جمعه، 10 فروردین 1403| 29 March 2024

 سخنگوی وزارت امور خارجه پیگیری پرونده ترور سردار شهید قاسم سلیمانی را اولویت اول وزارت امور خارجه خواند.

آفتاب ایلام| سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به اینکه آیا سیاست خارجی کشور ما با تغییر دولت ها تغییر می کند یا خیر؟ اظهار داشت: مقام معظم رهبری تعابیری همچون شجاع و غیور را درباره وزیر امور خارجه به کار بردند و مفهومی پشت این تعابیر قرار دارد. سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران سیاست خارجه یک نظام است و وزارت امور خارجه یک دستگاه حاکمیتی است.

 وی افزود: البته دولت ها با برنامه های مختلفی در خصوص به ثمر نشاندن اهداف عالی نظام وارد عرصه می شوند.

سخنگوی وزارت امور خارجه با تاکید بر اینکه باید بر اساس آمار صحبت کرد، گفت: آمار سفرهای ما به منطقه، مراودات، کمیسیون های مشترک و حجم تجارت با همسایگان، کشورهای منطقه و کشورهای آمریکای لاتین بسیار فراتر از اروپا است.

وی خاطرنشان کرد: مذاکره برجام با آمریکا و اروپا به علاوه چین و روسیه نباید موجب فراموشی ما از حضور در منطقه شود. ما بر اساس شناخت از ژئوپلیتیک و ژئواکونومی خود تصمیم می گیریم. در تحریم های حداکثری بیشترین مراودات ما با افغانستان، عراق و همسایگان شمالی و جنوبی ما در فلات ایران بوده است. امروز تاجران و بازرگانان ما بیشترین روابط را با کشورهای همسایه دارند. اولویت سیاست ما رعایت حسن همسایگی است.

مراودات ایران دارای توازن و تنوع است

خطیب زاده با اشاره به تلاش تیم جان بولتون در جهت ساقط کردن دولت ونزوئلا و جلوگیری از قطع برق سراسری و تخریب صنایع این کشور گفت: سیاست های ما روشن است اگرچه اولویت ما منافع ملی است. رابطه ما با کشور ونزوئلا کاملا روشن است. دولت فعلی توانسته در حوزه شرق و همسایگان روابط درستی دارد. مراودات ما دارای توازن و تنوع است. همانطور که ما جزو اقمار ایالت متحده نمی شویم از اقمار هیچ کشور دیگری هم در شرق نیستیم.

در پرونده حاج احمد متوسلیان همچنان ابهام وجود دارد

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره پیگیری وضعیت مبهم حاج احمد متوسلیان و پرونده ترور شهید حاج قاسم سلیمانی اظهار داشت: در سه سطح درباره وضعیت حاج احمد متوسلیان پیگیری داشته ایم. در سطوح دوجانبه و ملاقات و مراودات با دولت لبنان، در سطح بین المللی با نامه نگاری های متعدد با سازمان ملل و تشکیل کمیته حقیقت یاب که محقق نشد و در حوزه دیپلماسی عمومی و رسانه ای پیگیری هایی داشته ایم و همچنان با طی کردن این روند ها همچنان ابهاماتی وجود دارد.

پیگیری پرونده ترور سردار شهید سلیمانی؛ اولویت اول وزارت امور خارجه

وی درباره کارگروه پیگیری پرونده حاج قاسم خاطرنشان کرد: این موضوع از ساعت ۵ صبح روز شهادت سردار تا به امروز، اولویت اول وزارت امور خارجه بوده و در ابعاد مختلف پیگیری شده است. در اولین سالگرد شهادت حاج قاسم کمپین وزارت امور خارجه این موضوع را به عنوان مطالبه ای جهانی در سطحی وسیع مطرح کرد. کارگروه زیر نظر وزیر امور خارجه است که آقای خرازی هم مسئولیت مشخصی در این بین دارند.

وی گفت: در این کارگروه در روابط با قوه قضاییه برخی اسناد برای کیفرخواست جمع آوری شده است. برای اقدام در مجامع بین المللی نیازمند مستنداتی بر اساس حکم دادگاه صالحه در ایران هستیم.

مشکلات دانشجویان خارج از کشور به جد دنبال می شود

سخنگوی وزارت امور خارجه در پایان این گفتگو درباره وضعیت دانشجویان خارج از کشور و تمهیدات وزارت امور خارجه گفت: بعد از بحران کرونا اقدامات زیادی برای کمک به دانشجویان انجام شد. بیش از ۱۲ هزار دانشجوی ایرانی از کشورهای مختلف وارد ایران شدند. بخش کنسولی و دانشجویی وزارت امور خارجه مشکلات دانشجویان مشغول به تحصیل در دانشگاه های خارج کشور را به جد پیگیری می کند. با سازمان نظام وظیفه هماهنگ شده و با نهادهای داخلی هم برای مجوز خروج هماهنگیم، ولی شرایط ویژه کرونا تلاش مضاعفی برای مقابله با مشکلات می طلبد.

همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

کلیه حقوق این پایگاه متعلق به وب سایت خبری آفتاب ایلام است و استفاده از اخبار و محتوا با ذکر منبع مجاز است
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان