماندار وقت شهرستان چرداول از اختصاص اعتبار 10 میلیارد ریالی برای مسیر ارتباطی این روستا خبر داد.

فرماندار وقت چرداول به پیشرفت فیزیکی 30 درصدی و 13 کیلومتر بودن این جاده اشاره و گفت: "با اعتبار اختصاص‌یافته به‌زودی و با انتخاب پیمانکار مربوطه روند اجرایی این پروژه شتاب می‌گیرد" وعده مراد یگانه فرماندار چرداول با پایان یافتن مدت فرماندار بودنش در این شهرستان نیز محقق نشد.

بعد از 14 سال از انتظار مردم روستای "شله کُش" الیاس فتاحی در تاریخ 8 دی 1399 از 12 کیلومتر بودن این جاده و پیشرفت 4 کیلومتری آن در حد آماده شدن برای آسفالت خبر داد.

فرماندار چرداول گفت: "در صورت اختصاص اعتبارات لازم، ادامه این مسیر با معرفی پیمانکار مربوطه در سال آینده تکمیل خواهد شد."

محمد حسنی معاون راهداری و حمل ‌و نقل جاده‌ای استان ایلام از پیشرفت فیزیکی 50 درصدی این جاده خبر داد و گفت: کمبود اعتبار عامل این تاخیر است.

وی گفت: آغاز این پروژه به سال 1385 برمی‌گردد و در آن زمان اداره کل راه مسکن و شهرسازی متولی راه‌های روستایی بوده اما در مردادماه 99 مسئولیت راه‌های روستایی به اداره کل راهداری و حمل ‌و نقل جاده‌ای استان ایلام محول شده است.

معاون راهداری و حمل ‌و نقل جاده‌ای استان ایلام افزود: طول این راه ارتباطی 9 کیلومتر است و عملیات خاک‌برداری آن انجام‌ شده است.

آفتاب ایلام|  انتظار 14 ساله راه ارتباطی روستای "شله کُش" علاوه بر محقق نشدن وعده‌های مسئولان و نوید بهره‌برداری در سال آینده نقطه مغفول دیگری دارد و آن این که هنوز مسئولان استانی نمی‌دانند این راه ارتباطی 9، 10، 13 و یا 12 کیلومتر است و این نقطه مغفول بعد از 14 سال از وعده داده ‌شده نشانه‌ای است که مردم را از امید به تحقق وعده مسئولان ناامید کرده است. به ‌هر حال وعده‌ مسئولان و چشم انتظاری مردم تنها راه ارتباطی روستائی مسئولان حداقل این نکته را بدانند.

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

کلیه حقوق این پایگاه متعلق به وب سایت خبری آفتاب ایلام است و استفاده از اخبار و محتوا با ذکر منبع مجاز است
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان