چهارشنبه، 05 اردیبهشت 1403| 24 April 2024

 به گزارش آفتاب ایلام ؛صبح امروز شنبه ۲۱ فروردین ماه  محمد نوذری استاندار ایلام در دیدار با  شهریاری مدیر عامل NGL۳۱۰۰ دهلران اظهار داشت: استان درگیر کروناست، شرایط سختی را طی می‌کنیم، بازدید از مجموعه و دیدار با پرسنل و پیگیری موضوع و دیدار با وزیر نفت با هدف تامین ارز NGL دهلران و رفع موانع الفین انجام می‌گیرد.

وی با بیان اینکه راه اندازی NGL دهلران با سرمایه گذاری ۱/۵میلیون دلاری به منظور جلوگیری از هدر رفت گاز‌های خروجی از چاه‌های نفت جنوب یک اولویت ویژه برای توسعه اقتصادی استان است، افزود  : وتوسعه طرح هم به اقتصاد ملی کمک می‌کند و از طرفی هم منجر به رفع الودگی محیط زیست، ایجاد اشتغال و تامین خوراک پتردشیمی‌ها را نیز فراهم می‌اورد.

‏استاندار ایلام تاکید کرد: نباید بهانه پایان دولت فرصت خدمتگزاری به مردم را از ما بگیرد، باید تلاش کنیم در این چند ماهه باقی مانده، دولت عملکرد خوب و مطلوبی را در حوزه نفت و گاز و پتروشیمی ایجاد کند.

وی اضافه کرد : تلاش این است که ngl دهلران و واحد الفین پتروشیمی دهلران را به بهره برداری نزدیک کنیم، چرا که هم تلاشی در جهت کسب منافع ملی است و هم در توسعه اقتصاد کشور نقش موثری دارد.

 محمد نوذری تصریح کرد: هدف همه ما خدمت به مردم و سربلندی نظام است باید در این زمان اندک، موانع از سر راه اجرای طرح‌ها برداشته شود و با پیگیری و تزریق اعتبار یک قدم بهره برداری از طرح را جلو ببریم تا در دولت بعدی افتتاح گردند و سود ان نصیب مردم و نظام شود.

وی اضافه کرد : با هماهنگی تلاش می‌کنیم تسریع در پیشرفت طرح پتروشیمی و واحد الفین دهلران به منظور برنامه ریزی برای اینکه تولیدات NGL دهلران در همانجا منجر به توسعه، ایجاد اشتغال و درآمدزایی در منطقه و زمینه ساز توسعه صادرات شود انجام گیرد و در آینده نیز می‌تواند با ایجاد شهرک صنعتی در دهلران زمینه مناسبی برای توسعه صنایع پایین دستی فراهم اید.

رستمزاد معاون اقتصادی استاندار نیز در این دیدار بیان کرد: با بهره برداری از واحد +C۲، نفت خام۴۶ هزار بشکه در روز، میعانات گازی ترش۱۰ هزار بشکه در روز، گاز شیرین۲/۲ میلیون متر مکعب در روز، گاز ترش۲/۹ میلیون متر مکعب در روز تولید می‌شود.

شهریاری مدیر عامل NGL دهلران نیز در این دیدار گفت: بهره برداری از طرح با هدف استخراج نفت خام عملا شروع شده، اما چیزی حدود ۲۷۰میلیون فوت مکعب گاز از سرچا‌ها سوزانده می‌شود، که شامل ۳۰ درصد گاز‌های شهری، ۶۰ درصدخوراک پتروشیمی و ۱۰ درصد باقیمانده میعانات گازی است که با هدف جمع اوری این گاز‌ها در تلاشیم تا با ایستگاه تقویت فشار، سرمایه گذاری جدیدی را شروع کنیم که یکی از موانع آن تامین ارز است.

وی بیان کرد: این پروژه سالیانه متوسط۵۰۰ میلیون دلار درآمد ارزی دارد که می‌تواند از طرفی منجر به توسعه منطقه‌ای و ایجاد اشتعال پایدار و از طرفی هم با توجه به موقعیت استان و ظرفیت‌های موجود، قابلیت توسعه صادرات به عراق و غرب اسیا را نیز دارا می‌باشد.

شهریاری اضافه کرد : اگر مسائل مالی واحد الفین پتروشیمی مرتفع گردد و در مدار تولید قرار بگیرد و محدودیت‌های آن برداشته شد می‌تواند بخش عمده‌ای از نیاز‌های ان جی ال دهلران نیزتامین گردد.

گفتنی است که عملیات اجرایی این طرح مهم در سال ۹۵ آغاز شد وهم اکنون بالغ بر ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و از مهمترین مزایای اجرای این طرح جمع آوری و جلوگیری از سوزاندن ۲۷۰ میلیون فوت مکعب در روز از گاز‌های همراه نفت خام تولیدی میادین حوزه دزفول شمالی شامل حوزه‌های نفتی آذر، دهلران، چشمه خوش، پایدار غرب (آسماری، بنگستان) پایدار، دانان، دالپری و چنگوله، جلوگیری از آلوده شدن محیط زیست، تامین خوراک مورد نیاز پتروشیمی دهلران و تولید ارزش افزوده، تامین گاز مورد نیاز جهت تزریق به چاه‌های منطقه و افزایش طول عمر آن‌ها و اشتغال زایی در منطقه است.

انتهای پیام / غ



نویسنده: newsBot
همرسانی کنید:

نظر شما:

security code

کلیه حقوق این پایگاه متعلق به وب سایت خبری آفتاب ایلام است و استفاده از اخبار و محتوا با ذکر منبع مجاز است
طراحی و پیاده سازی توسط: بیدسان