جمعه، 10 فروردین 1403| 29 March 2024

نماز ضرورت زندگی در عصر سکولار

۱۳۹۹/۱۱/۱۱ ۲۰:۰۷ چاپ کدخبر: 5746

آفتاب ایلام| عصر کنونی را  عصر سرعت، عصر علم، انفجار اطلاعات و سازمان‌های مبتنی بر ICT و IT و... نامیده‌اند. ولی بنظر می‌رسد این عصر، عصر "اضطراب" ، " تشویش" و "نگرانی" است. زیر انسان و مخصوصاً نسل جوان در این عصر با نگرانی‌ها، دلهره‌ها دست به گریبان است و به همین جهت در جستجوی آرامش قلب تلاش می‌کند و در همه جا به دنبال آن می‌گردد. ولی کمتر جایی به دست می‌آورد و در تلاش خود دست خالی و حسرت زده برمی‌گردد.غافل از اینکه آرامش عمیق و مستمر قلب در اثر یاد خدا میسر است  "أَلاَ بِذِکْرِ اللّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ".

برای تامین این نیاز نماز بهترین وسیله است که هم تشکر است از نعمت پروردگار و هم وسیله‌ای است برای دوری از زشتکاری‌های و تبهکاری‌ها ی روان  «إِنَّ الصَّلاةَ تَنْهى‏ عَنِ الْفَحْشاءِ وَ الْمُنْکَر» و هم یار و یاوری است در مشکلات و ناهمواری‌های زندگی و "وَاسْتَعِینُواْ بِالصَّبْرِ وَالصَّلاَةِ وَإِنَّهَا لَکَبِیرَةٌ إِلاَّ عَلَى الْخَاشِعِینَ" و هم راه تامین آرامش  قلب است و نتیجه آرامش قلب ، سعادت و خوشبختی است.

با نماز می‌توان در عصری که عصر سکولا است و و انسان معاصر در آن تشنه معنوی است تنها راه رفع تشنگی  "أَلاَ بِذِکْرِ اللّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ" خواهد بود و این مهم در سایه نماز ممکن خواهد شد.

چرا که جنبه‌های ویرانگری "تمدن جدید "، "عصر سکولار" "عصر علم" و هرچه آن را نام بگذاریم به گفته الکسیس کارل نتوانسته است راهی برای معالجه یاس و نو امیدی ناشی از  حضور خودبیابد و تنها راه باقی‌مانده برای انسان معاصر حاضر در زیست این عصر "نیایش" است که به آدمی نیروی تحمل، غم و مصیبت می‌بخشد.وی نماز را سبب ایجاد نشاط معنوی مشخص در انسان عنوان می‌کند و دعا و نماز را قوی‌ترین نیروی می‌داند که چون قوه جاذبه وجود حقیقی و خارجی دارد.

دکتر توماس هیس لوپ با بیان این قید که من پزشکم و این سخم را می‌گویم"نماز بهترین وسیله‌ای است که تا کنون برای توسعه، اطمینان و تسکین اعصاب و آسایش و نشاط شناخته شده که زمینه بی خوابی را بر طرف می‌گرداند.

دیگر اندیشمندی که در فضیلت نماز اظهار نظر کرده است می‌توانبه سرل برت روانشناس انگلیسی اشاره کرد که با تاکید بر نظریه ویلیام جیمز بیان داشته است" ما به واسطه نماز می‌توانیم وارد انبار بزرگی از نشاط عقلانی شویم که در شرایط عادی یارای وصول بدان را نداریم.

ماهاتما گاندی نیز  تبیین استقامت روحی را در نماز می‌داند و می‌گوید" اگر نماز نبود و با خدا ارتباط برقرار نمی‌کردم به طور حتم سال‌ها بود که دیوانه شده بودم".

به هر حال در جهان و دورانی که بر اساس جهان بینی سکولارِ همه شمول بنا شده، شکل گرفته، و قاعده بازی آن  به شرط همه حضوری اراده انسان سامان داده شده و تفرعن و خودمداری شدن در همه جا حاضر و ناظر است می‌توان با "نماز" ، انسان امروزی زندگی فضیلت مند خود را از جنبه‌های کمی و کیفی به وجهی سامان دهد که زندگی کمی و کیفی آن سامان یابدو آبادانی دنیای فانی تامین و خیر و سعادت زندگی باقی نیز برقرار کند و به "حیات طیبه " برسد.

و این وعده صریح قرآن است  مَنْ عَمِلَ صَلِحاً مِّن ذَکَرٍ أَوْ أُنثَى‏ وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْیِیَنَّهُ حَیَوةً طَیِّبَةً وَلَنَجْزِیَنَّهُمْ أَجْرَهُم ...(هر کس از مرد یا زن کار شایسته کند و مؤمن باشد قطعا او را با زندگى پاکیزه‏ اى حیات [حقیقى] بخشیم و مسلما به آنان بهتر از آنچه انجام مى‏ دادند پاداش خواهیم داد.).



نویسنده: رضا میرزاد
همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

کلیه حقوق این پایگاه متعلق به وب سایت خبری آفتاب ایلام است و استفاده از اخبار و محتوا با ذکر منبع مجاز است
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان