جمعه، 07 اردیبهشت 1403| 26 April 2024

به گزارش خبرنگار آفتاب ایلام/
روز سه شنبه مورخ ۱۷/فرودین ماه/۱۴۰۰بازدید بازرسی کل استان ایلام به منظور بررسی مشکلات و موانع پیشروی توسعه و تولید شرکت های دانش بنیان پارک علم و فناوری استان ایلام از این پارک بازدید بعمل آورد.

بازرس کل استان ایلام  از محصولات فناورانه و مبارزه با کرونا و همچنین از شتاب دهنده های مستقر در پارک ایلام دیدن نموده و طی نشستی به بررسی موانع تولید و توسعه این شرکت ها پرداخت.

در این نشست صمیمانه  دکتر کامران طاهر پور اظهار داشت : شرکتهای فن آوری دانش بنیان درسال ۹۴ شکل گیری شد و در حال حاضر ۷۹شرکت تحت پوشش پارک و ۶۱ هسته در گام اول قرار دارند.

رئیس پارک علم وفن آوری افزود : در این مدت بیش از دو هزار و۶۰۰ ایده به پارک ارجاع شده که از این تعداد جمعا ۱۳۹ شرکت و هسته مورد تایید قرار گرفته اند ، تعداد ۲۱شرکت به مرحله دانش بنیان رسیده اند ودر صورت برداشته شدن موانع  پشتیبانی لازم این تعداد تا پایان سال افزایش خواهد داشت.

وی عنوان کرد: تا کنون ۱۰۵محصول تولید شده و مجوز ۶۹ اختراع به مخترعین داده شده است.

دکتر طاهر پور افزود:شرکتهای دانش بنیان در رفع مشکل اشتغالزایی در استان تاثیر گذار هستند و اشتغال زایی با ۱۰ درصد هزینه ایی که در حوزه صنعت انجام میشود امکان پذیر است.

این مسئول با اشاره به اینکه یکی از مشکلات عدیده پارک علم وفن آوری استیجاری بودن آن است وسالیانه مبلغ ۲۵۰میلیون اجاره بها داده میشود افزود:
کمبود فضا برای تولید وجهش تولید در مجموعه ای که فضای آموزشی می باشد وامکان کارهای پژوهشی وفناورانه در آن اندک است از دیگر مشکلات این مجموعه می باشد.

طاهر پور اضافه کرد:یکی از اقداماتی که در پارک علم وفن آوری شکل گرفت تشکیل صندوق پژوهش و فن آوری مانشت بود که بخش دولتی آن را پارک ایلام و دانشگاه ایلام تقبل نمود وبخش خصوصی آن هم پای کار آمده است.

وی با اشاره به اینکه پارک علم وفن آوری یک نهاد دولتی است اما وظیفه آن خدمت رسانی به بخش خصوصی است عنوان کرد: یکی از حلقه های اصلی وارکان توسعه و اکو سیستم نو آوری وکار آفرینی شتاب دهنده ها هستند

وی افزود:در مقایسه با استان کرمانشاه که دارای یک شتاب دهنده می باشد پارک استان ایلام از چهار شتاب دهنده حمایت می نماید و از این تعداد دو شتاب دهنده دانش بنیان می باشند .

طاهر پور به بخش خصوصی در کنار این شتاب دهنده ها گریزی زد و گفت: حمایت مالی بخش خصوصی از شتاب دهنده ها و شراکت در سود این شرکتها در اکو سیستم نو آوری انجام می شود وخوشبختانه در این زمینه اقدامات موثری انجام گرفته و شتاب دهنده هایی با قراردادهای ۴۰۰هزار دلاری را در مجموعه داریم .

در این گفتگو شرکت های دانش بنیان برخی از موانع و مشکلات موجود را به شرح ذیل بیان نمودند :

مشکل کمبود فضای فیزیکی برای افزایش تولید محصولات, وجود موانع و بوروکراسی در مسیر اخذ مجوز برای فروش و صادرات محصولات دانش بنیان  مشکلات مربوط به سامانه ستاد و شرکت در مناقصات دوایر دولتی

 دراین دیدار بازرس کل استان ایلام بعد از شنیدن صحبت های واحدهای فناور و دانش بنیان اعلام نمود  : که بازرسی استان ایلام در کنار این عزیزان برای تحقق منویات مقام معظم رهبری در سال تولید، پشتیبانی و مانع زدایی از تمام ظرفیت های حقوقی و قانونی استفاده خواهد نمود.

مهدی اصلانی کرچی گفت :شرکت های دانش بنیان پیشران جهاد اقتصادی کشورهستند و تمامی مدیران و مسئولان باید بسترهای لازم را برای حل مشکل این واحدها فراهم نمایند.

در پایان بازرس کل استان ایلام و هیات همراه از مجتمع در حال ساخت فناوری و نوآوری پارک ایلام بازدید نموده و ضمن ارائه راهکارهای تامین مالی مورد نیاز،  برسرعت بخشی به روند ساخت پروژه به منظور توسعه فعالیت های شرکت های دانش بنیان تاکید نمودند



نویسنده: سمیه محمدی
همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

کلیه حقوق این پایگاه متعلق به وب سایت خبری آفتاب ایلام است و استفاده از اخبار و محتوا با ذکر منبع مجاز است
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان